Finner ikke parkeringsplass

Finner ikke parkeringsplass

VIL HA FLERE PLASSER I DALEN: Daglig leder Arne Lindelien for Bilkollektivet AS ser etter flere ledige bildelingsplasser i Groruddalen. Så langt er det vanskelig å få napp, og han ber nå kjøpesentre og borettslag om å tenke nytt.


Daglig leder Arne Lindelien i Bilkollektivet AS har lenge lett etter flere parkeringsplasser i Groruddalen - uten hell. Nå ber han kjøpesentre og borettslag om å tenke nytt.

Se bildet større

MÅ VENTE: Gudrun Røed er senterleder på Linderud senter, kjøpesentret i Bjerke bydel. Hun er positiv til bildeling, men forteller at de først må løse egne parkeringsproblemer.


Gallup

Mener du kjøpesentre og borettslag bør reservere parkeringsplasser til bildeling?

Ja, fordi det er et godt og miljøvennlig tiltak som vil redusere trafikkproblemene
Nei, det er trangt nok om plassen allerede
Jeg har ikke satt meg inn i bildeling og bilkollektiv
Legg bort bilnøklene og ta heller buss og t-bane

Vis resultat

Bilkollektivet AS er Norges største bildelingsfirma. I 20 år har Bilkollektivet leid ut biler til flere brukere. Én bil kan ha opp til 25 brukere, og totalt har de nå 5000 personer i kundebasen. Lindelien mener han blir utestengt fra Groruddalen, der han merker et sterkt behov for parkeringsplasser til bildeling. Pr. dags dato har de noen få plasser i Alna bydel.

Vi er veldig interessert i å etablere oss på for eksempel Linderud, Bjerke, Tveita og Furuset. Vi får flere og flere medlemmer, og mange bor i de områdene. Vi har lett etter plasser, men vi klarer ikke finne dem. Borettslag prioriterer egne beboere og kjøpesentrene prioriterer kundeplasser. Jeg vil utfordre dem til å tenke nytt, hvis ikke blir Groruddalen kvalt av privat bilisme, sier han.

– Vi har vært etablert på Oppsal i fem år, og vokst i det området. Men vi savner plasser blant annet i Bjerke bydel, der merker vi at behovet vokser veldig.

Reduserer parkeringspress

Lindelien forteller at det er mest gunstig å skaffe plass ved knutepunkter.

– Da kan folk komme lettere til og fra bilen.

Han forsikrer om at de ikke trenger mer enn én til to plasser pr. sted.

– Det vil hjelpe mye. Plassene vil også redusere parkeringspress i områdene, og én bil hos oss erstatter flere privateide biler, sier han.

Bildeling er også miljøvennlig, ved at flere deler på en bil istedet for at alle eier sin egen.

Vi er økonomiske, praktiske og miljøvennlige. Vi har slanka ned Oslos bilparkering med 1500 biler. Kundene våre kjører under 2000 kilometer i året. Kundene våre er ikke avhengige av bil, men trenger tilgang dersom de skal besøke noen eller kjøre ungene på trening.

Vil ha med kommunen

Før jul vedtok samferdselskomiteen på Stortinget at forskriften som hindrer kommuner å avsette bildelingsplasser ikke lenger gjelder. I spissen for vedtaket sto Venstre. Lindelien mener at endringen er positiv, men at det har vært vanskelig å få til.

– Miljø- og samferdelsminister Guri Melby (V) vil reservere offentlige parkeringsplasser for bildeling. Det kan være vanskelig å få til. Groruddalen er skadelidende nå, fordi de ikke får det tilbudet folk vil ha. På sikt regner jeg med at kommunen sørger for bildelingsplasser, men det krever en del omlegging, sier han.

I dag er Bilkollektivet AS Norges største bildelingsfirma. Lindelien la ned sin egen virksomhet i 2002 for å bli daglig leder på heltid. Nå har han omtrent ti ansatte.

– Vi er en praktisk ordning som passer for folk i en periode. Det skal være lett å komme inn og gå ut av ordningen. Man kan tenke på det som en foreldreeid barnehage. Man betaler en andel som man får igjen når man trekker seg ut, sier han.

Må løse egne problemer

Gudrun Røed er ny senterleder på Linderud senter i Bjerke bydel. Hun ser positivt på tjenesten om bildelingsplasser, men forteller at de må løse egne parkeringsproblemer før de kan se nærmere på det.

Linderud senter er mer enn bare et kjøpesenter, med vårt store tilbud innen ulike tjenester som blant annet helse. Vi ønsker å være et senter som bidrar til at Linderud og vårt nærområde blir et godt sted å bo. Hvis det skulle vise seg å være et behov og en etterspørsel etter et slikt tilbud er vi positive til å se på mulige løsninger for å tilrettelegge for dette.

– Med vår beliggenhet til t-bane og buss opplever vi dessverre at noen mennesker bruker parkeringsplasser på senteret nærmest som pendlerparkering. Det er en problemstilling vi jobber med for å løse slik at kundene som faktisk bruker senteret enkelt kan finne plasser, opplyser hun.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.