Finner ikke parkeringsplass

Finner ikke parkeringsplass

VIL HA FLERE PLASSER I DALEN: Daglig leder Arne Lindelien for Bilkollektivet AS ser etter flere ledige bildelingsplasser i Groruddalen. Så langt er det vanskelig å få napp, og han ber nå kjøpesentre og borettslag om å tenke nytt.


Daglig leder Arne Lindelien i Bilkollektivet AS har lenge lett etter flere parkeringsplasser i Groruddalen - uten hell. Nå ber han kjøpesentre og borettslag om å tenke nytt.

Skrevet av:

Bilkollektivet AS er Norges største bildelingsfirma. I 20 år har Bilkollektivet leid ut biler til flere brukere. Én bil kan ha opp til 25 brukere, og totalt har de nå 5000 personer i kundebasen. Lindelien mener han blir utestengt fra Groruddalen, der han merker et sterkt behov for parkeringsplasser til bildeling. Pr. dags dato har de noen få plasser i Alna bydel.

Vi er veldig interessert i å etablere oss på for eksempel Linderud, Bjerke, Tveita og Furuset. Vi får flere og flere medlemmer, og mange bor i de områdene. Vi har lett etter plasser, men vi klarer ikke finne dem. Borettslag prioriterer egne beboere og kjøpesentrene prioriterer kundeplasser. Jeg vil utfordre dem til å tenke nytt, hvis ikke blir Groruddalen kvalt av privat bilisme, sier han.

– Vi har vært etablert på Oppsal i fem år, og vokst i det området. Men vi savner plasser blant annet i Bjerke bydel, der merker vi at behovet vokser veldig.

Reduserer parkeringspress

Lindelien forteller at det er mest gunstig å skaffe plass ved knutepunkter.

– Da kan folk komme lettere til og fra bilen.

Han forsikrer om at de ikke trenger mer enn én til to plasser pr. sted.

– Det vil hjelpe mye. Plassene vil også redusere parkeringspress i områdene, og én bil hos oss erstatter flere privateide biler, sier han.

Bildeling er også miljøvennlig, ved at flere deler på en bil istedet for at alle eier sin egen.

Vi er økonomiske, praktiske og miljøvennlige. Vi har slanka ned Oslos bilparkering med 1500 biler. Kundene våre kjører under 2000 kilometer i året. Kundene våre er ikke avhengige av bil, men trenger tilgang dersom de skal besøke noen eller kjøre ungene på trening.

Vil ha med kommunen

Før jul vedtok samferdselskomiteen på Stortinget at forskriften som hindrer kommuner å avsette bildelingsplasser ikke lenger gjelder. I spissen for vedtaket sto Venstre. Lindelien mener at endringen er positiv, men at det har vært vanskelig å få til.

– Miljø- og samferdelsminister Guri Melby (V) vil reservere offentlige parkeringsplasser for bildeling. Det kan være vanskelig å få til. Groruddalen er skadelidende nå, fordi de ikke får det tilbudet folk vil ha. På sikt regner jeg med at kommunen sørger for bildelingsplasser, men det krever en del omlegging, sier han.

I dag er Bilkollektivet AS Norges største bildelingsfirma. Lindelien la ned sin egen virksomhet i 2002 for å bli daglig leder på heltid. Nå har han omtrent ti ansatte.

– Vi er en praktisk ordning som passer for folk i en periode. Det skal være lett å komme inn og gå ut av ordningen. Man kan tenke på det som en foreldreeid barnehage. Man betaler en andel som man får igjen når man trekker seg ut, sier han.

Må løse egne problemer

Gudrun Røed er ny senterleder på Linderud senter i Bjerke bydel. Hun ser positivt på tjenesten om bildelingsplasser, men forteller at de må løse egne parkeringsproblemer før de kan se nærmere på det.

Linderud senter er mer enn bare et kjøpesenter, med vårt store tilbud innen ulike tjenester som blant annet helse. Vi ønsker å være et senter som bidrar til at Linderud og vårt nærområde blir et godt sted å bo. Hvis det skulle vise seg å være et behov og en etterspørsel etter et slikt tilbud er vi positive til å se på mulige løsninger for å tilrettelegge for dette.

– Med vår beliggenhet til t-bane og buss opplever vi dessverre at noen mennesker bruker parkeringsplasser på senteret nærmest som pendlerparkering. Det er en problemstilling vi jobber med for å løse slik at kundene som faktisk bruker senteret enkelt kan finne plasser, opplyser hun.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!