ANNONSE

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

Fire skal kjøre i Groruddalen

SLIK: El-bussene i Groruddalen skal se slik ut. Dette er Nobina sin linje 31 til Grorud. (Foto: Ruter).


Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

SAMLET: Administrerende direktør for Norgesbuss, Atle Rønningen, Øystein Svensen i Unibuss, markedssjef Sjur Brenden for Nobina, byrådsleder Raymond Johansen (Ap), Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).


Det største med en elektrisk buss er at den er stille. Prosjektet med el-busser i Oslo skal koste totalt 43 millioner kroner og har blitt finansiert i budsjettet for 2017. Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) møtte buss-sjefene for lansering.

– Vår oppgave er å tilrettelegge for at folk kan ta gode miljøvennlige valg. El-busser vil ha stor betydning for utslipp av CO2 (karbondioksid) og NOx (Nitrogendioksid), forteller Johansen.

Det er Unibuss, Norgesbuss og Nobina som skal kjøre ut bussene. Norgesbuss har ansvar for linje 60 Vippetangen – Tonsenhagen, mens Nobina kjører 31-bussene mot Grorud.

– Mye av Groruddalen ligger i rød sone når det gjelder NOx-utslipp. Dette må være en gledens nyhet for alle med astma og allergiplager, mener byrådslederen.

Næringslivet på banen

Han mener el-bussene vil ha stor betydning for folks hverdag, også for de med luftveisplager.

– Dette viser også at markedet fungerer og at når næringslivet «pusher» hverandre kommer det fram kreative løsninger. Vi har satt oss djerve mål med tanke på redusering av utslipp, og det virker motiverende for næringslivet, sier han.

Samferdselsbyråden forteller at hun ønsker å ta tak i luftforurensingen i Groruddalen på mange plan.

– Vi vet det er for høy biltrafikk. Når det gjelder el-bussene vet jeg at mange i Groruddalen vil ha glede av dem fordi de er stillegående og miljøvennlige. Det vil være en berikelse, mener hun.

– Når man tester ut ny teknologi, kan det hende man blir mer mottakelig for det på andre områder i livet også.

Kommer i november

De første el-bussene kommer i trafikk i november. Da kan spesielt Groruddalen få merke det.

– Vi vet at utslippene for kollektivtrafikken er lav, bare på tre prosent. Jeg håper el-bussene kan bidra til at folk velger kollektivtransport fremfor privatbilen mer fremover, sier hun.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave. Denne saken har blitt kortet ned for nett.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE