Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

Fire skal kjøre i Groruddalen

SLIK: El-bussene i Groruddalen skal se slik ut. Dette er Nobina sin linje 31 til Grorud. (Foto: Ruter).


Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Skrevet av:

Det største med en elektrisk buss er at den er stille. Prosjektet med el-busser i Oslo skal koste totalt 43 millioner kroner og har blitt finansiert i budsjettet for 2017. Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) møtte buss-sjefene for lansering.

– Vår oppgave er å tilrettelegge for at folk kan ta gode miljøvennlige valg. El-busser vil ha stor betydning for utslipp av CO2 (karbondioksid) og NOx (Nitrogendioksid), forteller Johansen.

Det er Unibuss, Norgesbuss og Nobina som skal kjøre ut bussene. Norgesbuss har ansvar for linje 60 Vippetangen – Tonsenhagen, mens Nobina kjører 31-bussene mot Grorud.

– Mye av Groruddalen ligger i rød sone når det gjelder NOx-utslipp. Dette må være en gledens nyhet for alle med astma og allergiplager, mener byrådslederen.

Næringslivet på banen

Han mener el-bussene vil ha stor betydning for folks hverdag, også for de med luftveisplager.

– Dette viser også at markedet fungerer og at når næringslivet «pusher» hverandre kommer det fram kreative løsninger. Vi har satt oss djerve mål med tanke på redusering av utslipp, og det virker motiverende for næringslivet, sier han.

Samferdselsbyråden forteller at hun ønsker å ta tak i luftforurensingen i Groruddalen på mange plan.

– Vi vet det er for høy biltrafikk. Når det gjelder el-bussene vet jeg at mange i Groruddalen vil ha glede av dem fordi de er stillegående og miljøvennlige. Det vil være en berikelse, mener hun.

– Når man tester ut ny teknologi, kan det hende man blir mer mottakelig for det på andre områder i livet også.

Kommer i november

De første el-bussene kommer i trafikk i november. Da kan spesielt Groruddalen få merke det.

– Vi vet at utslippene for kollektivtrafikken er lav, bare på tre prosent. Jeg håper el-bussene kan bidra til at folk velger kollektivtransport fremfor privatbilen mer fremover, sier hun.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave. Denne saken har blitt kortet ned for nett.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!