Her er Venstres sykkelplan

Her er Venstres sykkelplan

SATSER PÅ SYKKEL: Venstre løfter fram sykkelsatsing som en av sine viktigste kampsaker. I Bydel Alna er sykkelandelen kun ett prosent, og det vil Jon-Terje Bekken og Guri Melby gjøre noe med.


Ingen sykler mindre og kjører mer bil enn folk som i Bydel Alna, viser Oslo kommunes reisevaneundersøkelse. Venstre går til valg på å redusere antallet bilister og øke sykkelandelen i Groruddalen.

Byrådet har en strategi som går ut på at sykling skal stå for 16 prosent av alle reiser i Oslo. I sentrumsnære bydeler som Grünerløkka og St. Hanshaugen velger mange allerede sykkelen fremfor bil og trikk, men ute i drabantbyene er situasjonen en annen. Kommunens reisevaneundersøkelse viser at sykkelandelen i Bydel Alna er på ett prosent. Ei heller folk i bydelene Stovner (4 pst), Bjerke (3 pst) eller Grorud (6 pst) er særlig sykkelglade.

Byrådspartiet Venstre har for lengst erklært seg som Oslos sykkelparti. Imidlertid er de ikke fornøyd med at så få sykler i Groruddalen.

– Det er litt merkelig at sykkelandelen er så lav – spesielt med tanke på at vi har mange fine sykkelveier i bydelen. Det er ekstra nedslående at de fleste velger å kjøre bil, sier førstekandidat til bydelsutvalget for Venstre, Jon-Terje Bekken.

Har en plan

Sentralt i kommunen har det blitt laget en sykkelstrategi. Løsningen for å øke sykkelandelen i Bydel Alna er at bydelsutvalgene får i oppgave å lage egen strategi for bydelen.

Utfordringene her er annerledes enn på Grünerløkka, og derfor ønsker vi at bydelen selv skal finne tiltak de mener vil stimulere til mer sykling, sier byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V).

Jon-Terje Bekken har mange tiltak på blokka.

– Jeg synes det er et stort paradoks at jeg fikk lov til å sykle sammen med barna mine til barnehagen, men nå som de har begynt på skolen, så får jeg ikke lov. Det er veldig uheldig, mener han.

– Dessuten er det noen hull i sykkelveinettet, og det gjør at vi ikke får helt sammenhengende veier. Det bør vi gjøre noe med, sier Bekken.

Dårlig skilting

Guri Melby påpeker også at dårlig skilting kan være en faktor som gjør at folk vegrer seg for å sykle.

– Bilistene nyter godt av å ha store og tydelige skilt, mens skiltene langs sykkelveiene er veldig små. Det skal ikke være sånn at folk måtte ha svært gode lokalkunnskaper for å finne fram, mener hun.

Hvis alt går som planlagt blir Bydel Alna den første bydelen som utarbeider sin egen sykkelstrategi. Det skjer i samarbeid med Sykkelprosjektet i løpet av 2016.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

 
Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

 
Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

 
Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Uvanlig høye dødstall

Trafikken i juli måned:

Uvanlig høye dødstall

  • trafikk

Én av tre dødsulykker skjer om sommeren. Likevel er det uvanlig at hele seks trafikanter mistet livet bare i løpet av juli-månedens fire første dager. En av ulykkene skjedde på Gjelleråsen.

Nå kommer <BR>el-bussene

Stø kurs mot klimamålet:

Nå kommer
el-bussene

  • miljø

Ruter, Unibuss og Nobina har nå forpliktet seg til å starte innfasingen av elektriske busser. Miljømålet går rett hjem hos samferdselsbyråden.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!