Her er Venstres sykkelplan

Her er Venstres sykkelplan

SATSER PÅ SYKKEL: Venstre løfter fram sykkelsatsing som en av sine viktigste kampsaker. I Bydel Alna er sykkelandelen kun ett prosent, og det vil Jon-Terje Bekken og Guri Melby gjøre noe med.


Ingen sykler mindre og kjører mer bil enn folk som i Bydel Alna, viser Oslo kommunes reisevaneundersøkelse. Venstre går til valg på å redusere antallet bilister og øke sykkelandelen i Groruddalen.

Tekst:

Publisert:

Byrådet har en strategi som går ut på at sykling skal stå for 16 prosent av alle reiser i Oslo. I sentrumsnære bydeler som Grünerløkka og St. Hanshaugen velger mange allerede sykkelen fremfor bil og trikk, men ute i drabantbyene er situasjonen en annen. Kommunens reisevaneundersøkelse viser at sykkelandelen i Bydel Alna er på ett prosent. Ei heller folk i bydelene Stovner (4 pst), Bjerke (3 pst) eller Grorud (6 pst) er særlig sykkelglade.

Byrådspartiet Venstre har for lengst erklært seg som Oslos sykkelparti. Imidlertid er de ikke fornøyd med at så få sykler i Groruddalen.

– Det er litt merkelig at sykkelandelen er så lav – spesielt med tanke på at vi har mange fine sykkelveier i bydelen. Det er ekstra nedslående at de fleste velger å kjøre bil, sier førstekandidat til bydelsutvalget for Venstre, Jon-Terje Bekken.

Har en plan

Sentralt i kommunen har det blitt laget en sykkelstrategi. Løsningen for å øke sykkelandelen i Bydel Alna er at bydelsutvalgene får i oppgave å lage egen strategi for bydelen.

Utfordringene her er annerledes enn på Grünerløkka, og derfor ønsker vi at bydelen selv skal finne tiltak de mener vil stimulere til mer sykling, sier byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V).

Jon-Terje Bekken har mange tiltak på blokka.

– Jeg synes det er et stort paradoks at jeg fikk lov til å sykle sammen med barna mine til barnehagen, men nå som de har begynt på skolen, så får jeg ikke lov. Det er veldig uheldig, mener han.

– Dessuten er det noen hull i sykkelveinettet, og det gjør at vi ikke får helt sammenhengende veier. Det bør vi gjøre noe med, sier Bekken.

Dårlig skilting

Guri Melby påpeker også at dårlig skilting kan være en faktor som gjør at folk vegrer seg for å sykle.

– Bilistene nyter godt av å ha store og tydelige skilt, mens skiltene langs sykkelveiene er veldig små. Det skal ikke være sånn at folk måtte ha svært gode lokalkunnskaper for å finne fram, mener hun.

Hvis alt går som planlagt blir Bydel Alna den første bydelen som utarbeider sin egen sykkelstrategi. Det skjer i samarbeid med Sykkelprosjektet i løpet av 2016.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.