Her er Venstres sykkelplan

Her er Venstres sykkelplan

SATSER PÅ SYKKEL: Venstre løfter fram sykkelsatsing som en av sine viktigste kampsaker. I Bydel Alna er sykkelandelen kun ett prosent, og det vil Jon-Terje Bekken og Guri Melby gjøre noe med.


Ingen sykler mindre og kjører mer bil enn folk som i Bydel Alna, viser Oslo kommunes reisevaneundersøkelse. Venstre går til valg på å redusere antallet bilister og øke sykkelandelen i Groruddalen.

Skrevet av:

Byrådet har en strategi som går ut på at sykling skal stå for 16 prosent av alle reiser i Oslo. I sentrumsnære bydeler som Grünerløkka og St. Hanshaugen velger mange allerede sykkelen fremfor bil og trikk, men ute i drabantbyene er situasjonen en annen. Kommunens reisevaneundersøkelse viser at sykkelandelen i Bydel Alna er på ett prosent. Ei heller folk i bydelene Stovner (4 pst), Bjerke (3 pst) eller Grorud (6 pst) er særlig sykkelglade.

Byrådspartiet Venstre har for lengst erklært seg som Oslos sykkelparti. Imidlertid er de ikke fornøyd med at så få sykler i Groruddalen.

– Det er litt merkelig at sykkelandelen er så lav – spesielt med tanke på at vi har mange fine sykkelveier i bydelen. Det er ekstra nedslående at de fleste velger å kjøre bil, sier førstekandidat til bydelsutvalget for Venstre, Jon-Terje Bekken.

Har en plan

Sentralt i kommunen har det blitt laget en sykkelstrategi. Løsningen for å øke sykkelandelen i Bydel Alna er at bydelsutvalgene får i oppgave å lage egen strategi for bydelen.

Utfordringene her er annerledes enn på Grünerløkka, og derfor ønsker vi at bydelen selv skal finne tiltak de mener vil stimulere til mer sykling, sier byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V).

Jon-Terje Bekken har mange tiltak på blokka.

– Jeg synes det er et stort paradoks at jeg fikk lov til å sykle sammen med barna mine til barnehagen, men nå som de har begynt på skolen, så får jeg ikke lov. Det er veldig uheldig, mener han.

– Dessuten er det noen hull i sykkelveinettet, og det gjør at vi ikke får helt sammenhengende veier. Det bør vi gjøre noe med, sier Bekken.

Dårlig skilting

Guri Melby påpeker også at dårlig skilting kan være en faktor som gjør at folk vegrer seg for å sykle.

– Bilistene nyter godt av å ha store og tydelige skilt, mens skiltene langs sykkelveiene er veldig små. Det skal ikke være sånn at folk måtte ha svært gode lokalkunnskaper for å finne fram, mener hun.

Hvis alt går som planlagt blir Bydel Alna den første bydelen som utarbeider sin egen sykkelstrategi. Det skjer i samarbeid med Sykkelprosjektet i løpet av 2016.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!