Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

BEKYMRET: Leder Kristian Egil Batta Torheimi Sandås Vel mener dagens parkering i Rødtvetveien vil gi dårlig sikt for inn- og utkjøring til den planlagte barnehagen. Den skal føres opp på den grønne sletta som man ser til høyre i bildet.


Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Skrevet av:

Nederst i Rødtvetveien ligger det et ubrukt grøntområde mellom blindveien forbi gamle Rødtvet gård og bygget til Wittusen & Jensen. Her har Omsorgsbygg Oslo KF planer om å etablere en ny barnehage.

Sandås Vel ønsker tiltaket velkommen da barnehagedekningen på Rødtvet er den laveste i Bydel Grorud. Vellets leder, Kristian Egil Batta Torheim, lar seg imidlertid ikke imponere av trafikkanalysen som er utarbeidet.

- I tillegg til å ikke forstå trafikksituasjonen i Rødtvetveien-bakken, inkludert at dette er en skolevei for de som bor i østre del av Sletteløkka, så innholder forslaget bare ett kompenserende tiltak for å sikre mot ulykker ved inn- og utkjørselen til barnehagen. Det er å klippe ugress og villniss femti meter bortenfor inn- og utkjørselen, sier Batta Torheim.

Gir dårlig sikt

Barnehagen som planlegges skal bestå av åtte avdelinger. Adkomsten til barnehagen blir fra Rødtvetveien - som er litt over ni meter bred med anlagt fortau på begge sider.

I trafikkanalysen anslås det en trafikkøkning på mellom 40 og 45 kjøretøy i timen fra klokka 07.15 til 08.15 og fra klokka 15.30 til 16.30. Videre heter det at «basert på dagens ulykkesfrekvens og beregnet trafikkøkning, anser vi det som lite sannsynlig at trafikkøkningen vil påvirke trafikksikkerheten i nevneverdig grad.»

Batta Torheim er riv ruskende uenig.

De har tatt for seg en tilfeldig dag i 2014 og ikke tatt høyde for endringer. Langs denne svingen står nå ofte trailere, varebiler og personbiler parkert på begge sider av veien i hele bakken. Det gir vanskelig sikt for de som skal kjøre inn- og ut av barnehagen.

Anbefales ikke

Plan- og bygningsetaten har nå lagt saken ut på høring.

PBE sier til avisa at de er enige med Sandås Vel i at det er viktig med et oversiktlig avkjørselspunkt både for trafikken som skal ut i Rødtvetveien og for myke trafikanter. Spørsmål om skilting og andre sikkerhetstiltak blir imidlertid ivaretatt av Bymiljøetaten – som er blant de som er nødt til å gi tilbakemelding om tiltaket i løpet av høringsprosessen.

Selv om planforslaget vil gi en god barnehage, bryter forslaget med kommuneplanen fordi det ikke sikrer erstatningsområder for friområdet som går tapt, sier kommunikasjonsdirektør Trude Isaksen i Plan- og bygningsetaten.

Les hele saken her eller i vår papiravis.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

 
Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

 
Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Uvanlig høye dødstall

Trafikken i juli måned:

Uvanlig høye dødstall

  • trafikk

Én av tre dødsulykker skjer om sommeren. Likevel er det uvanlig at hele seks trafikanter mistet livet bare i løpet av juli-månedens fire første dager. En av ulykkene skjedde på Gjelleråsen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!