Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

TRAFIKKFELLE: I tillegg til dårlig sikt i rundkjøringen, mener Erik Mathisen at farlige trafikksituasjoner skapes når syklister i full fart krysser veien over fotgjengerfeltet.

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Skrevet av:

Jeg har bodd i området her siden 1979 og er derfor godt kjent med trafikkbildet. Problemet med rundkjøringen her er at det etter hvert har grodd seg til en stor granskog som hindrer sikt, sier Erik Mathisen til Akers Avis Groruddalen.

- Min erfaring er at dette er blitt et økende problem, legger han til.

- I en rundkjøring vil man jo ha bruk for sikt fra venstre, retningen man har vikeplikt for. Hvorfor mener du man bør ha oversikt over alle bilene i rundkjøringen?

- Mange biler kommer kjørende fort inn i rundkjøringen. Den knyttes blant annet til et avkjøringsfelt fra E6. Da oppstår det situasjoner, og fordelen er jo uansett å ha så bredest sikt som mulig, svarer Mathisen.

Vil ha bort alle trærne

Han mener løsningen bør være å fjerne hele skogen - selv om det ser estetisk pent ut.

- Det går jo an å pynte en rundkjøring med noe annet enn store trær, foreslår Mathisen.

Dårlig sikt i rundkjøringen er imidlertid ikke den eneste trafikkfellen han erfarer i området. Kjører man ut på Jerikoveien fra rundkjøringen, i retning Furuset skole, vil man kjøre over et fotgjengerfelt. Bilistene vil ha god tid til å bremse før en fotgjenger går over, men Mathisen erfarer at fotgjengerfeltet er mer populær blant syklistene.

Den 20. juni fra klokka syv til halv åtte om morgenen talte jeg 48 syklister som krysset veien, altså ingen fotgjengere. Problemet er at syklistene kommer brått på, forklarer Mathisen.

Trafikkfelle på sykkel

Fotgjengerfeltet er en forlengelse av en gang- og sykkelvei som går over Sam Eydes vei fra Nordre Lindeberg gård og videre ned vis-à-vis rampen fra E6 mot Furuset senter.

Ingen av syklistene, som jeg har møtt på, har gått av sykkelen før de sykler over fotgjengerfeltet. Dette er ikke folk som bare er ute på en vanlig sykkeltur, men folk som sykler til og fra jobb. De kommer i ganske stor fart. Dermed må man gjerne bråbremse foran fotgjengerfeltet hvis det plutselig kommer en syklist som det er vanskelig å få øye på, forteller Mathisen.

- Det kan fort oppstå farlige situasjoner. Jeg vil at Bymiljøetaten skal fjerne trærne i rundkjøringen og sette opp bedre skilting som i forkant varsler at syklister er på vei, oppfordrer han.

Ble sjekket i fjor

Faglig leder for bytrær i Bymiljøetaten, Tore Næss, opplyser til Akers Avis Groruddalen at det er serbergran som står plantet i rundkjøringen på Furuset. De ytterste trærne i rundkjøringen ble felt så tidlig som i fjor.

Da var det noen som henvendte seg til og oss fordi vedkommende syntes trærne sto for tett ut mot veien. Vi fjernet da de ytterste trærne, for disse er plantet i ringer. Samtidig fant vi ut at sikkerheten i rundkjøringen er god nok, sier Næss.

Likevel tar Bymiljøetaten henvendelsen på største alvor. Derfor skal de etter hvert gjøre en ny vurdering.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

 
Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

 
Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

 
Uvanlig høye dødstall

Trafikken i juli måned:

Uvanlig høye dødstall

  • trafikk

Én av tre dødsulykker skjer om sommeren. Likevel er det uvanlig at hele seks trafikanter mistet livet bare i løpet av juli-månedens fire første dager. En av ulykkene skjedde på Gjelleråsen.

Nå kommer <BR>el-bussene

Stø kurs mot klimamålet:

Nå kommer
el-bussene

  • miljø

Ruter, Unibuss og Nobina har nå forpliktet seg til å starte innfasingen av elektriske busser. Miljømålet går rett hjem hos samferdselsbyråden.

Stenger tunnelen

Stenger tunnelen

  • miljø

Tåsentunnelen skal få seg et ansiktsløft. Kø må derfor påregnes i hele juli hvis man kjører på Ring 3.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!