ANNONSE

Trygge barn på veiene

Trygge barn på veiene

HISTORISK: 2015 kan bli året der ingen barn under 10 år har omkommet i trafikken. Her sitter Julia Sunde i bakoverlent barnestol gruppe en for 9 til 18 kilo. (Foto: Anders Aavik Hagen/Trygg Trafikk)

På 70-tallet døde nesten hundre barn på norske veier. Mange ble også hardt skadd. Hittil i år har ingen barn omkommet i trafikken.

Slik sikres barn:

• Gå og sykle sammen med barna i trafikken. Øvelse gjør mester.

• Barn skal sitte bakovervendt til de er fire år.

• Bilbeltet skal festes stramt over skulderen og hoftene, ikke løst over magen.

• Sykkelhjelm er en selvfølge.

• Husk refleks på ytterklær.

Vi ser at bilbelte, bilstol, lavere fart, sikrere biler, bedre veier og mer kunnskap redder liv. Nå håper vi de positive tallene for barn motiverer alle til å ta kloke valg i trafikken, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

Dersom bilførere tar Johansens oppfordring, kan 2015 bli et historisk år for at ingen barn under 10 år dør i trafikken. Direktøren i Trygg Trafikk gir samtidig ros til foreldrene som opplagt er blitt flinkere til å sikre barna sine.

Kurven for antall dødsulykker i trafikken går nedover også totalt sett. Trygg Trafikk har likevel ambisjoner om at ingen skal omkomme i trafikken. Da er det fortsatt en vei å gå: Hittil i år har 112 mennesker mistet livet i trafikken. 12 av disse omkom i november.

Slurver med sikring

Johansen mener det er flere årsaker til at foreldre er blitt flinkere til å ta hensyn til sine barn mens de kjører. Tidligere lekte barna gjerne løst i baksetet, men nå er de festet i bilstol eller på pute. Folk er også blitt flinkere til å la barna sitter bakovervendt til de er fire år gamle. Samtidig går ulykkene ned fordi hovedveiene nå legges utenfor boligområder. Dermed får man færre biler og lavere fart der folk bor og barna leger eller går til skolen.

Likevel er direktøren i Trygg Trafikk klar på at det slurves med riktig sikring.

– Det gjør at barn fremdeles blir skadet. Det er viktig å huske å stramme beltet godt over hoftene og over skulderen. Dersom beltet er slakt vil trykket over magen øke med mange hundre kilo ved bråbrems eller kollisjon, advarer Johansen.

Nøkkelord

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE