Trygge barn på veiene

Trygge barn på veiene

HISTORISK: 2015 kan bli året der ingen barn under 10 år har omkommet i trafikken. Her sitter Julia Sunde i bakoverlent barnestol gruppe en for 9 til 18 kilo. (Foto: Anders Aavik Hagen/Trygg Trafikk)

På 70-tallet døde nesten hundre barn på norske veier. Mange ble også hardt skadd. Hittil i år har ingen barn omkommet i trafikken.

Skrevet av:

Vi ser at bilbelte, bilstol, lavere fart, sikrere biler, bedre veier og mer kunnskap redder liv. Nå håper vi de positive tallene for barn motiverer alle til å ta kloke valg i trafikken, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

Dersom bilførere tar Johansens oppfordring, kan 2015 bli et historisk år for at ingen barn under 10 år dør i trafikken. Direktøren i Trygg Trafikk gir samtidig ros til foreldrene som opplagt er blitt flinkere til å sikre barna sine.

Kurven for antall dødsulykker i trafikken går nedover også totalt sett. Trygg Trafikk har likevel ambisjoner om at ingen skal omkomme i trafikken. Da er det fortsatt en vei å gå: Hittil i år har 112 mennesker mistet livet i trafikken. 12 av disse omkom i november.

Slurver med sikring

Johansen mener det er flere årsaker til at foreldre er blitt flinkere til å ta hensyn til sine barn mens de kjører. Tidligere lekte barna gjerne løst i baksetet, men nå er de festet i bilstol eller på pute. Folk er også blitt flinkere til å la barna sitter bakovervendt til de er fire år gamle. Samtidig går ulykkene ned fordi hovedveiene nå legges utenfor boligområder. Dermed får man færre biler og lavere fart der folk bor og barna leger eller går til skolen.

Likevel er direktøren i Trygg Trafikk klar på at det slurves med riktig sikring.

– Det gjør at barn fremdeles blir skadet. Det er viktig å huske å stramme beltet godt over hoftene og over skulderen. Dersom beltet er slakt vil trykket over magen øke med mange hundre kilo ved bråbrems eller kollisjon, advarer Johansen.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!