Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

Vekker ikke uro i bransjen

HAR TROEN: PR- og markedssjef for Renault og Dacia i Norge, Roger Andersen, spår en positiv fremtid for el- og hybridbil.

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Skrevet av:

I 2012 forpliktet stortingspolitikerne seg i klimaforliket til å beholde elbil-godene fram til 2017, eller til elbil nummer 50.000 var solgt. El-bilister har derfor badet i særordninger de siste fire årene; fri adgang til kollektivfelt, ingen engangsavgift eller moms og gratis parkering på kommunale parkeringsplasser - for å nevne noe.

Nå kan det bli andre boller. Etter at elbil nummer 50.000 ble solgt rett før sommeren i 2015, har politikere varslet endringer av dagens elbil-ordninger.

I forhandlingene om Oslopakke 3 ble det blant annet enighet om at el-bilister fra 2018 må betale 20 kroner for å passere Oslos bomringer i rushtiden. Fra 2020 utvides avgiften til å gjelde 24 timer i døgnet, og det vil koste 30 kroner for elbilister å passere bomringen i rushtiden.

Ser en nedgang

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) gir heller ikke el-bilistene grunn til å sitte rolig i båten. Han har tidligere stått fram i media og sagt at han ikke kan garantere at elbil-fordelene blir videreført til neste stortingsvalg i 2017.

Usikkerhet knyttet til elbil-fordelenes fremtid har siden 2015 økt i takt med mindre interesse for å kjøpe elbil. Ifølge Norsk elbilforening har tilbakegangen vært betydelig. I løpet av det første halvåret har 11.744 av 77.749 nyregistrerte personbiler vært elektriske. Det gir en markedsandel på 15,1 prosent - ned fra 18,4 prosent i 2015.

- Etter flere år med fantastisk vekst ser vi nå at elbilsalget går tilbake, sier Christina Bu som er generalsekretær i Norsk elbilforening.

På elbil-toppen

PR- og markedssjef for Renault og Dacia i Norge, Roger Andersen, poengterer at Norge er et stort elbil-land sammenliknet med resten av Europa og verden.

Hvis vi tar utgangspunkt i befolkningstallet, så finnes det ikke noen i verden som kjøper så mange elbiler som nordmenn. Elbiler sto i fjor for 17 prosent av personbilregistreringene. Det tilsvarer 25.779 av 150.686 biler og er ekstremt høyt. I Europa lå samme andel på 1,3 prosent, opplyser Andersen.

Helt siden 2012 har elbilene hatt en kraftig vekst i Norge. Toppåret var imidlertid 2015, noe som kan forklare noe av nedgangen så langt dette året.

- Det vil alltid være svingninger i markedet, og elbilandelen vil nok stabilisere seg noe lavere enn rekordåret 2015, mener Andersen.

Tror på el-fremtid

Han tror salget av el- og hybridbiler ikke hadde kommet så godt i gang hvis det ikke hadde vært for alle godene som staten har gitt siden 2012. Selv om det nå spøker for videreføringen av godene, tror han ikke det betyr slutten på salget av elbiler.

Jeg er overbevist om at elbil er kommet for å bli, spesielt siden det fremover kommer nye modeller med bedre batterier slik at rekkeviddeangsten blir mer og mer borte. Jeg erfarer også at de som har kjøpt sin første elbil blir storfornøyde. Når de først er lokket til elbil, vil de fortsette med det kjøretøyet, avslutter Andersen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!