Oppgitt over håpløse tilhenger-regler

Oppgitt over håpløse tilhenger-regler

 

Reglene for bil og trekking av tilhenger er svært forvirrerende, mener NAF. De ønsker seg en regelendring.

Skrevet av:

-  Jeg synes det er helt villt. Reglene er veldig vanskelig å forstå seg på, sier Sverre Østmoe, leder av NAF Oslo og Omegn.

Slik regelverket er i dag, er det tilhengerens totalvekt som avgjør om du får lov til å trekke den. Hvis bilen din veier 2000 kilo må hengerens tillatte totalvekt være på under 1500 kilo fordi bil pluss henger ikke kan veie mer enn 3500 kilo.  

-  Jeg har en bitteliten henger på 350 kilo som har lov til å dra to tonn. Den har jeg ikke lov til å dra med bilen min som veier to tonn selv om jeg fyller den med bomull.

-  Mens jeg kan dra en svær båthenger som veier 1000 kilo fordi den har tillatt totalvekt på 1500 kilo, sier Østmoe.

Han synes det er tåpelig at det er hengerens tillatte totaltvekt og ikke den faktiske vekta som avgjør hva du kan trekke.

Vil ha endring 

-  Slik det er nå, er det kun tillatt totalvekt som betyr noe, og det er jo håpløst. Det er mye verre å kjøre en svær båthenger enn en liten varehenger, mener Østmoe.

Han mener en regelendring må til for å gjøre det mer tydelig.

-  Det er behov for å gjøre noe med dette. Årsaken er at folk rett og slett ikke forstår dagens regelverk, og det skjønner vi i NAF veldig godt. Det er svært ulogisk.

 - Jeg synes ikke totalvekten skal avgjøre. Det er viktigere å tenke på hva du faktisk har i hengeren - det er det som avgjør hvor tung den faktisk er.

Eget førerkort

Dersom du ønsker å trekke tilhenger som har tillatt totalvekt over 750, er hovedregelen at du må ta en egen førerprøve for dette. I denne opplæringen er det også et kurs som handler om hvordan du best mulig laster en henger.

Men det kan likevel være tilstrekkelig å ha førerkort klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kilo.

Det forutsetter at tilhengerens tillatte totalvekt ikke er tyngre enn bilen og at bilens egenvekt og tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstiger 3500 kilo.

Det er også viktig å sjekke hvor tung tilhenger bilen kan trekke. Dette finner du i vognkortet.

-  Dette er veldig rotete og folk gjør feil hele tiden. Vi mener dette burde vært forklart tydeligere, sier Østmoe.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!