ANNONSE

Reisende foreslår nytt rutekart

Reisende foreslår nytt rutekart

GRORUDDALEN: Buss 301, 302 og 321 kjører også gjennom dalføret. Nå har passasjerer foreslått et nytt rutekart som svar på Ruters ruteomlegging i høst.

Passasjerer reagerte sterkt da bussrutene for 301, 302 og 321 i høst ble lagt om. Nå har en reisende selv laget forslag til nye bussruter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.02.2015 kl 16:51

Se bildet større

INITIATIVTAKER: Jann Yngve Schlichting uttaler seg på vegne av nesten 900 medlemmer i en protestgruppe på Facebook.

Se bildet større

DAGENS RUTE: I høst ble rutene lagt om slik at de aktuelle bussene kjører Riksvei 4 (Sars’ gate) mellom Carl Berners plass og Oslo bussterminal.

Se bildet større

RUTEFORSLAG: Passasjerer mener denne ruta, som holder seg unna Riksvei 4 mot sentrum, kan være en løsning for både reisende og busselskapet. Passasjerene foreslått tre ulike løsninger.

Se bildet større

MAS PÅ LINJA: Bymiljøetatens pressekontakt, Odd Olav Bratteberg, sier det har kommet mange henvendelser om bussaken, noe som har skapt utfordringer med å gi raske tilbakemeldinger (Pressefoto).

Se bildet større

JOBBER MED SAKEN: Pressekontakt Sofie Bruun i Ruter varsler at selskapet allerede i dag, fredag, har et møte for å vurdere de foreslåtte bussforslagene (Foto: Ruter AS).

Forslagene er sendt Bymiljøetaten i Oslo kommune, men er foreløpig ikke blitt vurdert.

Våre forslag er basert på mulige traseer, som allerede er alternative traseer for Oslo-bussene, og som vil være mer sentralt plassert i byen for våre passasjerer, sier Jann Yngve Schlichting som er én av initiativtakerne.

I november skrev Akers Avis Groruddalen at Ruter har strøket sentrale holdeplasser fra rutekartet til bussene 301, 302 og 321. Endringene førte til at bussene ikke stopper på holdeplasser mellom Carl Berners plass og Oslo sentrum. Ruter henviste reisende til å bytte buss ved Carl Berner, men det har skapt kaotiske tilstander i rushtiden.

– Fortauene på Carl Berner er for små til å romme alle passasjerene som skal av og på. Bussene er ofte så fulle at det ikke er plass til nye reisende, beskriver Schlichting.

Står bak endringene

Han står bak en protestgruppe på Facebook som i dag teller nesten 900 medlemmer. Før bussforslagene ble sendt Bymiljøetaten, ble de nye rutene diskutert i plenum.

– Vi har høstet stor anerkjennelse i gruppa for disse forslagene. Engasjementet har vært over all forventning. Ruter har druknet i klager fra våre medlemmer, opplyser Schlichting.

– Hvorfor har dere sendt bussruteforslaget til Bymiljøetaten?

– Etaten står bak hele omleggingen som et ledd i deres prosjekt «Kraftfulle fremkommelighetstiltak», mener Schlichting.

– Tiltakene har ment å skulle løse utfordringer i Storgata og Brugata holdeplass. Derfor har vi nå kommet opp med løsninger som unngår disse områdene, men samtidig gir passasjerer mulighet til å komme seg av på sentrumsnære holdeplasser, legger han til.

Foreslår ny bussrute

I Nittedals-anbudet for 2015, som Ruter har lagt ut, viser selskapet selv til at «mer enn halvparten av de reisende på linje 301 er rene Oslo-reiser». Bussen stopper på hele 15 holdeplasser i Groruddalen. Det samme gjør buss 321.

I dag følger alle bussene Riksvei 4 til og fra sentrum. Schlichting og hans gruppe foreslår at bussene heller fortsetter ned Trondheimsveien etter Carl Berners plass mot sentrum, for så å ta inn på Storgata, Hausmanns gate, Calmeyers gate, Hammersborggata og Lybekkergata inn til Oslo bussterminal. Ruta fra sentrum foreslås å gå langs Lybekkergata, Stenersgata og Christian Kroghs gate, deretter til Riksvei 4 og videre til Trondheimsveien via Helgesens gate.

Forslagene følger i hovedsak denne ruta, men med ulike gateløsninger nærmest bussterminalen.

Har ikke sagt et ord

Ruter har satt inn to ekstrabusser (31E) for å avlaste holdeplassen på Carl Berner.

Det er et paradoks at våre grønne busser erstattes av røde busser som skal kjøre den samme ruta som vi blir kastet vekk fra. De to ekstrabussene er en dråpe i havet, mener Schlichting.

De tre bussforslagene er ikke bare sendt til Bymiljøetaten, men også Ruter – som i nærmeste fremtid skal ha et møte med reisende og Nittedals ordfører.

– Men vi vet ikke om det vil resultere i noen løsning.

Schlichting reagerer kraftig på Bymiljøetaten ikke har svart på deres henvendelse.

– Brevet er sendt to ganger. I det andre brevet purret vi på et svar, men det har vært stille som i graven. Første brev ble sendt 26. januar, sier en skuffet Schlichting.

– Ruter har ansvaret

Prosjektet «Kraftfulle fremkommelighetstiltak» er et samarbeid med Ruter, ifølge Bymiljøetaten – som avviser at de har ansvar for bussendringene.

Ruter har ansvaret for gjennomføringen av systemtiltaket som berører lunje 301, 302 og 321, sier pressekontakt Odd Olav Bratteberg i Bymiljøetaten.

I prosjektet har de sammen med Ruter listet opp 100 punkter for å bedre fremkommelighet for kollektivtransporten. Ett av tiltakene har vært å fjerne regionsbusser og taxi fra Storgata hvor trafikkbelastningen er stor – spesielt i rushtidene.

– Men Bymiljøetaten har ansvaret for å gjennomføre infrastrukturtiltakene og Ruter har ansvaret for å gjennomføre systemtiltak, forklarer Bratteberg.

Stor brevtrafikk

– Hvorfor har ikke Bymiljøetaten svart på brevene?

– Prosjektet «Kraftfulle fremkommelighetstiltak», som ledes av Bymiljøetaten, har hatt en betydelig pågang av henvendelser fra innbyggere og andre involverte. Prosjektet gjør det de kan for å svare ut henvendelsene så snart som mulig, svarer Bratteberg.

– Det er imidlertid Ruter som har ansvaret for ruteplanleggingen og det vil derfor være naturlig at henvendelsen knyttet til alternative traseer for linje 301, 302 og 321 behandles og besvares av dem, legger han til.

...Ruter følger opp

Selskapet innser at omleggingen har skapt misnøye og skal allerede i dag ha et møte for å gå grundig gjennom passasjerenes forslag.

Pressekontakt i Ruter AS, Sofie Bruun, sier til Akers Avis Groruddalen at det ikke er ønskelig å gi en konkret tilbakemelding om saken på nåværende tidspunkt. Hun kan likevel avsløre at Ruter har fulgt opp brevet de har fått fra aksjonsgruppa.

Vi forstår at omleggingen har skapt frustrasjon blant våre kunder og derfor er dette noe vi kommer til å jobbe med videre fremover. Vi tar på alvor og er glade for det engasjementet som våre kunder viser vedrørende kollektivtrafikken, opplyser Bruun.

– Vi skal ha et møte på fredag hvor vi skal se grundig på disse forslagene, fortsetter hun.

Bruun legger til at Ruter også skal ha et møte med Nittedal kommune og aksjonsgruppa senere i februar.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE