Samferdselsministeren på Økern

Samferdselsministeren på Økern

 

Økt trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og reduksjon av miljøulemper som støy og forurensing er målene for prosjektet Ring 3 Ulven-Sinsen. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) mener prosjektet er et flott eksempel på hva man får til om alle drar i samme retning.

Skrevet av:

- Det er fantastisk å kunne presentere et så offensivt sam-ferdselsbudsjett i sitt rette miljø. Her bygges det tunneler, bedre lokal-veier og Økern utvikles til et knutepunkt, sier sam-ferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Beregnet kostnad på prosjektet er 3,5 milliarder kroner. Det finansieres med kommunale og statlige. I tillegg til bompenger og midler fra Oslopakke 3.

To tunneler

I statsbudsjettet for 2011 er det foreslått 535 millioner kroner til prosjektet hvor 325 millioner skal komme fra bompenger.

Prosjektet er nå inne i sin mest aktive og krevende fase. Hittil er det bygd et nytt lokalveisystem, som pr. dags dato fungerer som hovedveisystem. I tillegg er byggingen av Økern t-banestasjon, og sprengingen av Lørentunnelen fra Økern til Sinsen godt i gang. Her forventer man å se lyset i andre ende av tunnelen på vårparten.

I tillegg er man i gang med å bygge Økerntunnelen. Mens Lørentunnelen sprenges ut i fjell, skal Økerntunnelen støpes i betong.

Helt i rute

Prosjektleder Mari Barstad synes det er stas at Kleppa presenterte samferdselsbudsjettet i deres lokaler på Økern.

- Det er selvfølgelig gøy å vise fram hva vi holder på med til henne, sier Barstad.

Videre forteller hun at prosjektet er i rute, og at planene gå som forventa. Hun forteller også om stor interesse for prosjektet. Da det ble arrangert åpen dag for prosjektet tidligere i høst, var det mange nysgjerrige innbyggere som møtte opp.

- Folk sto én time i kø for å komme inn i tunnelen, sier hun.

 

Engasjement

- Hvordan har reaksjonene vært etter at dere la om hovedveinettet i sommer?

- Det gikk greit å legge om. Det har gradvis gått seg til, sier Barstad og fortsetter:

- Nå holder vi også for fullt på med perrongene og trappene på Økern  t-banestasjon. Den blir kjempefin.

Hun er ikke i tvil om at Økern vil være et totalt forandret området når prosjektet er ferdig i 2013. Selv om hun jobber med prosjektet daglig har hun vanskelig for å forestille seg hvordan området da vil se ut.

- Nå begynner vi imidlertid å se konturene. I stedet for å rive ned, er vi nå inne i en fase hvor vi bygger opp, sier hun.

Tog og sykkel

Selv om samferdselsbudsjettet ble presentert på Økern, hadde ikke Kleppa noen store nyheter sett med Groruddals-øyne.

Osloprosjektet, som innebærer fornyelse av jernbanen, er imidlertid verdt å nevne. Regjeringen ønsker å sette av 557 millioner kroner til dette neste år. Dette prosjektet startet opp i 2009. I tillegg til tiltak i Oslofjordtunnelen, ligger også hovedbanen (strekningen Oslo S - Lillestrøm) inne i dette prosjektet.

Det settes også av midler til å bygge en gang- og sykkelvei langs Østre Aker vei fra Grorud til Lørenskog.

 

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!