- Se over dekkene før ferien

Sjekk dekkene og lufttrykket før du legger ut på lange og krevende bilferie-turer. Slitte dekk øker ulykkesrisikoen betydelig, og kan føre til at det som skulle være en hyggelig ferietur i stedet ender i grøfta.

Skrevet av:

- Dekkene er bilens viktigste aktive sikkerhetskomponent, og utgjør den eneste kontakten bilen har med veien. Når vi vet at denne kontaktflaten ikke er større enn fire håndflater, sier det seg selv hvor viktig det er med gode dekk, fastslår produktsjef Jan-Erik Sofiedal i Nokian Dekk.

Han understreker at folk ikke må ta lovens minstekrav til mønsterdybde for bokstavelig:

- 1,6 millimeter som minste tillatte mønsterdybde på sommer­dekk er altfor lite. Mange tester doku­menterer at ulykkesrisikoen øker mye allerede når mønster­dybden nærmer seg tre milli­meter. Spesielt øker risikoen for vannplaning kraftig når mønsterdybden kryper under tre milli­meter og ned mot minstekravet.

En test Nokian har gjort, viste at med fem millimeter vann på veien, vannplanet en bil med 1,6 millimeter mønsterdybde ved 76 km/t, mens den samme bilen med nye dekk først nådde vannplaningsterskelen ved 96 km/t.

Vekt og fart forverrer

Slitte dekk er farlig uansett, men ekstra risikabelt jo tyngre bilen er - og jo raskere man kjører.

I ferien er bilen ofte tungt lastet. Samtidig foregår mange turer i utlandet, på motorveier med høyere hastighet enn hva som er tillatt i Norge.  Dette øker kravene til gode dekk for sikker kjøring.

- I et svært slitt dekk øker risikoen for vannplaning og varmgang kraftig, og det er ikke morsomt å tenke på i en stor og tung bil med mange passasjerer.

Er bilen tungt lastet, trenger den dessuten 10-15 prosent mer luft i dekkene enn normalt. For lite luft kan gjøre bilen ustabil i kritiske situasjoner, den bruker mer drivstoff og dekken slites fortere.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!