Ser behovet for flere «park and ride»

Ser behovet for flere «park and ride»

 

Jan Arild Linja (FrP) ønsker innfartsparkeringer i Groruddalen for å lose bilister over til kollektivtrafikken. Karihaugen er et av stedene han peker på.

- Det er mange busser som kjører langs Karihaugveien, så dette stedet ville vært ypperlig. Jeg tror det er klokt å ha innfartsparkering på Oslo-siden, siden takstene er billigere her, og som vil føre til at flere velger å reise kollektivt, sier Stovner-politikeren.

Han sikter til det uadresserte området som ligger ved siden av Maskinforum AS i Karihaugveien 102, og som i dag fremstår som et kratt.

Selskapet har per dags dato mangel på parkeringsplasser for sine lastebiler, og har derfor sendt en søknad til Plan- og bygningsetaten om å bruke deler av området til å lage nye parkeringsplasser. Maskinforum AS ønsker samtidig å oppgradere den forfalne tomta.

T-baneforlengelse

Jan Arild Linja mener området også har plass til parkeringsplasser for vanlige biler. Dersom en t-baneforlengelse til Ahus kommer på plass, vil den også passere Karihaugen og dermed gi bilister flere muligheter for kollektivtransport.

- Oslo kommune kan for eksempel utnytte hele grøntområdet ved siden av Karihaugen 102. Da tipper jeg plassen vil kunne romme mellom 300 og 600 biler, sier Jan Arild Linja.

- Maskinforum AS må gjerne drifte parkeringen selv også, dersom det er ønskelig. Det viktigste er at vi får park and ride, fortsetter lokalpolitikeren.

Økende biltrafikk

Alle prognoser tilsier at vi står overfor en enorm befolkningsvekst på Østlandet. Det betyr også flere biler på veien. Samfunnsøkonom i NAF, Christer Tonheim, har tidligere uttalt til Akers Avis Groruddalen at det ventes en betydlig økning av antall trafikanter i Oslo og Akerhus. Fram til 2050 vil veksten av biler i Akershus være på 47 prosent, mens den i Oslo vil øke med rundt 64 prosent.

På toppen av dette vil det komme en økning på tungtransporttrafikken med henholdsvis 84 og 89 prosent i de to fylkene.

- Folk vil over til kollektivtransport. Nabolag på Høybråten synes det tar for lang tid å kjøre inn til sentrum, sier Jan Arild Linja.

Egnede tomter

Politikeren fra Stovner FrP har ikke bare øye for Karihaugveien 102. Han tror det også ville være gunstig å etablere innfartsparkeringer på Høybråten og Haugenstua. I enden av Eneboveien, mellom Dagbladet-bygget og Lørenskog stasjon, ligger en fem måls stor privat tomt. Jan Arild Linja tror det ubrukte området kunne egnet seg godt som innfartsparkering, dersom det er av interesse for eier.

- Men da måtte man ha laget en ny innkjøring til området, slik at biler ikke kjører gjennom

- Det er også ideelt med en innfartsparkering ved Haugenstua togstasjon, fortsetter Stovner-politikeren.

Siste nytt i Motor

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

 
Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

 
Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

 
Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Uvanlig høye dødstall

Trafikken i juli måned:

Uvanlig høye dødstall

  • trafikk

Én av tre dødsulykker skjer om sommeren. Likevel er det uvanlig at hele seks trafikanter mistet livet bare i løpet av juli-månedens fire første dager. En av ulykkene skjedde på Gjelleråsen.

Nå kommer <BR>el-bussene

Stø kurs mot klimamålet:

Nå kommer
el-bussene

  • miljø

Ruter, Unibuss og Nobina har nå forpliktet seg til å starte innfasingen av elektriske busser. Miljømålet går rett hjem hos samferdselsbyråden.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!