Ser behovet for flere «park and ride»

Ser behovet for flere «park and ride»

 

Jan Arild Linja (FrP) ønsker innfartsparkeringer i Groruddalen for å lose bilister over til kollektivtrafikken. Karihaugen er et av stedene han peker på.

- Det er mange busser som kjører langs Karihaugveien, så dette stedet ville vært ypperlig. Jeg tror det er klokt å ha innfartsparkering på Oslo-siden, siden takstene er billigere her, og som vil føre til at flere velger å reise kollektivt, sier Stovner-politikeren.

Han sikter til det uadresserte området som ligger ved siden av Maskinforum AS i Karihaugveien 102, og som i dag fremstår som et kratt.

Selskapet har per dags dato mangel på parkeringsplasser for sine lastebiler, og har derfor sendt en søknad til Plan- og bygningsetaten om å bruke deler av området til å lage nye parkeringsplasser. Maskinforum AS ønsker samtidig å oppgradere den forfalne tomta.

T-baneforlengelse

Jan Arild Linja mener området også har plass til parkeringsplasser for vanlige biler. Dersom en t-baneforlengelse til Ahus kommer på plass, vil den også passere Karihaugen og dermed gi bilister flere muligheter for kollektivtransport.


- Oslo kommune kan for eksempel utnytte hele grøntområdet ved siden av Karihaugen 102. Da tipper jeg plassen vil kunne romme mellom 300 og 600 biler, sier Jan Arild Linja.

- Maskinforum AS må gjerne drifte parkeringen selv også, dersom det er ønskelig. Det viktigste er at vi får park and ride, fortsetter lokalpolitikeren.

Økende biltrafikk

Alle prognoser tilsier at vi står overfor en enorm befolkningsvekst på Østlandet. Det betyr også flere biler på veien. Samfunnsøkonom i NAF, Christer Tonheim, har tidligere uttalt til Akers Avis Groruddalen at det ventes en betydlig økning av antall trafikanter i Oslo og Akerhus. Fram til 2050 vil veksten av biler i Akershus være på 47 prosent, mens den i Oslo vil øke med rundt 64 prosent.

På toppen av dette vil det komme en økning på tungtransporttrafikken med henholdsvis 84 og 89 prosent i de to fylkene.

- Folk vil over til kollektivtransport. Nabolag på Høybråten synes det tar for lang tid å kjøre inn til sentrum, sier Jan Arild Linja.

Egnede tomter

Politikeren fra Stovner FrP har ikke bare øye for Karihaugveien 102. Han tror det også ville være gunstig å etablere innfartsparkeringer på Høybråten og Haugenstua. I enden av Eneboveien, mellom Dagbladet-bygget og Lørenskog stasjon, ligger en fem måls stor privat tomt. Jan Arild Linja tror det ubrukte området kunne egnet seg godt som innfartsparkering, dersom det er av interesse for eier.


- Men da måtte man ha laget en ny innkjøring til området, slik at biler ikke kjører gjennom

- Det er også ideelt med en innfartsparkering ved Haugenstua togstasjon, fortsetter Stovner-politikeren.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!