Smart liten nykommer

Smart liten nykommer

 

Den er forholdsvis ny på det norske markedet, men publikumsinteressen rundt denne lille, men smarte bilen har vært stor. Dette er en helt genial bybil, den tar liten plass, den bruker lite drivstoff og den er kvikk selv med en 1,0 liters motor på 68 hester.

Skrevet av:

Med et forbruk på under en halv liter på mila sier det seg selv at den også avgir lite avgasser og er således en miljøvennlig bil. Den tar egentlig miljøet på alvor og er kanskje til og med den eneste bensindrevne fire-seteren om går under 100g-barrieren.

En tresylindret motor gir bilen en toppfart på 150 km/t og den flytter seg fra 0-100km/t på 15,5 sekunder. Med en så liten motor er det helt greit.

Under tre meter

Bilen har beskjedne mål. Den er har en total lengde i underkant at tre meter, eller nøyaktig 2,985 med mer. Bredden er på 1,680 og i høyden måler den 1,500.

Dette er en bil som skal være beregnet for fire personer, men fritt for ikke å sitte i baksetet, i hvert fall ikke på en langtur. Men for små barn går det helt greit.

Med bakseteryggen oppslått er det et smalt og ikke altfor stort bagasjerom, men en stresskoffert og en matpakke eller to går greit å få med seg. Slår en ned bakseteryggen får bilen en helt brukbar lasteevne.

Bak rattet finner du deg raskt til rette. Instrumentene og betjeningsbryterne sitter greit plassert. Vi må gi ekstra plusspoeng for sittekomforten i forsetene. I denne lille bilen sitter du godt i forsetene. Du har rikelig med beinplass og setene er rett og slett gode å sitte i. Baksetet er for oss uprøvet.

Støy fra vinduene

Bilen er lett å ha med å gjøre både på landeveien og spesielt i byen. Vi lot oss imponere av hvor kvikk og villig den egentlig er. Motoren arbeidet i det stille, men det var noe veistøy og sus fra vinduene. Ikke mye og plagsomt, men det var der.

Vår prøvebil var utstyrt med automatgir noe som fungerte bra. Med en akselavstand på bare to meter skulle en tro at det ble en noe variert opplevelse når en kom ut på en hullete og dumpete vei, men iQ-en tok dette på en svært behagelig måte.

Tøffe konkurrenter

Bilen er godt utstyrt når det gjelder sikkerhet. Her finner vi blant annet kollisjonsputer og kollisjonsgardiner, vi finner ABS-bremser, bremsehjelp, veigrepskontroll og stabilitetskontroll for å nevne noe.

Vi hadde bilen bare én dag, så vårt grunnlag for å vurdere bilen er noe tynt, men det inntrykket vi sitter tilbake med er at dette er en liten og spennende bil som så avgjort hører hjemme i våre gater og på våre veier.

Dette er en kultbil, en bil som er noe for seg selv. Vi tror den vil finne sine kjøpere både blant eldre og unge. At bilen ble solgt i over 100 eksemplarer før den kom til landet lover godt. Den konkurrerer i markedet mot Smart og Fiat 500. Og ryktene forteller at den om en stund også kommer som elbil.

Jeg hadde en fin dag med iQ og tør anbefale en prøvetur til alle som er ute etter et lite og smart kjøretøy.

Prisen på en iQ starter på 155.00 kroner.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!