Smart liten nykommer

Smart liten nykommer

 

Den er forholdsvis ny på det norske markedet, men publikumsinteressen rundt denne lille, men smarte bilen har vært stor. Dette er en helt genial bybil, den tar liten plass, den bruker lite drivstoff og den er kvikk selv med en 1,0 liters motor på 68 hester.

Med et forbruk på under en halv liter på mila sier det seg selv at den også avgir lite avgasser og er således en miljøvennlig bil. Den tar egentlig miljøet på alvor og er kanskje til og med den eneste bensindrevne fire-seteren om går under 100g-barrieren.

En tresylindret motor gir bilen en toppfart på 150 km/t og den flytter seg fra 0-100km/t på 15,5 sekunder. Med en så liten motor er det helt greit.

Under tre meter

Bilen har beskjedne mål. Den er har en total lengde i underkant at tre meter, eller nøyaktig 2,985 med mer. Bredden er på 1,680 og i høyden måler den 1,500.

Dette er en bil som skal være beregnet for fire personer, men fritt for ikke å sitte i baksetet, i hvert fall ikke på en langtur. Men for små barn går det helt greit.

Med bakseteryggen oppslått er det et smalt og ikke altfor stort bagasjerom, men en stresskoffert og en matpakke eller to går greit å få med seg. Slår en ned bakseteryggen får bilen en helt brukbar lasteevne.

Bak rattet finner du deg raskt til rette. Instrumentene og betjeningsbryterne sitter greit plassert. Vi må gi ekstra plusspoeng for sittekomforten i forsetene. I denne lille bilen sitter du godt i forsetene. Du har rikelig med beinplass og setene er rett og slett gode å sitte i. Baksetet er for oss uprøvet.

Støy fra vinduene

Bilen er lett å ha med å gjøre både på landeveien og spesielt i byen. Vi lot oss imponere av hvor kvikk og villig den egentlig er. Motoren arbeidet i det stille, men det var noe veistøy og sus fra vinduene. Ikke mye og plagsomt, men det var der.

Vår prøvebil var utstyrt med automatgir noe som fungerte bra. Med en akselavstand på bare to meter skulle en tro at det ble en noe variert opplevelse når en kom ut på en hullete og dumpete vei, men iQ-en tok dette på en svært behagelig måte.

Tøffe konkurrenter

Bilen er godt utstyrt når det gjelder sikkerhet. Her finner vi blant annet kollisjonsputer og kollisjonsgardiner, vi finner ABS-bremser, bremsehjelp, veigrepskontroll og stabilitetskontroll for å nevne noe.

Vi hadde bilen bare én dag, så vårt grunnlag for å vurdere bilen er noe tynt, men det inntrykket vi sitter tilbake med er at dette er en liten og spennende bil som så avgjort hører hjemme i våre gater og på våre veier.

Dette er en kultbil, en bil som er noe for seg selv. Vi tror den vil finne sine kjøpere både blant eldre og unge. At bilen ble solgt i over 100 eksemplarer før den kom til landet lover godt. Den konkurrerer i markedet mot Smart og Fiat 500. Og ryktene forteller at den om en stund også kommer som elbil.

Jeg hadde en fin dag med iQ og tør anbefale en prøvetur til alle som er ute etter et lite og smart kjøretøy.

Prisen på en iQ starter på 155.00 kroner.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

Har vellene reell innflytelse?

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.