Søndag er den her igjen

Søndag er den her igjen

 

Søndag må du igjen slippe opp gassen på Trondheimsveien mellom Grorud og Sinsen. For sjette år på rad settes fartsgrensa ned fra 80 til 60 km/t gjennom vinteren.

Skrevet av:

Lavere fart gir mindre asfaltslitasje, og dermed reduseres mengden svevestøv som dannes. Samtidig fører lavere fart til mindre oppvirvling av svevestøv. Dermed reduseres mengden svevestøv i luften, sier overingeniør Helena Gabriella Axelsson i Statens vegvesen.


Nettopp derfor velger Statens vegvesen å senke fartsgrensen på blant annet Trondheimsveien i vinterhalvåret.

- Målinger viser at en kombinasjon av miljøfartsgrense og salting av veibanen har god effekt. Sammen med renhold av veinettet og Oslo kommunes piggdekkgebyr, har tiltakene bidratt til at kravene i forurensningsforskriften er overholdt de siste to årene, sier Axelsson.

Gode resultater

Et prøveprosjekt med redusert hastighet på Trondheimsveien i 2004, viste at miljøfartsgrensa ga overraskende gode resultater. Derfor har den også blitt innført på Ring 3 fra Ryen til Granfoss-tunnelen og E18 fra Festningstunnelen til Lysaker de senere årene.

Axelsson forteller at det er størst reduksjon i farten blant billistene på Trondheimsveien.

- Vi har flere tellepunkt på de aktuelle strekningene og vi ser at farten går ned. Den går mest ned på Trondheimsveien, hvor billistene kjører i gjennomsnitt sju km/t saktere om vinteren, sier hun.

God kunnskap

En spørreundersøkelse, som ble foretatt av Statens vegvesen i fjor, viser at kunnskapen til miljøfartsgrensa er god.

- Resultatene i spørreundersøkelsen indikerer at de aller fleste som kjører bil i Oslo vet om den. Den viser seg også at de som skjønner hvilken effekt den har, er positive til den, sier Axelsson.

Miljøfartsgrensa varer fram til 11. april.

- I perioden fra 1. november til 11. april gjelder miljøfartsgrensa på lik linje med permanente fartsgrenser, påpeker Axelsson.

Siste nytt i Motor

Ruter gjør om rutene

Ruter endrer rutene

  • ruter

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

 
Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

 
– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!