Søndag er den her igjen

Søndag er den her igjen

 

Søndag må du igjen slippe opp gassen på Trondheimsveien mellom Grorud og Sinsen. For sjette år på rad settes fartsgrensa ned fra 80 til 60 km/t gjennom vinteren.

Skrevet av:

Lavere fart gir mindre asfaltslitasje, og dermed reduseres mengden svevestøv som dannes. Samtidig fører lavere fart til mindre oppvirvling av svevestøv. Dermed reduseres mengden svevestøv i luften, sier overingeniør Helena Gabriella Axelsson i Statens vegvesen.

Nettopp derfor velger Statens vegvesen å senke fartsgrensen på blant annet Trondheimsveien i vinterhalvåret.

- Målinger viser at en kombinasjon av miljøfartsgrense og salting av veibanen har god effekt. Sammen med renhold av veinettet og Oslo kommunes piggdekkgebyr, har tiltakene bidratt til at kravene i forurensningsforskriften er overholdt de siste to årene, sier Axelsson.

Gode resultater

Et prøveprosjekt med redusert hastighet på Trondheimsveien i 2004, viste at miljøfartsgrensa ga overraskende gode resultater. Derfor har den også blitt innført på Ring 3 fra Ryen til Granfoss-tunnelen og E18 fra Festningstunnelen til Lysaker de senere årene.

Axelsson forteller at det er størst reduksjon i farten blant billistene på Trondheimsveien.

- Vi har flere tellepunkt på de aktuelle strekningene og vi ser at farten går ned. Den går mest ned på Trondheimsveien, hvor billistene kjører i gjennomsnitt sju km/t saktere om vinteren, sier hun.

God kunnskap

En spørreundersøkelse, som ble foretatt av Statens vegvesen i fjor, viser at kunnskapen til miljøfartsgrensa er god.

- Resultatene i spørreundersøkelsen indikerer at de aller fleste som kjører bil i Oslo vet om den. Den viser seg også at de som skjønner hvilken effekt den har, er positive til den, sier Axelsson.

Miljøfartsgrensa varer fram til 11. april.

- I perioden fra 1. november til 11. april gjelder miljøfartsgrensa på lik linje med permanente fartsgrenser, påpeker Axelsson.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!