Spennende i ny utgave

Spennende i ny utgave

 

Opel Agila har vært på det norske markedet i noen år, uten å påkalle den helt store oppmerksomheten. Sent i høst kom den i en ny og spennende utgave. Og denne gang tror vi at Opel Agila vil vinne mange nye venner.

Først og fremst vil nok Agila få oppmerksomhet på grunn av sitt utseende. Den har et moderne design som er lett å falle for. Den kommer i friske farger, og har en fleksibilitet som tilpasser seg dine behov, den er drivstoffgjerrig og den har en pris som ikke burde skremme vekk eventuelle kunder.

Dette med innkjøpspris og drivstoff-pris er sikkert ting som vil telle nå i disse «ulvetider» vi nå begir oss inn i.

Vi  nordmenn har vel mest sans for store og litt rå biler, mens småbiler liksom ikke har vært noe særlig for oss. Vi tror at denne trenden vil snu, og særlig i tider hvor økonomien er et usikkerhetsmoment. Derfor tror vi at trenden vil dreie mot mindre, praktiske og rimeligere biler. I dette bildet vil Opel Agila passe godt inn, og vi tror den blir en spennende konkurrent til en del andre merker i samme klasse.

Suzuki-samarbeid

Opel Agila vil med sin nye utgave være en bil som mange vil legge merke til. Det er blitt en attraktiv modell og under vår ukes prøvekjøring fikk vi mange positive tilbakemeldinger. Bilen er utviklet i et samarbeide mellom Suzuki og Opel.

Førsteinntrykket av Opel Agila er positivt. Etter at du har plassert deg bak rattet merker du raskt at plassen slett ikke er ille til en småbil å være. Du har godt med beinplass, og fra skulder til skulder føles det også greit. I baksetet er det vel ikke den plassen jeg ville velge om det skulle dreie seg om en skikkelig langtur. Men for kortere turer er det slett ikke ille i baksetet. Setene er godt utformet og gir god støtte for så vel rygg som lår. De er gode å sitte i.

Bak rattet sitter du forholdsvis høyt, og nettopp denne høye sitteposisjonen er en av bilens mange fortrinn. Du får god oversikt til alle kanter av bilen. Rattet kan justeres opp-ned, men ikke ut-inn.

Du finner lett en riktig og god kjørestilling. Instrumenteringen er grei, den er samlet i en stor rund klokke, med lysende signaler rundt kanten. Alt er lettlest, bortsatt fra noe «småtteri» i bunnen av instrumentet, der vi blant annet finner bensinmåleren. Det er selvsagt godt mulig å lese av dette selv under fart, men vi synes størrelsen på disse signalene kunne ha vært større. De virker noe pinglete, men greit nok.

Som Mini og Smart

Alle betjeningsbrytere sitter godt plassert og er lette å finne fram i. Girspaken sitter høyt og faller lett i hånden. Bilen har turteller, og den får oss til å minnes ungdomstiden da vi skulle ettermontere turteller på en gammel og velbrukt bil. Turtelleren er montert i overkanten på dashbordet og er selvfølgelig lett avleselig. Samme plassering finner vi på både Mini og Smart.

Et pluss for bilen er selvsagt de mange små oppbevaringsrom vi finner rundt omkring i bilen. Selve bagasjerommet er ikke stort, men rommer selvsagt et par kofferter, noen småvesker eller bæreposer.  Men slår du ned bakseteryggen (som for øvrig er delt) får du plass for svært mye. Med  bakseteryggene nedslått er det ikke noe problem å frakte med seg et stort kjøleskap for eksempel. Den store bakdøren gjør det lett å lesse inn store gjenstander.

Kjøreturen

Selve kjøreturen ble noe annet enn hva vi hadde forventet. Det er vel slik at når du setter deg inn i bil med en 1,2 liters motor som har 85 hester til disposisjon så forventer du deg ikke alle verden. Men her ble vi positivt overrasket.

Bilen var både  kvikk og rask, og ved flittig bruk av en fem trinns girkasse så henger du avgjort med, og  vi ble slett ikke noen sinke i trafikken slik vi hadde trodd på forhånd.

Den har fine kjøreegenskaper og den oppfører seg skikkelig på veien Det vil med andre ord si at det er en lettkjørt bil. Agila har skivebremser foran og tromler bak, en helt grei løsning på en småbil.

Bilen har et godt veigrep på så vel tørr asfalt som på vinterveier med snø. Den har ingen krengning av betydning selv med litt tøff kurvekjøring. Fjæring og dempning fortjener også god karakter. Støynivået i kupeen er behagelig og avgjort godkjent.

Vi likte denne bilen, som vi tror må være en grei hverdagsbil for fire og en langtursbil for to. Etter vår mening er bilen riktig priset når vi sammenlikner med konkurrentene.

Den leveres også med en 1,0 liters motor  med tre sylindre og 65 HK. Litt utpå nyåret vil Agila med 1,2 liters motor også komme med automatgir.

Skulle du ha lyst til å prøve denne bilen så er det bare å stikke innom vår Opel-forhandler her i Groruddalen for en uforpliktende prøvetur.

Fakta - Opel Agila Enjoy 1,2

0-100 km/t: 12,3 sek.

Toppfart: 174 km/t

Motoreffekt: 85 HK

Forbruk by: 0,69 l/mil

Landevei: 0,47 l/mil

Lengde: 3740 mm

Bredde: 1680 mm

Høyde: 1590 mm

Akselavstand: 2360 mm

Vekt: 990 kg

Pris: kr. 153.000,-

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

Har vellene reell innflytelse?

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.