Spennende utseende og ny motor

Spennende utseende og ny motor

 

Medio april vil den nye Chevrolet Aveo rulle inn på det norske markedet. Bilen vil komme som sedan med både tre og fem dører. Den har et enkelt, men delikat interiør og kommer med en ny motor på 84 HK. Prisen for Aveo LS vil bli 156.900 kr.

Siden 2002 er det solgt mer enn 440.000 Aveo i hele Europa. Aveo har spilt en viktig rolle for Chevrolets framgang i Europa.

I 2007 endte Chevrolet Aveos salg i Europa opp med et rekordhøye 457.200 biler. I Norge har ikke Aveo nådd de store salgshøyder ennå, men salget er stadig stigende og med den nye modellen regner vi med at de vil klatre noe oppover på salgsstatistikken. Vi kjenner denne bilen best under navnet Kalos, men nå har den altså skiftet navn til Aveo.

Myk og moderne

Det som kjennetegner den nye Aveo er et helt nytt og spennende utvendig formspråk, og et enkelt, men trivelig interiør.

Utvendig gir Aveo seg lett til kjenne med en stor og stilig radiatorgrill som er delt horisontalt med et felt i bilens farger. Her er også bilens logo plassert.

Bilen har myke og moderne linjer og etter vår smak er dette hva en kan kalle for en pen og stilren  bil.

Interiøret presenterer seg som innbydende og moderne, og vi satte pris på et instrumentpanel som var så å si helt fritt for all verdens moderne elektroniske saker og ting. Greier som i mange tilfeller  opptar vår oppmerksomhet og så gjør oss mindre sikre i trafikken.

Men alt vi trenger for kjøreturen er på plass, og det sitter til og med riktig plassert slik at det er lett å finne fram.

Selvsagt er  det mye plast i instrumentpanelet også i denne bilen, men det er av en slik kvalitet at det til og med virker stilig. I konsollen finner vi også en integrert radio og et betjeningsvennlig manuelt klimaanlegg.

Liten, men stor

Til en småbil å være kan denne by på god sittekomfort med seter som gir bra støtte.

Plassforholdene er helt greie selv om du befinner deg i baksetet. Bagasjerommet er på 220 liter, men er det bare to i bilen og du slår ned bakseteryggen har du hele 980 liters bagasjerom til disposisjon. Takhøyden i bilen er også god.

Av standardutstyr nevner vi: fire kollisjonsputer, ABS med EBD, elektriske vindusheiser foran, elektriske justerbare og oppvarmede  utvendige speil, nedfellbart baksete, radio/CD-spiller med MP3-inngang, spoiler bak, speil og dørhåndtak i bilens farge og fjernbetjent dørlås.

Helt ny motor

Aveo er utstyrt med en helt nyutviklet motor. Den er på 1,2 liter og yter 84 HK og har et dreiemoment på 114 Nm ved 3800 o/min. Motoren er utstyrt med registerkjede, noe som reduserer vedlikeholdskostnadene betraktelig. Forbruket ligger på 0,55 l/mil., og den har et lavt CO2-utslipp.

Vi har kjørt Aveo i noen timer på veier av forskjellig beskaffenhet, litt for kort tid til å kunne gi en fullkommen beskrivelse av hvordan bilen er å kjøre. Det vi kan si er at den ga et svært fordelsaktig førsteinntrykk. 

Med sine 84 HK er den selvsagt ikke noen superrask rallybil, men det var da heller ikke forventet. Vi hadde imidlertid ikke noen problemer med å holde en helt grei gjennomsnittshastighet, med andre ord så er den slett ikke noen sinke. Bilen er lettkjørt og helt uten nykker av noe slag. Den ligger godt på veien og er i det hele tatt en grei bil å ha med å gjøre.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!