- Støyende trafikk nær døgnet rundt

- Støyende trafikk nær døgnet rundt

 

Veitvet-beboer Thor Møkkelgjerd er lei av støyende trafikk på Veitvetveien til alle døgnets tider.

Skrevet av:

Møkkelgjerd og familien hans bor i Veitvetveien 11 og de opplever den stadig økende trafikken av bilister og tungtransport som hopper ut av køen på Ring 3 ved Sinsenkrysset, og kjører fra Trondheimsveien til Østre Akervei gjennom Veitvet for å slippe å stå i kø, som svært sjenerende.

- De siste to årene har denne veien blitt mer og mer trafikkert. Vi har opplevd en kraftig økning av tungtransport her, og pr. dags dato kan vi ikke sitte på terrassen ut mot veien og prate og drikke kaffe. Det er rett og slett for mye støy fra veien til at vi kan ha noe glede av det, sier Møkkelgjerd.

Han forteller at beboerne langs den trafikkerte veien er redde for å bli påkjørt og mange som har små barn tør ikke slippe dem ut av syne.

- Bare i fjor hadde vi tre påkjørsler og det er stadig vekk nesten-ulykker her. Det verste tilfellet var imidlertid med en treåring som ble påkjørt i fotgjengerfeltet, sier han, og legger til at han har sendt inn flere forslag til forbedring av situasjonen til bydelen og diverse politikere.

Han sier at BU-leder Torstein Winger i bydelen for en stund tilbake lovte å kalle inn til beboermøte på Veitvet der den alarmerende og uholdbare situasjonen skulle bli tatt opp.

- Dette møtet har ennå ikke blitt noe av, sier Møkkelgjerd.

Problemvei

Mens Akers Avis Groruddalen møter ham, har han også fått besøk av Tommy Skjervold (Frp), som er byrådssekretær for samferdsel, miljø og næring, som skal befare området.


- Det er ingen tvil om at det må skje noe her. Dette er virkelig en problemvei: Den ligger mellom to store riksveier, og jeg forstår at den skaper mye støy og trafikk og problemer for beboerne i området.

- Veien er en del av den helhetlige utviklingsplanen for Groruddalen og etter planen skal Samferdselsetaten begynne å prosjektere veien i 2010, sier han.

- Det er vel og bra. Men, dette er langsiktige tiltak, men i påvente av disse må det innføres kortsiktige hastetiltak, repliserer Møkkelgjerd og legger til at noe må gjøres før det skjer dødsulykker på veien.

Han foreslår rushtidsbom og forbud mot tungtransport hele døgnet samt forbud for vanlige bilister i rushtiden primært 15.00 - 17.00.

- Jeg kan ikke love noe nå, men jeg kommer til å be Samferdselsetaten om å se på hvilke strakstiltak vi kan gjøre her, svarer Skjervold.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Nå skal Per
også selge elsykler

  • Elsykkel

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Ruter endrer rutene

  • ruter

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

 
Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!