Sykkelfelt mot Helsfyr

Sykkelfelt mot Helsfyr

NY SYKKELVEI: En sykkelvei lik denne løsningen er nå påstartet fra Haugerudveien og 2 kilometer ned mot Ole Deviks vei. Siste etappe i prosjektet vil ta for seg en 1,5 kilometer lang strekning fra Ole Deviks vei og ned til Helsfyr (Foto: Bymiljøetaten).

Andre ledd i sykkelruten fra Trosterud og helt ned til Helsfyr er nå i full gang.

Skrevet av:

I september startet byggingen av en to kilometer lang sykkelvei med fortau og kollektivfelt fra Haugerudveien til Ole Deviks vei. Ruten ferdigstilles høsten 2016.

Den første delen av ruten, som tilsvarer 1,4 kilometer fra Trosterud til Haugerudveien, ble anlagt i 2011. Dette prosjektet blir en videreføring av noe som totalt sett er en sammenhengende strekning fra Trosterud og helt ned til Helsfyr – som totalt tilsvarer 4,9 kilometer sykkelveifelt.

Den tredje og siste parsellen langs «sykkelrute Tvetenveien» vil påstartes etter at andre ledd i prosjektet er ferdig – og vil strekke seg over 1,5 kilometer fra Ole Deviks vei via Østensjøveien og Grenseveien til Helsfyr.

Trafikkbelastet

Prosjektet går ut på å bygge sykkelvei med fortau, samtidig som det anlegges kollektivfelt på store deler av strekningen. Det legges til rette for økt sykkel- og gangtrafikk internt for områdene Tveita, Haugerud og Trosterud, og for arbeidsreiser mellom disse store boligområdene og arbeidsplassene på Bryn, Helsfyr og i sentrum.

Tvetenveien knytter Trosterud, Haugerud og Tveita til Bryn, Helsfyr, Ring 3, Grenseveien og Strømsveien, og har høy trafikkbelastning. Dagens tilbud til gående og syklende begrenser seg til smale og nedslitte fortau, og veien har et solid preg av motorvei som ikke inviterer til gange og sykling.

Hvor vil du sykle i Oslo?

Statens vegvesen og Oslo kommune videreutvikler sykkelveinettet i Oslo. Derfor vil de vite hvilke strekninger du sykler i dag, og hvilke du ville syklet hvis det hadde vært bedre tilrettelagt.

Si din mening her.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!