Legger deler av Ring 3/E6 i tunnel:

Teisen kan komme dårlig ut

Teisen kan komme dårlig ut

MYE TRAFIKK: Den nåværende gjennomfartsåren fra Ulven til Abildsø skaper mye trafikk, som her ved Bryn senter.

Planleggingen av Manglerudprosjektet er i gang, men Statens vegvesen kan ennå ikke si hvor tunnelpåslaget ved Ulven skal være. Det bekymrer Bryn Miljøforum.

Skrevet av:

Overfor Akers Avis Groruddalen opplyser Statens vegvesen at tunnelpåslaget ved Ulven/Teisen ikke er helt klarlagt ennå. Det betyr at det ikke er sikkert hvor den vil komme ut.

– Slik vi forsto vegvesenet på et folkemøte vi nylig hadde, kan det bli aktuelt å legge E6 i tunnel fra Abildsø og fram til omtrent Bryn senter. Der vil motorveien gå opp i dagen igjen i området mellom Bryn stasjon og Tvetenveien, før den legges i tunnel igjen fram til Østre Aker kirke, sier leder i Bryn miljøforum, Dag Bjerke,

– Det synes vi er en dårlig løsning fordi Teisen-området da ikke vil få noen som helst forbedring. Ikke minst vil støyen slå opp mot Høyenhall. Vi kommer til å jobbe for at dette ikke blir en løsning, legger han til.

Spalter bomiljø

I dag splitter E6 bomiljø langs Klemetsrud og opp til Ulven. Dag Bjerke er bastant på at gjennomgangstrafikken må gå under bakken fra Abildsø og helt forbi Teisen.

– Det er det som er en ordentlig miljøtunnel. Bryn miljøforum er opptatt av å få bukt med den støy- og luftforurensningen som E6 fører med seg i dag. Rundt 10.000 mennesker er berørt, nærmere 75.000 biler kjører langs denne strekningen hvert døgn og prognosene viser at biltrafikken bare vil øke, poengterer han.

– Vi regner med at en tunnel kan redusere trafikk på eksisterende ring 3 med hele to tredjedeler, legger Bjerke til.

Miljøforumet har jobbet for en lang Manglerudtunnel helt siden 1995.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!