Tenker miljø - gir mindre gass

Tenker miljø - gir mindre gass

 

Schenker AS har miljøsertifisert de første transportørene i konsernet. Veøy Øst AS er nå en miljøgodkjent transportør.

Skrevet av:

- Vi er opptatt av miljøet, derfor er vi med på dette. Det var noe skepsis blant sjåførene i starten, men de ble positive da de så at de ikke sparte noe særlig tid på å kjøre fort, sier daglig leder Geir Martinsen i Veøy Øst AS i Oslo.

1000 sjåfører i forskjellige transportfirmaer har nå gjennomført kurs i økokjøring. De benytter nå kjøretøyer med Euro 4 eller bedre i faste trafikkopplegg og fyller B30-biodiesel på tanken.

- Sjåførene har lært seg å bruke bilens indre kraft - kjøre jevnere og saktere. De har ikke mye å hente inn på å kjøre i 90 km/t i stedet for 80 km/t, for å ta ett eksempel. I tillegg tjener vi inn på at drivstoff-forbruket blir lavere. Det blir derfor en vinn-vinn-sak for bedrift og miljø, sier Martinsen.



Ser at det er viktig


Marita Hongseth (21) er sjåfør i Veøy Øst. Hun har jobbet i firmaet i rundt to år. For henne var det en tilvenningsfase å skulle kjøre saktere.


- Det er mye frustrasjon i trafikken. Det er lett å gasse på og kjøre litt vilt, mener hun.

Etter å ha gått kurset ser hun at det er viktighet å kjøre både jevnere og saktere, og prøver så langt det lar seg gjøre.

- Det er et bra miljøtiltak. Alle sjåførene prøver så godt de kan, sier Hongseth.



Reduserer forbruket


Terje Amlie fra TransportKvalitet har bred erfaring i å utarbeide kursmateriell og gjennomføre bedriftsintern opplæring av sjåfører og trafikkledere. Han er blant mennene som har lært opp 1000 sjåfører til å kjøre miljøbevisst.


- Dette har vært veldig positivt. Sjåførene ser at de kan redusere forbruket med 5-10 prosent uten å tape noe tid. Dermed er de blitt positive.

Amlie mener det har vært altfor lite kursing i transportyrket, og mangel på tilbakemeldinger til sjåfører.

- Jeg opplevde derfor sjåførene glade for at noen brydde seg om dem, sier Amlie.


Ved å kjøre litt saktere og jevnt i trafikken reduseres drivstoff-forbruket. Det er sunnere for miljøet, og det øker sikkerheten for bilister.

- Dette følger hverandre hånd i hånd. Miljø er inn, konstaterer han.



Ny infrastruktur


Schenker har et eget miljøpanel, og der har dette prosjektet vært en av milepælene i klimasatsingen. Hittil har 90 prosent av sjåførene som kjører faste oppdrag for Schenker fått opplæring til miljøvennlig kjøring.  


- Dette samarbeidet med transportfirmaene er vi veldig glade for, sier viseadministrerende direktør i Schenker AS, Erling Sæther.

- Vi ønsker med dette å minske utslippene, og det er viktig med en god miljøpolicy. Dette er også noe kundene ønsker, så vi vinner også nye kunder på denne måten.

Nå er målet at alle sjåfører med faste oppdrag for Schenker skal gjennomføre kurset i løpet av høsten. 

- Det er ingen vits i å vente på neste generasjon når vi kan gjøre noe nå, poengterer Sæther. 



Disse seks bedriftene har fått utstedt miljøsertifikat av

Schenker AS:


o    SH Transport, Drammen

o    Tore Velten Transport AS, Elverum

o    Valdres Last AS, Fagernes

o    Veøy Vest AS, Åndalsnes

o    Veøy Øst AS, Oslo

o    Veøy Sør AS, Kristiansand/Stavanger

 

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!