Tenker miljø - gir mindre gass

Tenker miljø - gir mindre gass

 

Schenker AS har miljøsertifisert de første transportørene i konsernet. Veøy Øst AS er nå en miljøgodkjent transportør.

Skrevet av:

- Vi er opptatt av miljøet, derfor er vi med på dette. Det var noe skepsis blant sjåførene i starten, men de ble positive da de så at de ikke sparte noe særlig tid på å kjøre fort, sier daglig leder Geir Martinsen i Veøy Øst AS i Oslo.

1000 sjåfører i forskjellige transportfirmaer har nå gjennomført kurs i økokjøring. De benytter nå kjøretøyer med Euro 4 eller bedre i faste trafikkopplegg og fyller B30-biodiesel på tanken.

- Sjåførene har lært seg å bruke bilens indre kraft - kjøre jevnere og saktere. De har ikke mye å hente inn på å kjøre i 90 km/t i stedet for 80 km/t, for å ta ett eksempel. I tillegg tjener vi inn på at drivstoff-forbruket blir lavere. Det blir derfor en vinn-vinn-sak for bedrift og miljø, sier Martinsen.

Ser at det er viktig

Marita Hongseth (21) er sjåfør i Veøy Øst. Hun har jobbet i firmaet i rundt to år. For henne var det en tilvenningsfase å skulle kjøre saktere.

- Det er mye frustrasjon i trafikken. Det er lett å gasse på og kjøre litt vilt, mener hun.

Etter å ha gått kurset ser hun at det er viktighet å kjøre både jevnere og saktere, og prøver så langt det lar seg gjøre.

- Det er et bra miljøtiltak. Alle sjåførene prøver så godt de kan, sier Hongseth.

Reduserer forbruket

Terje Amlie fra TransportKvalitet har bred erfaring i å utarbeide kursmateriell og gjennomføre bedriftsintern opplæring av sjåfører og trafikkledere. Han er blant mennene som har lært opp 1000 sjåfører til å kjøre miljøbevisst.

- Dette har vært veldig positivt. Sjåførene ser at de kan redusere forbruket med 5-10 prosent uten å tape noe tid. Dermed er de blitt positive.

Amlie mener det har vært altfor lite kursing i transportyrket, og mangel på tilbakemeldinger til sjåfører.

- Jeg opplevde derfor sjåførene glade for at noen brydde seg om dem, sier Amlie.

Ved å kjøre litt saktere og jevnt i trafikken reduseres drivstoff-forbruket. Det er sunnere for miljøet, og det øker sikkerheten for bilister.

- Dette følger hverandre hånd i hånd. Miljø er inn, konstaterer han.

Ny infrastruktur

Schenker har et eget miljøpanel, og der har dette prosjektet vært en av milepælene i klimasatsingen. Hittil har 90 prosent av sjåførene som kjører faste oppdrag for Schenker fått opplæring til miljøvennlig kjøring.  

- Dette samarbeidet med transportfirmaene er vi veldig glade for, sier viseadministrerende direktør i Schenker AS, Erling Sæther.

- Vi ønsker med dette å minske utslippene, og det er viktig med en god miljøpolicy. Dette er også noe kundene ønsker, så vi vinner også nye kunder på denne måten.

Nå er målet at alle sjåfører med faste oppdrag for Schenker skal gjennomføre kurset i løpet av høsten. 

- Det er ingen vits i å vente på neste generasjon når vi kan gjøre noe nå, poengterer Sæther. 

Disse seks bedriftene har fått utstedt miljøsertifikat av

Schenker AS:

o    SH Transport, Drammen

o    Tore Velten Transport AS, Elverum

o    Valdres Last AS, Fagernes

o    Veøy Vest AS, Åndalsnes

o    Veøy Øst AS, Oslo

o    Veøy Sør AS, Kristiansand/Stavanger

 

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!