Tre av ti bruker ikke bussbelte

Tre av ti bruker ikke bussbelte

PÅBUDT: Ifølge norsk lov må man bruke belte i alle kjøretøy hvor sikkerhetsbelte er montert. (Fotos: Knut Opeide.)

17.500 busspassasjerer over hele landet er blitt kontrollert. 5.000 av disse fester ikke sikkerhetsselen.

Skrevet av:

Kontrollen er blitt gjennomført av Statens vegvesen. Jon Molnes er ikke imponert, spesielt fordi en lignende kontroll i mars viste at andelen uten belte lå på 22 prosent. Den nyeste kontrollen viser at 29 prosent dropper beltet, altså en økning siden tidligere i år.

– Kontrollene viser at vi fortsatt har en jobb å gjøre. Det er altfor mange som ikke husker beltet, selv om de har det tilgjengelig, sier Molnes fra vegvesenet.

De mest alvorlige ulykkene har skjedd i busser der belter er montert, og passasjerene ikke har tatt beltet på. Uten belte kan du være til fare for de andre i bussen, om det skulle skje en ulykke, fortsetter han.

Koster liv

I desember 2013 kjørte en Unibuss på vei mot Lillestrøm av Trondheimsveien. Bussen veltet over ende og havnet til slutt i Margrethe Parms vei på Rommen. Ulykken kostet to personer livet. Én passasjer ble alvorlig skadd, og samtlige ble skadet.

Molnes forteller at totalt syv personer i fjor mistet livet i forbindelse med bussulykker. Ytterligere syv personer ble hardt skadd, mens 68 ble lettere skadd. Aldersgruppen som er minst flinke til å bruke beltet er mellom 15 og 20 år. Fire av ti i denne alderen mener det er sosialt akseptert å ikke spenne seg fast i bussen.

Det er for øvrig påbudt å bruke belte i alle kjøretøy hvor sikkerhetsbelte er montert.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!