Trivelig og artig småbil

Trivelig og artig småbil

 

En skal ikke ha oppholdt seg lenge i en Hyundai i20 før en føler seg vel. Og raskt forstår du hvorfor nettopp denne bilen har så gode salgsresultater, mens mange av konkurrentene sliter med salgstallene. Det er en enkel og grei bil, som ser bra ut og som kjører godt.

Tekst:

Publisert:

Vår prøvebil var en i20 Comfort utstyrt med en 75 hesters diesel motor. Dette er nok til å flytte bilen fra 0-100 km/t på 16,2 sek og gi den en akseptabel toppfart. Helt greit.

Den har et hyggelig forbruk på under en halvliter pr. mil ved variert kjøring - by og landevei. Bilen har en egenvekt på 1127 kg. Den er 3,94 m. lang, 1,71 m bred og utvendig høyde er 1,49 m. Drivstofftanken rommer 45 liter og lasterommet er på 295 liter, men med nedfellbar bakseterygg får du med deg det meste du måtte ha behov for på bilturen.

i20 har et moderne og stilig utseende og vi la merke til at bilen raskt tiltrakk seg oppmerksomhet på parkeringsplassene. Vi falt spesielt for bilens front, som vi synes var direkte stilig. Dessuten har den koreanske produsenten lagt stor vekt på karosseriarbeidet. Her fant vi ingen skjemmende sveisekanter og bilens lakk var av høy standard.

Interiøret er stilig, fargerikt og pent. Det er lett å trives i denne bilen. Til en småbil å være har du rimelig med plass i bilen. I forsetene er det riktig bra, mens de i baksetet er noe knappere med plass for voksne, men ikke verre enn det vi finner hos konkurrentene, og det lar seg godt gjøre å oppholde seg der selv på en lengre tur.

Instrumenteringen sitter helt greit plassert og betjeningsbrytere sitter logisk plassert og er lett å finne fram i.

Å beskrive bilens kjøreegenskaper kan gjøres kort - det er en hyggelig bil å ha med å gjøre på veien. Den er fri for nykker og negative overraskelser. Den oppfører seg akkurat slik du ønsker den skal oppføre seg. Vi må også tilføye at den er toppscorer i sikkerhetstest. Den har oppnådd fem av fem mulige stjerner i EuroNCAP test, en test som setter bilens totale sikkerhet i fokus og som setter standard for bilsikkerhet i Europa

Bilen finnes med forskjellige motoralternativer og du kan velge mellom automatisk eller manuell girkasse.

Kort sammenfattet kan en si at dette var en trivelig bil å ha med å gjøre, men det var irriterende å ikke finne mangler eller dårlige løsninger å skrive om. Alt var liksom så greit. Og vi forstår at denne bilen selger bra med en prislapp fra kr. 159.950 og opp til 199.950 alt etter hva du velger av motor og utstyr.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.