Vellykket og spennende

Vellykket og spennende

 

Den nye Hyundai iX35 har ikke vært på det norske marked så veldig lenge, men lenge nok til at den allerede har rukket å markere seg.

Noe av det første den gjorde etter at den kom til Norge var å gå rett i strupen på de langt mer etablerte konkurrentene som Mazdas CX-7, Ford Kuga og VW Tiguan, for å nevne noen. Den har nå vært på vårt marked i noen måneder og har rukket å sette seg i respekt i SUV markedet, og har skaffet seg mange gode venner.

Vi har kjørt nye Hyundai iX35 og latt oss imponere. Av utseende minner den mye om Ford Kuga, både hva ekstriør og interiør angår. Bilen tåler så avgjort å bli sammenlignet med sine konkurrenter. Det er en sprek og flott nyhet vi her ser.

Er den koreansk?

Denne koreanske nyheten, skjønt vi er noe i tvil om vi kan kalle den koreaner, er  tegnet på Hyundais

europeiske designsenter i Tyskland og produsert i Slovakia. Men eierinteressen befinner seg i Korea.

Vår prøvebil var utstyrt med en 136 hesters toliters dieselmotor. Det finnes også andre motorvarianter, men denne motoren på 136 regnes som volumselgeren i Norge.

Etter en ukes prøvekjøring sitter vi igjen med inntrykket at dette var en riktig motorisering.

Denne motoren gir iX35 respektable ytelser, den flytter bilen fra 0-100 km/t på 10,2 sek og toppfarten er 181 km/t. Forbruket er behagelig, det vil si 0,57 l/mil, og det er mindre enn hva konkurrentene Kuga og Tiguan kan vise til.

Bilen har selvsagt en rikholdig utstyrsliste - her mangler det ikke noe. Men midt oppe i alle instrumenter fant vi en girskiftindikator som forteller at en bør sjalte opp eller ned for å kjøre mest mulig økonomisk.

Selv om det er mye duppeditter å forholde seg til er dashbordet oversiktlig og ryddig. Alle instrumentene og betjeningsbryterne sitter logisk plassert og er lette å betjene.

Stabil og uten overraskelser

Kjørestillingen er behagelig, du har god sikt, selv om A-stolpen i svært liten grad hindrer noe av sikten. En finner seg raskt vel til rette bak rattet i iX35. Bilen kjører stabilt og er helt uten nykker og andre ubehagelige overraskelser

Du har gode plassforhold og setene er behagelige og riktig utformet. Også i baksetet har en det riktig så bra. Bagasjerommet er på 5691 liter, men med nedslått baksete  får du hele 1436 liter til disposisjon. Med andre ord så har bilen greie plassforhold for både passasjerer og  bagasje. Vi kan også legge til at bilen har en bakkeklaring på 17 cm, at den veier 1600 kg og at det er en grei bil å trekke campingvogn med.

Groruddalens lokale Hyundai forhandler, som er en av Norges mestselgende forhandler, finner vi på Kalbakken. Har gleder de seg sikkert til å ta deg imot for å vise fram denne nye Hyundai  iX35 og  by deg på en prøvetur.

Priser fra kr 349.950,-.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.