Vellykket og spennende

Vellykket og spennende

 

Den nye Hyundai iX35 har ikke vært på det norske marked så veldig lenge, men lenge nok til at den allerede har rukket å markere seg.

Skrevet av:

Noe av det første den gjorde etter at den kom til Norge var å gå rett i strupen på de langt mer etablerte konkurrentene som Mazdas CX-7, Ford Kuga og VW Tiguan, for å nevne noen. Den har nå vært på vårt marked i noen måneder og har rukket å sette seg i respekt i SUV markedet, og har skaffet seg mange gode venner.

Vi har kjørt nye Hyundai iX35 og latt oss imponere. Av utseende minner den mye om Ford Kuga, både hva ekstriør og interiør angår. Bilen tåler så avgjort å bli sammenlignet med sine konkurrenter. Det er en sprek og flott nyhet vi her ser.

Er den koreansk?

Denne koreanske nyheten, skjønt vi er noe i tvil om vi kan kalle den koreaner, er  tegnet på Hyundais

europeiske designsenter i Tyskland og produsert i Slovakia. Men eierinteressen befinner seg i Korea.

Vår prøvebil var utstyrt med en 136 hesters toliters dieselmotor. Det finnes også andre motorvarianter, men denne motoren på 136 regnes som volumselgeren i Norge.

Etter en ukes prøvekjøring sitter vi igjen med inntrykket at dette var en riktig motorisering.

Denne motoren gir iX35 respektable ytelser, den flytter bilen fra 0-100 km/t på 10,2 sek og toppfarten er 181 km/t. Forbruket er behagelig, det vil si 0,57 l/mil, og det er mindre enn hva konkurrentene Kuga og Tiguan kan vise til.

Bilen har selvsagt en rikholdig utstyrsliste - her mangler det ikke noe. Men midt oppe i alle instrumenter fant vi en girskiftindikator som forteller at en bør sjalte opp eller ned for å kjøre mest mulig økonomisk.

Selv om det er mye duppeditter å forholde seg til er dashbordet oversiktlig og ryddig. Alle instrumentene og betjeningsbryterne sitter logisk plassert og er lette å betjene.

Stabil og uten overraskelser

Kjørestillingen er behagelig, du har god sikt, selv om A-stolpen i svært liten grad hindrer noe av sikten. En finner seg raskt vel til rette bak rattet i iX35. Bilen kjører stabilt og er helt uten nykker og andre ubehagelige overraskelser

Du har gode plassforhold og setene er behagelige og riktig utformet. Også i baksetet har en det riktig så bra. Bagasjerommet er på 5691 liter, men med nedslått baksete  får du hele 1436 liter til disposisjon. Med andre ord så har bilen greie plassforhold for både passasjerer og  bagasje. Vi kan også legge til at bilen har en bakkeklaring på 17 cm, at den veier 1600 kg og at det er en grei bil å trekke campingvogn med.

Groruddalens lokale Hyundai forhandler, som er en av Norges mestselgende forhandler, finner vi på Kalbakken. Har gleder de seg sikkert til å ta deg imot for å vise fram denne nye Hyundai  iX35 og  by deg på en prøvetur.

Priser fra kr 349.950,-.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!