Vellykket og spennende

Vellykket og spennende

 

Den nye Hyundai iX35 har ikke vært på det norske marked så veldig lenge, men lenge nok til at den allerede har rukket å markere seg.

Noe av det første den gjorde etter at den kom til Norge var å gå rett i strupen på de langt mer etablerte konkurrentene som Mazdas CX-7, Ford Kuga og VW Tiguan, for å nevne noen. Den har nå vært på vårt marked i noen måneder og har rukket å sette seg i respekt i SUV markedet, og har skaffet seg mange gode venner.

Vi har kjørt nye Hyundai iX35 og latt oss imponere. Av utseende minner den mye om Ford Kuga, både hva ekstriør og interiør angår. Bilen tåler så avgjort å bli sammenlignet med sine konkurrenter. Det er en sprek og flott nyhet vi her ser.

Er den koreansk?

Denne koreanske nyheten, skjønt vi er noe i tvil om vi kan kalle den koreaner, er  tegnet på Hyundais

europeiske designsenter i Tyskland og produsert i Slovakia. Men eierinteressen befinner seg i Korea.


Vår prøvebil var utstyrt med en 136 hesters toliters dieselmotor. Det finnes også andre motorvarianter, men denne motoren på 136 regnes som volumselgeren i Norge.

Etter en ukes prøvekjøring sitter vi igjen med inntrykket at dette var en riktig motorisering.

Denne motoren gir iX35 respektable ytelser, den flytter bilen fra 0-100 km/t på 10,2 sek og toppfarten er 181 km/t. Forbruket er behagelig, det vil si 0,57 l/mil, og det er mindre enn hva konkurrentene Kuga og Tiguan kan vise til.

Bilen har selvsagt en rikholdig utstyrsliste - her mangler det ikke noe. Men midt oppe i alle instrumenter fant vi en girskiftindikator som forteller at en bør sjalte opp eller ned for å kjøre mest mulig økonomisk.

Selv om det er mye duppeditter å forholde seg til er dashbordet oversiktlig og ryddig. Alle instrumentene og betjeningsbryterne sitter logisk plassert og er lette å betjene.

Stabil og uten overraskelser

Kjørestillingen er behagelig, du har god sikt, selv om A-stolpen i svært liten grad hindrer noe av sikten. En finner seg raskt vel til rette bak rattet i iX35. Bilen kjører stabilt og er helt uten nykker og andre ubehagelige overraskelser


Du har gode plassforhold og setene er behagelige og riktig utformet. Også i baksetet har en det riktig så bra. Bagasjerommet er på 5691 liter, men med nedslått baksete  får du hele 1436 liter til disposisjon. Med andre ord så har bilen greie plassforhold for både passasjerer og  bagasje. Vi kan også legge til at bilen har en bakkeklaring på 17 cm, at den veier 1600 kg og at det er en grei bil å trekke campingvogn med.

Groruddalens lokale Hyundai forhandler, som er en av Norges mestselgende forhandler, finner vi på Kalbakken. Har gleder de seg sikkert til å ta deg imot for å vise fram denne nye Hyundai  iX35 og  by deg på en prøvetur.

Priser fra kr 349.950,-.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!