Vil bli sett

Vil bli sett

 

Hvert år dør motorsyklister i kollisjoner mellom bil og mc. Transportøkonomisk institutt har funnet ut at åtte av ti kollisjoner av denne typen skyldes at bilfører ikke overholder vikeplikten fordi han ikke «ser» motorsykkelen.

Tekst:

Publisert:

Derfor gjennomfører motorsykkelunionen en landsomfattende «SE OSS»-aksjon.

- De vanligste forklaringene etter en ulykke er: «Jeg så deg ikke», eller «Jeg trodde du var en moped», sier Kari-Anne Søreng, leder i norsk mortorsykkelunion Oslo/Akershus.

- Bilistene må lære seg å se motorsyklene. Bruk speilene og bruk blinklys så andre trafikanter ser hvor du skal. Da blir det en hyggelig sessong for alle, sier hun.

Norsk motorsykkelunion holder denne helga en stor kampanje, «Se oss aksjonen» for å bevisstgjøre bilistene. De vil dele ut løpesedler og informere på store bensinstasjoner, parkeringsplasser og utenfor store kjøpesentra, eller på bomstasjoner og ferger rundt om i Norge. I Groruddalen vil de stå på Alnabru.

o Kollisjoner mellom bil og motorsykkel utgjør over halvparten av alle MC-ulykker. Årlig blir mellom 16 og 20 motorsyklister drept, og omlag 250 skadd, i slike ulykker.

o I Transportøkonomisk institutts undersøkelse, «Motorsyklers og mopeders synlighet», slås det fast at bilførerne blir tilkjent juridisk skyld i så mange som åtte av ti ulykker av denne typen.

o Den vanligste situasjonen er at bilføreren ikke overholder vikeplikten eller på annen måte overser motorsykkelen.

o Problemet er ikke at motorsykler og mopeder er «usynlige», men at bilførerne ikke er innstilte på å se etter motoriserte tohjulinger.

o Det medfører en livslang belastning å ha skadet eller drept et annet menneske i trafikken, og alle bilførere som har skyld i slike kollisjonsulykker angrer voldsomt i etterkant.

o Den viktigste årsaken til at vi ikke blir sett er nok at vi kjører små kjøretøy som ikke oppleves som truende for bilførerens sikkerhet.

o En kollisjon mellom en bil og en motorsykkel vil nesten alltid føre til alvorlige skader på MC-fører og passasjer. Utfordringen er derfor å skape større bevissthet om motoriserte tohjulinger hos bilførerne.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.