Vil ha innfartsparkeringer for å ta unna den økende Oslo-køen

Vil ha innfartsparkeringer for å ta unna den økende Oslo-køen

 

Daglig står titusenvis av bilister fra Akershus i kø i Oslo. Nå tar NAF til orde for en betydelig og strategisk utbygging av innfartsparkeringer for å ta unna køen.

Skrevet av:

-  Vi har veldig tro på innfartsparkeringsplasser, men det er viktig med flere tyngre tiltak som drar i samme retning. Å få på plass Intercity-tog og ny tunnel i Oslo er en forutsetning for å øke flyten på veiene, sier Christer Tonheim som er samfunnsøkonom i NAF.

Alle prognoser tilsier at vi står overfor en enorm befolkningsvekst på Østlandet. Det betyr også flere biler på veien, og ifølge Tonheim kan vi vente oss en betydelig økning av antall trafikanter i Oslo og Akershus.

-  Fram til 2050 vil veksten av biler i Akershus være på 47 porsent, mens den i Oslo vil være på rundt 64 prosent. I tillegg er det ventet at tungtransporttrafikken vil øke med henholdsvis 84 og 89 prosent i de to fylkene. De røde varsellampene lyser, og vi må handle nå, mener samfunnsøkonomen.

De fleste som står i kø langs hovedårene i Oslo kommer fra Akershus. Tonheim mener innfartsparkering er en viktig del av løsningen.

Raskt og enkelt

Tanken er at parkeringsplassene skal ligge på steder der store folkemengder reiser forbi hver eneste dag. Tonheim mener dessuten det er viktig at innfartsparkeringene ligger ved motorveienes påkjøringsfelt.

Når folk har satt fra seg bilen, skal de fraktes inn til knutepunkter i sentrum med buss.  

-  Nå må vi få på plass egne kollektivfelt for buss som går direkte fra innfartsparkeringene til viktige knutepunkt i Oslo. Da vil folk slippe køen og det blir naturlig å velge innfartsparkering.

 -  Samtidig får vi stor konsentrasjon av reisende på få steder. Da blir det billigere å frakte dem kollektivt og mer effektivt for trafikantene. Frekvensen går opp og reisetiden fortere.

Planen er at det skal være flere innfartsparkeringer langs alle hovedårer inn til Oslo.

-  Når man møter køen, skal man fremdeles ha mulighet til å ombestemme seg og velge innfartsparkering. Om du havner i kø i dag, er det ingen måte å slippe unna uansett.  

Med moderne skilt skal bilistene opplyses om hvor mange minutter det vil ta å stå i kø og hvor mange minutter det vil ta å velge buss fra en innfartsparkering.

 

Tid er nøkkelen 

Christer Tonheim og NAF er hellig overbevist om at tid er nøkkelen for bilistene.  

-  Det er mange faktorer som spiller inn, men hvis folk kan spare tid vil de velge innfartsparkeringer og reise kollektivt fremfor å stå i kø.  

Ifølge tall fra Transportøkonomisk Institutt bruker bilpendlere i Akershus i gjennomsnitt 32 minutter til arbeidsplassen i Oslo. Hvis de samme skulle reist kollektivt ville de ha brukt rundt 60 minutter til jobb.  

-  Dermed taper de én time om dagen når de velger å reise kollektivt, og da blir det lite hensiktsmessig å la bilen stå.  

Folk som pendler kollektivt fra Akershus til arbeidsstedet i Oslo bruker i gjennomsnitt 45 minutter. Dersom de samme pendlerne skulle brukt bil, ville det ha tatt 39 minutter.  

- Vi må gjøre det lønnsomt å velge kollektivt. Hvis ikke vil det bli utrolig lange køer, sier Tonheim.  

Folk som har mindre enn 1.5 kilometer til arbeidsstedet er ikke tatt med i statistikken til TØI.  

Gratis parkering 

Tonheim forteller at bedre flyt på veiene ville spart næringslivet og trafikanter for drøyt 20 millioner kroner hver eneste dag.  

-  Det gir et perspektiv på hvor viktig dette er, og det kommer til å bli mer kritisk om vi ikke handler raskt. Den spådde veksten er enorm og det tar lang tid å få gjennomført denne typen prosjekter.  

NAF har allerede begynt å se på potensielle innfartsparkeringsplasser. Tonheim forteller blant annet at avkjøringen ved Sørum, Skedsmokorset, Hellerudsletta, Stovner og Alfaset er ønskede plasser for innfartsparkering. Ideen er at parkeringsplassene skal være gratis. 

-  Vi ønsker mellom tretten og fjorten tusen parkeringsplasser og de må være fordelt mellom alle de store innfartsårene til Oslo.  

Tanken er at de skal ligge i Akershus og i utkanten av Oslo, før man kommer til sentrum, der titusenvis av bilister kjører hver dag.  

Samfunnsøkonomen forteller at én full buss vil kunne erstatte en kilometer med kø.

 

Nye knutepunkter 

Tonheim er tydelig på at alle bussene ikke kan gå inn til Oslo S og at men det er viktig at de ikke stopper på for mange steder. Han mener det er viktig å etablere flere direkteruter til  store trafikknutepunkter i hovedstaden.

-  Økern, Helsfyr og Majorstua kan være naturlige steder å frakte mennesker som skal på jobb.  

-  Ettersom flertallet av innfartsparkeringsplassene skal ligge utenfor bygrensa, vil ikke det bety færre passeringer i bomringen?

- Trafikkveksten vil medføre flere biler hele døgnet, og totalt sett vil det bety flere bompasseringer. Det er liten forskjell på antall passerende biler i og utenfor rush på en hverdag fordi man kjører så sakte i rushkøen og trafikken flyter tett utenom. Det er god grunn til å ha håp om at systemet vil gi bedre kapasitetsutnyttelse av infrastrukturen, redusert kø, og økt antall passeringer. Som følge av bedre kapasitetsutnyttelse vil vårt innfartsparkeringsforslag redusere behovet for fremtidige utbygginger og kan samtidig virke kostnadsbesparende.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!