Vil utvide p-plassen

Vil utvide p-plassen

 

Innfartsparkeringen ved Grorud Shell er stappfull hver dag. På den andre siden av avkjørselen fra Trondheimsveien står en kommunal tomt helt ubrukt.

På Grorud Rødts årsmøte i forrige uke la Ben Borgen fram et forslag om å bruke tomta, som eies av Oslo kommune, til å utvide dagens innfartsparkering på Grorud.

- Den parkeringsplassen som er her allerede er alltid full av biler. Det er tydelig at den er for liten. Ved å ta i bruk tomta til Oslo kommune vil det være plass til minst 100 biler til, mener Ben Borgen fra Grorud Rødt.

- Det kan også være et skilt ved avkjørselen fra Trondheimsveier som informerer bilister om hvor mange ledige plasser det er igjen, foreslår han.

Enorm vekst

Befolkningen i Oslo kommune kommer til å ekspandere i tiden fremover. Det antas at Oslo kommune vil få 200.000 nye innbyggere innen 2030. Mye av denne veksten vil komme i nettopp Groruddalen. Det spås også en stor befolkningsvekst i nabokommunen Akershus.

For at ikke bilveinettet skal kollapse, må flere begynne å ta i bruk kollektivtransport.

- Det et enormt behov for innfartsparkeringer i Oslo, og de må være i nærheten av kollektive muligheter. Her på Grorud vil man kunne velge mellom å ta t-banen og busser både fra bussterminalen og Trondheimsveien, påpeker Ben Borgen.

Stort behov

- Alle partier, fagbevegelser, NAF og flere signaliserer at vi trenger flere innfartsparkeringer. Vi må ha plass til tusenvis av biler. Dersom tomta på Grorud tas i bruk vil vi være på vei, men det er selvfølgelig også behov for flere innfartsparkeringer. Vi er nødt til å gjøre noen grep nå, mener Ben Borgen.

Nå oppfordrer han alle partier til å ta iniativ til steder hvor det kan være lurt å etablere innfartsparkeringer.

- Parkeringsplassene må også være gratis, sier Borgen og peker på at det må lønne seg for bilførerne å sette fra seg bilen.

Bytte plass

Ben Borgen synes også bussholdeplassen i Trondheimsveien ved Grorud har en elendig plassering. Men også her ser han for seg en løsning.

- Nå skal t-banen rustes opp i hele sommer, og da vil det settes inn busser som erstatning for bane. Det er ikke plass til flere busser langs bussholdeplassen ved Trondheimsveien, så derfor burde det lages en midlertidig bussholdeplass litt lengre ned, mener han.

Borgen sikter til en liten luke langs Trondheimsveien like under gangbroen. Han tror en midlertidig bussholdeplass her etter hvert kan bygges ut til å erstatte dagens holdeplass.

Trafikkfarlig

- Dagens bussholdeplass er allerede for liten. Hvis det står en buss der, og det kommer en til, så står den bakerste bussen med rompa ut i avkjøringsfeltet inn til Grorud.

Ben Borgen ser på dagens plassering som nokså farlig.

- Det er trafikkfarlig for bilene som skal kjøre av mot Grorud. Men det er heller ikke noen ideell plassering for gående og syklende. De krysser veien for å komme til bussholdeplassen, eller de sykler over veien for å fortsette på gang- og sykkelstien. Det kan oppstå ganske skumle situasjoner, mener han.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.