Vil utvide p-plassen

Vil utvide p-plassen

 

Innfartsparkeringen ved Grorud Shell er stappfull hver dag. På den andre siden av avkjørselen fra Trondheimsveien står en kommunal tomt helt ubrukt.

Skrevet av:

På Grorud Rødts årsmøte i forrige uke la Ben Borgen fram et forslag om å bruke tomta, som eies av Oslo kommune, til å utvide dagens innfartsparkering på Grorud.

- Den parkeringsplassen som er her allerede er alltid full av biler. Det er tydelig at den er for liten. Ved å ta i bruk tomta til Oslo kommune vil det være plass til minst 100 biler til, mener Ben Borgen fra Grorud Rødt.

- Det kan også være et skilt ved avkjørselen fra Trondheimsveier som informerer bilister om hvor mange ledige plasser det er igjen, foreslår han.

Enorm vekst

Befolkningen i Oslo kommune kommer til å ekspandere i tiden fremover. Det antas at Oslo kommune vil få 200.000 nye innbyggere innen 2030. Mye av denne veksten vil komme i nettopp Groruddalen. Det spås også en stor befolkningsvekst i nabokommunen Akershus.

For at ikke bilveinettet skal kollapse, må flere begynne å ta i bruk kollektivtransport.

- Det et enormt behov for innfartsparkeringer i Oslo, og de må være i nærheten av kollektive muligheter. Her på Grorud vil man kunne velge mellom å ta t-banen og busser både fra bussterminalen og Trondheimsveien, påpeker Ben Borgen.

Stort behov

- Alle partier, fagbevegelser, NAF og flere signaliserer at vi trenger flere innfartsparkeringer. Vi må ha plass til tusenvis av biler. Dersom tomta på Grorud tas i bruk vil vi være på vei, men det er selvfølgelig også behov for flere innfartsparkeringer. Vi er nødt til å gjøre noen grep nå, mener Ben Borgen.

Nå oppfordrer han alle partier til å ta iniativ til steder hvor det kan være lurt å etablere innfartsparkeringer.

- Parkeringsplassene må også være gratis, sier Borgen og peker på at det må lønne seg for bilførerne å sette fra seg bilen.

Bytte plass

Ben Borgen synes også bussholdeplassen i Trondheimsveien ved Grorud har en elendig plassering. Men også her ser han for seg en løsning.

- Nå skal t-banen rustes opp i hele sommer, og da vil det settes inn busser som erstatning for bane. Det er ikke plass til flere busser langs bussholdeplassen ved Trondheimsveien, så derfor burde det lages en midlertidig bussholdeplass litt lengre ned, mener han.

Borgen sikter til en liten luke langs Trondheimsveien like under gangbroen. Han tror en midlertidig bussholdeplass her etter hvert kan bygges ut til å erstatte dagens holdeplass.

Trafikkfarlig

- Dagens bussholdeplass er allerede for liten. Hvis det står en buss der, og det kommer en til, så står den bakerste bussen med rompa ut i avkjøringsfeltet inn til Grorud.

Ben Borgen ser på dagens plassering som nokså farlig.

- Det er trafikkfarlig for bilene som skal kjøre av mot Grorud. Men det er heller ikke noen ideell plassering for gående og syklende. De krysser veien for å komme til bussholdeplassen, eller de sykler over veien for å fortsette på gang- og sykkelstien. Det kan oppstå ganske skumle situasjoner, mener han.

Siste nytt i Motor

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

 
Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Ser ikke veien for bare trær

Ser ikke veien for bare trær

  • trafikk

Erik Mathisen kjører daglig gjennom rundkjøringen på Furuset som kobler sammen Sam Eydes vei, Jerikoveien og E6. Han beskriver den som en stor trafikkfelle.

Fossumveien stenges i 3 uker

Fossumveien stenges

  • trafikk

De tre første ukene i august vil Fossumveien stenges helt fra rundkjøringen mot Østre Aker vei og opp til rundkjøringen knyttet til Fjellstuveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!