1200 lastebiler gjennom rundkjøringa

1200 lastebiler gjennom rundkjøringa

 

Nå starter arbeidet med å lage reguleringsplan for Huken-utvidelse. Det innebærer en tunnel fra pukkverket til Romsåsveien. Noe som betyr 1200 lastebiler gjennom denne rundkjøringa - hver dag.

Skrevet av:

 - Vi har fått beskjed om at det planlegges at 1200 biler skal bruke tunnelen pr. dag. Nå lurer vi veldig på hvor tunnelen kommer ut. Det har vi ikke fått noe svar på, sier Hans Sigvald Horne, styreleder i Grorud Torg Sameie.

Akers Avis Groruddalen møter ham på Liv og Tore Slettes veranda. Fra leiligheten i fjerde etasje har de utsikt rett mot rundkjøringa nederst i Romsåsveien. En tunnel vil føre til 300.000 nye bilbevegelser i denne rundkjøringa hvert år.

- Vi visste det var trafikk her da vi flyttet hit. Men 1200 lastebiler i døgnet blir litt vel mye, mener Slette.

 

Fossumdiagonalen?

Avisen omtalte tunnelen med utløp i Romsåsveien for første gang for knappe to år siden. Den gang lå tunnelen inne i et revidert planforslag. Siden den gang er planprogrammet for Huken ferdig, og arbeidet med å lage reguleringsplan er kunngjort.

I dag går tungtrafikken til og fra Huken på Ammerudveien og Hukenveien/Bergensveien. Tunnelen som ønskes bygd i forbindelse med utvidelsen av pukkverket vil overføre tungtrafikken fra disse veiene til Romsåsveien og videre til Grorud Torg.

I framtiden tar man sikte på å koble denne til Fossumdiagonalen. Et prosjekt som de færreste har tro på at noen gang blir realisert, siden byrådet ønsker å prioritere veiprosjekter på Oslo vest og har sådd tvil med miljøgevinsten av en Fossumdiagonal.

 

Flytter problemet

Oslo Vei ønsker å utvide Huken for å sikre at  basaltforekomsten i området utnyttes på en samfunnsmessig, miljømessig og økonomisk forsvarlig måte. I tillegg understrekes det at et viktig mål med planen er å forbedre trafikksikkerheten og miljøulempene for beboerne.

 

Naboene i Grorud Torg Sameie reagerer på argumentene, og mener absolutt ikke en tunnel vil redusere miljøulempene for dem.

- Ved å lage en slik tunnel flytter de bare problemet fra et sted til et annet, sier Horne, som tenker på at Ammerudveien og Hukenveien vil få mindre tungtrafikk, mens lastebilene i mye større grad vil dominere på Grorud Torg.

- Det er bare tull at de tar miljøhensyn med å lage denne tunnelen, legger Horne til.

 

Ødelegger marka

Tidligere har også aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka krevd at både utvidelse av Huken og en tunnel til Romsåsveien blir skrinlagt. Aksjonsgruppa hadde håpet at Markaloven og Miljøverndepartementet hadde stoppet planene om utvidelse før det gikk så langt som å lage en reguleringsplan.

- Jeg skjønner ikke at de får lov til å fortsette med planene, sier Frode O. Hansen i aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka.

Han påpeker at selve utvidelsen av pukkverket vil ødelegge store deler av Lillomarka. Tunnelen fra pukkverket til Romsåsveien beskriver han som en vannvittig idé.

- Ingen som bor i området vil ha dette, sier Hansen, som lover å ikke gi seg i kampen mot Huken-utvidelse.

- VI kan ikke gi oss nå, sier han.

 

Bydelens planer

Da det reviderte planforslaget for utvidelse av pukkverket ble kjent i 2008, krevde både Grorud bydelsutvalg og aksjonsgruppa at forslaget måtte ut på ny høring med tilhørende konsekvensutredning. Dette ble imidlertid avvist.

Flertallet i bydelsutvalget er i mot en utvidelse av Huken. I 2008 uttalte lokalpolitikerne at de er i mot en utvidelse og at bydelen har vært belastet med pukkverket lenge nok. De mente også at planene om en tunnel ødelegger for bydelens egne planer for Grorud Torg.

Bydelsutvalget skal diskutere saken på sitt møte torsdag, 18. mars.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!