1200 lastebiler gjennom rundkjøringa

1200 lastebiler gjennom rundkjøringa

 

Nå starter arbeidet med å lage reguleringsplan for Huken-utvidelse. Det innebærer en tunnel fra pukkverket til Romsåsveien. Noe som betyr 1200 lastebiler gjennom denne rundkjøringa - hver dag.

Skrevet av:

 - Vi har fått beskjed om at det planlegges at 1200 biler skal bruke tunnelen pr. dag. Nå lurer vi veldig på hvor tunnelen kommer ut. Det har vi ikke fått noe svar på, sier Hans Sigvald Horne, styreleder i Grorud Torg Sameie.

Akers Avis Groruddalen møter ham på Liv og Tore Slettes veranda. Fra leiligheten i fjerde etasje har de utsikt rett mot rundkjøringa nederst i Romsåsveien. En tunnel vil føre til 300.000 nye bilbevegelser i denne rundkjøringa hvert år.

- Vi visste det var trafikk her da vi flyttet hit. Men 1200 lastebiler i døgnet blir litt vel mye, mener Slette.

 

Fossumdiagonalen?

Avisen omtalte tunnelen med utløp i Romsåsveien for første gang for knappe to år siden. Den gang lå tunnelen inne i et revidert planforslag. Siden den gang er planprogrammet for Huken ferdig, og arbeidet med å lage reguleringsplan er kunngjort.

I dag går tungtrafikken til og fra Huken på Ammerudveien og Hukenveien/Bergensveien. Tunnelen som ønskes bygd i forbindelse med utvidelsen av pukkverket vil overføre tungtrafikken fra disse veiene til Romsåsveien og videre til Grorud Torg.

I framtiden tar man sikte på å koble denne til Fossumdiagonalen. Et prosjekt som de færreste har tro på at noen gang blir realisert, siden byrådet ønsker å prioritere veiprosjekter på Oslo vest og har sådd tvil med miljøgevinsten av en Fossumdiagonal.

 

Flytter problemet

Oslo Vei ønsker å utvide Huken for å sikre at  basaltforekomsten i området utnyttes på en samfunnsmessig, miljømessig og økonomisk forsvarlig måte. I tillegg understrekes det at et viktig mål med planen er å forbedre trafikksikkerheten og miljøulempene for beboerne.

 

Naboene i Grorud Torg Sameie reagerer på argumentene, og mener absolutt ikke en tunnel vil redusere miljøulempene for dem.

- Ved å lage en slik tunnel flytter de bare problemet fra et sted til et annet, sier Horne, som tenker på at Ammerudveien og Hukenveien vil få mindre tungtrafikk, mens lastebilene i mye større grad vil dominere på Grorud Torg.

- Det er bare tull at de tar miljøhensyn med å lage denne tunnelen, legger Horne til.

 

Ødelegger marka

Tidligere har også aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka krevd at både utvidelse av Huken og en tunnel til Romsåsveien blir skrinlagt. Aksjonsgruppa hadde håpet at Markaloven og Miljøverndepartementet hadde stoppet planene om utvidelse før det gikk så langt som å lage en reguleringsplan.

- Jeg skjønner ikke at de får lov til å fortsette med planene, sier Frode O. Hansen i aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka.

Han påpeker at selve utvidelsen av pukkverket vil ødelegge store deler av Lillomarka. Tunnelen fra pukkverket til Romsåsveien beskriver han som en vannvittig idé.

- Ingen som bor i området vil ha dette, sier Hansen, som lover å ikke gi seg i kampen mot Huken-utvidelse.

- VI kan ikke gi oss nå, sier han.

 

Bydelens planer

Da det reviderte planforslaget for utvidelse av pukkverket ble kjent i 2008, krevde både Grorud bydelsutvalg og aksjonsgruppa at forslaget måtte ut på ny høring med tilhørende konsekvensutredning. Dette ble imidlertid avvist.

Flertallet i bydelsutvalget er i mot en utvidelse av Huken. I 2008 uttalte lokalpolitikerne at de er i mot en utvidelse og at bydelen har vært belastet med pukkverket lenge nok. De mente også at planene om en tunnel ødelegger for bydelens egne planer for Grorud Torg.

Bydelsutvalget skal diskutere saken på sitt møte torsdag, 18. mars.

Siste nytt i Nyheter

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!