ANNONSE

1200 lastebiler rett ut i Grorudkrysset

Oslo Vei arbeider ufortrødent videre med å utvide Huken Pukkverk. Mange tok det for gitt at virksomheten etter hvert måtte innstille som en følge av d...

Tekst:

Publisert:

Oslo Vei arbeider ufortrødent videre med å utvide Huken Pukkverk. Mange tok det for gitt at virksomheten etter hvert måtte innstille som en følge av den nye Markaloven, men den gang ei. Myndighetene ved Miljøverndepartementet lar sirkuset rulle videre, og i Rådhuset er man ikke synlig opptatt av hva som skjer «der oppe i Groruddalen».

Huken Pukkverk-saken utvikler seg, sett med våre øyne, på verst tenkelige måte. Det aller siste nå er at den såkalte avlastningstunnelen som Oslo Vei skal bygge for å skjerme beboerne langs Ammerudveien og Bergensveien, likevel ikke skal munne ut ved den fremtidige Fossumdiago-nalen - men i Romsåsveien rett ved Grorud Torg. Dette skal riktignok være midlertidig inntil Fossumdiagonalen er ferdig, men nå er jo dette prosjektet skjøvet «inn i fremtid-en», og antakelig vil det bo folk på Mars før nittedølene kjører bil gjennom en tunnel til og fra jobb...

Uten Fossumdiagonalen faller det viktigste premisset for å fortsette driften ved Huken Pukkverk bort, og da kan ikke vi forstå annet enn at alt burde tilsi at hele prosjektet skrinlegges - og at pukkverket tilbakeføres til marka, slik beboerne i området ble lovet da de flyttet inn i nye og flotte leiligheter på Ammerud på 70-tallet.

Nå har de siste ukers begivenheter i Groruddalen vist at politiske lovnader ikke er verdt fem flate øre, men skulle det gå slik at Huken får utvide med en tunnel som ender opp like ovenfor Grorud Torg, vil det - etter hva vi forstår - bety 1200 lastebil-bevegelsen inn og ut av tunnelen i døgnet. Vil det da være mulig å bo på Grorud?

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE