Nytt grep for å bedre trafikksikkerheten:

30-sone i Veitvetveien

30-sone i Veitvetveien

30 KM/T: Fartsgrensa i Veitvetveien settes ned til 30 km/t.


Byrådet har vedtatt å bremse ned farten i Veitvetveien til 30 kilometer i timen. Jon Sandven i Aksjon Veitvetveien er fornøyd, men vil at skiltene skal opp før skolestart.

Se bildet større

IKKE HELT FORNØYD: Jon Sandven i Aksjon Veitvetveien er glad for at det blir 30 kilometer i timen i Veitvetveien, men ønsker at skiltene kommer opp før skolestart. Guri Melby (V) forteller at de har jobbet hardt for å møte beboernes ønsker.


– 30-sone er veldig bra, det har vært Aksjon Veitvetveiens krav fra starten av. Det er nødvendig med lavere fart gjennom et boligområde og en skolevei til mange barn på Veitvet og Sletteløkka.

– Vi krever at skiltene er oppe før skolestart. Akkurat nå er det ikke skiltet fartsgrense når man kommer nedenfra. Det er også nødvendig at politiet følger opp med kontroller, fortsetter Sandven.

I tillegg til å senke fartgsrensa skal det etableres to nye humper og ett nytt opphøyd gangfelt i Veitvetveien. Alle nye og eksisterende fartsdempere i Veitvetveien skal tilpasses den nye fartsgrensesonen på 30 km/t.

Krever skilt nå

Aksjon Veitvetveien har flere ønsker for oppgraderingen før skolestart.

– Vi vil at gjennomkjøringsforbudet forhåndsvarsles med skilting på Trondheimsveien, Østre Aker vei og Nedre Kalbakkvei, sier Sandven og legger til:

– Guri Melby har tidligere sagt at det ikke er varslet om forbudet på de andre veiene fordi Oslo kommune ikke har skiltmyndighet her. Det er riktig, men vi har flere ganger blitt lovet at de ulike etatene skal samarbeide for å gjennomføre vedtaket. Justisministeren og samferdselsministeren har også forsikret at politiet og vegvesenet ikke vil stå i veien for skiltingen.

En lang prosess

Han forteller at de har opplevd prosessen med Veitvetveien som vanskelig.

– Mange av oss var glade da vi endelig fikk et bystyrevedtak på at det skulle gjøres noe med Veitvetveien. Dessverre opplever vi at byrådet har trenert hele prosessen, og forsøkt å utvanne fattede vedtak. Vi er lei av å måtte mase og purre for at byråden skal gjennomføre bystyrets vedtak. Skiltene må opp før skolestart, poengterer Sandven.

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) er positiv til nedsenkingen av fartsgrensa. Hun kjenner seg ikke igjen i anklagelsene.

– Det at jeg rett før sommeren gjorde vedtak om å senke fartsgrensen ytterligere, til 30 kilometer i timen, er et tydelig bevis på at vi tar innspillene fra beboerne på alvor, understreker hun.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.