Nytt grep for å bedre trafikksikkerheten:

30-sone i Veitvetveien

30-sone i Veitvetveien

30 KM/T: Fartsgrensa i Veitvetveien settes ned til 30 km/t.


Byrådet har vedtatt å bremse ned farten i Veitvetveien til 30 kilometer i timen. Jon Sandven i Aksjon Veitvetveien er fornøyd, men vil at skiltene skal opp før skolestart.

Se bildet større

IKKE HELT FORNØYD: Jon Sandven i Aksjon Veitvetveien er glad for at det blir 30 kilometer i timen i Veitvetveien, men ønsker at skiltene kommer opp før skolestart. Guri Melby (V) forteller at de har jobbet hardt for å møte beboernes ønsker.


– 30-sone er veldig bra, det har vært Aksjon Veitvetveiens krav fra starten av. Det er nødvendig med lavere fart gjennom et boligområde og en skolevei til mange barn på Veitvet og Sletteløkka.

– Vi krever at skiltene er oppe før skolestart. Akkurat nå er det ikke skiltet fartsgrense når man kommer nedenfra. Det er også nødvendig at politiet følger opp med kontroller, fortsetter Sandven.

I tillegg til å senke fartgsrensa skal det etableres to nye humper og ett nytt opphøyd gangfelt i Veitvetveien. Alle nye og eksisterende fartsdempere i Veitvetveien skal tilpasses den nye fartsgrensesonen på 30 km/t.

Krever skilt nå

Aksjon Veitvetveien har flere ønsker for oppgraderingen før skolestart.

– Vi vil at gjennomkjøringsforbudet forhåndsvarsles med skilting på Trondheimsveien, Østre Aker vei og Nedre Kalbakkvei, sier Sandven og legger til:

– Guri Melby har tidligere sagt at det ikke er varslet om forbudet på de andre veiene fordi Oslo kommune ikke har skiltmyndighet her. Det er riktig, men vi har flere ganger blitt lovet at de ulike etatene skal samarbeide for å gjennomføre vedtaket. Justisministeren og samferdselsministeren har også forsikret at politiet og vegvesenet ikke vil stå i veien for skiltingen.

En lang prosess

Han forteller at de har opplevd prosessen med Veitvetveien som vanskelig.

– Mange av oss var glade da vi endelig fikk et bystyrevedtak på at det skulle gjøres noe med Veitvetveien. Dessverre opplever vi at byrådet har trenert hele prosessen, og forsøkt å utvanne fattede vedtak. Vi er lei av å måtte mase og purre for at byråden skal gjennomføre bystyrets vedtak. Skiltene må opp før skolestart, poengterer Sandven.

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) er positiv til nedsenkingen av fartsgrensa. Hun kjenner seg ikke igjen i anklagelsene.

– Det at jeg rett før sommeren gjorde vedtak om å senke fartsgrensen ytterligere, til 30 kilometer i timen, er et tydelig bevis på at vi tar innspillene fra beboerne på alvor, understreker hun.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En ung gutt under 18 år falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten er fraktet til sykehus.

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

 
Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.