Nytt grep for å bedre trafikksikkerheten:

30-sone i Veitvetveien

30-sone i Veitvetveien

30 KM/T: Fartsgrensa i Veitvetveien settes ned til 30 km/t.


Byrådet har vedtatt å bremse ned farten i Veitvetveien til 30 kilometer i timen. Jon Sandven i Aksjon Veitvetveien er fornøyd, men vil at skiltene skal opp før skolestart.

– 30-sone er veldig bra, det har vært Aksjon Veitvetveiens krav fra starten av. Det er nødvendig med lavere fart gjennom et boligområde og en skolevei til mange barn på Veitvet og Sletteløkka.

– Vi krever at skiltene er oppe før skolestart. Akkurat nå er det ikke skiltet fartsgrense når man kommer nedenfra. Det er også nødvendig at politiet følger opp med kontroller, fortsetter Sandven.

I tillegg til å senke fartgsrensa skal det etableres to nye humper og ett nytt opphøyd gangfelt i Veitvetveien. Alle nye og eksisterende fartsdempere i Veitvetveien skal tilpasses den nye fartsgrensesonen på 30 km/t.

Krever skilt nå

Aksjon Veitvetveien har flere ønsker for oppgraderingen før skolestart.

– Vi vil at gjennomkjøringsforbudet forhåndsvarsles med skilting på Trondheimsveien, Østre Aker vei og Nedre Kalbakkvei, sier Sandven og legger til:

– Guri Melby har tidligere sagt at det ikke er varslet om forbudet på de andre veiene fordi Oslo kommune ikke har skiltmyndighet her. Det er riktig, men vi har flere ganger blitt lovet at de ulike etatene skal samarbeide for å gjennomføre vedtaket. Justisministeren og samferdselsministeren har også forsikret at politiet og vegvesenet ikke vil stå i veien for skiltingen.

En lang prosess

Han forteller at de har opplevd prosessen med Veitvetveien som vanskelig.

– Mange av oss var glade da vi endelig fikk et bystyrevedtak på at det skulle gjøres noe med Veitvetveien. Dessverre opplever vi at byrådet har trenert hele prosessen, og forsøkt å utvanne fattede vedtak. Vi er lei av å måtte mase og purre for at byråden skal gjennomføre bystyrets vedtak. Skiltene må opp før skolestart, poengterer Sandven.

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) er positiv til nedsenkingen av fartsgrensa. Hun kjenner seg ikke igjen i anklagelsene.

– Det at jeg rett før sommeren gjorde vedtak om å senke fartsgrensen ytterligere, til 30 kilometer i timen, er et tydelig bevis på at vi tar innspillene fra beboerne på alvor, understreker hun.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!