ANNONSE

618 passeringer på 12 timer

618 passeringer på 12 timer

 

Det er fasiten etter at Huken-aktivister slo seg ned utenfor Huken pukk- og asfaltverk i 12 timer, for å registrere alle inn- og utkjøringer fra pukkverket.

Tekst:

Publisert:

 - Dette gjør vi for at vi ikke bare skal tro. Vi skal vite, sier Ben Borgen. 

Han tok initiativ til aksjonen, og brukte ikke lang tid på å få med seg andre. 

- Vi ønsker å få et inntrykk. Går vi langs Ammerudveien, tenker vi jo at det er tilfeldig at det kjører så mange biler der akkurat da. Tiden her i dag viser at det faktisk kjører biler til og fra Huken hele tiden, sier Erik Grønvold.

-Da vi kom hit i dag tidlig sto bilene i kø, fortsetter de.

 

Noterte

Aktivistene noterte ned tidspunkt for passering, hva slags kjøretøy og hva som ble fraktet. I tillegg ble det skrevet ned når en sjåfør valgte å kjøre Hukenveien og Bergensveien i stedet for Ammerudveien. 

- Hvis noen hadde forventning om at det ble langtekkelig å observere og notere over flere timer, så viste dette seg å være feil. Trafikken var tett og fraktene var av ulike slag. I perioder var det så hektisk at det ble vanskelig å få notert ned hendelsene, selv om det var flere til stede, sier Grønvold.

Et av aktivistenes interessepunkt var spørsmålet om returasfalt. 

- Vi er godt kjent med Fylkesmannens pålegg om at asfaltberget skal reduseres med 87,5 prosent for å komme ned til det lovlige maks-målet. Vi tviler på om det går riktige veien når vi observerte 20 returasfaltlass inn i Huken, sier Borgen.

 

Mye forskjellig

Til sammen viser tallene at var 618 passeringer til og fra Huken på tirsdag mellom klokka 7 og 19. Den mest trafikkerte timen var mellom 13 og 14. Da ble det notert 76 passeringer.

- Det vil si at vi innenfor normal arbeidstid nesten har en bil i minuttet til og fra Huken, påpeker Grønvold.

Av disse var 288 innkjøringer, mens 330 var utkjøringer. 20 biler transporterte returasfalt, 37 hadde stein på lasteplanet, mens 82 transporterte grus. I tillegg hadde 106 med seg asfalt, 17 kjørte jord, mens 22 biler transporterte annen masse. 

I følge aktivistenes opptelling var nesten 500 av bilene vogntog eller lastebiler.

- Å sitte over lengre tid og systematisk registrere trafikken, bekrefter entydig at det er en pest å bo tett ved Ammerudveien og Hukenveien/Bergensveien. 618 passeringer registrerte vi. Det betyr i gjennomsnitt en Huken-passering hvert minutt. Og en Huken-bil er i de fleste tilfeller et markert kjøretøy - et vogntog eller en brummende lastebil, påpeker Grønvold.

 

Også små biler

Kirsten Berrum påpeker dessuten at slett ikke alle bilene var store lastebiler og vogntog. 

- Over 100 passeringer ble besørget av småbiler denne tirsdagen. Disse registrerer vi kanskje ikke som Huken-trafikk når vi går eller kjører i området. Dette var tankevekkende for oss, sier hun.

Grønvold tror nok de fleste sjåførene registrerte at de var under observasjon denne dagen. 

-  Mange hilste på oss i forbifarten, og noen ytterst få lurte på hva vi holdt på med, sier han.

- Etter «En dag i Huken» sitter alle deltakende Huken-aktivister igjen med en drøm formulert som et spørsmål: Var vi med på den siste 21. juni for Huken pukk- og asfaltverk? Skal vi etter 40 til 50 år med støv og støy, og en svært påtrengende trafikk, få oppleve at Ammerud faktisk kjennetegnes av andre ting enn trafikk, pukk og asfalt? Innimellom merker vi nemlig at vi bor tett ved skogen - og i sommerhalvåret utvides det hele med tilgang til fantastiske badevann, oppsummerer Grønvold.

 

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE