Ahus-banen i ferd med å spore av

Ahus-banen i ferd med å spore av

IKKE HELT PÅ SKINNER: Furusetbanens forlengelse til Ahus er i ferd med å spore av. Nå mener venstresiden i Rådhuset at Oslopakke 3 må reforhandles, slik at kollektiv-løsninger blir prioritert høyere. Foto: Kenneth Fossheim

Ahus-banen skulle egentlig blitt bygd i 2018, men nå kan den bli skjøvet ut i tid fordi pengesekken ikke strekker til.

Skrevet av:

Oppdatert:
16.04.2014 kl 10:54

Nå mener Rødt, SV og Arbeiderpartiet at det er dags for å reforhandle Oslopakke 3 og å sørge for en kraftig slanking av E18 vestover.

Ruter skal i løpet av våren anbefale hvilken rekkefølge de store kollektiv-prosjektene bør komme i. Før helgen meldte NRK Østlandssendingen at Ahus-banen kan bli skjøvet ut i tid fordi Ruter mener at en ny sentrumstunnel for t-banen haster mer. Pengene strekker ikke til i dagens Oslopakke 3.

Det får venstresiden i Rådhuset til å steile.

–  Vi må ikke sette gode kollektivtiltak opp mot hverandre. I dag er de største partiene enig om «eksospakke 3». Å bygge ny E18 - en motorvei-strekning på 20 kilometer - til 40 milliarder er fullstendig galskap. Pengene bør heller gå til Ahus-bane, Fornebu-bane og bygging av ny sentrumstunnel i Oslo, sier bystyremedlem og partileder i Rødt, Bjørnar Moxnes.

Rødt, Arbeiderpartiet og SV krever nå at byrådspartiene blir med på en reforhandling av Oslopakke 3 der målet er å skyve E18 nedover på lista og heller bruke pengene på t-bane.

Må bryte avtalen

Innen 2030 kommer Oslo og Akershus til ha 350.000 nye innbyggere. Biltrafikken vil ifølge beregningene til SSB øke med 33 prosent.

–  Lokal forurensing fra biltrafikk er en av Oslos største utfordringer. En ny E18 vil frontkollidere alle de ambisiøse klimamålene vi har satt oss. Både Venstre og Ap må ta til vettet og bryte dagens Oslopakke 3-avtale, krever Moxnes.

Sentrumstunnelen vil koste omlag 20 milliarder, Fornebubanen er estimert til å koste 4,6 milliarder, mens Ahus-banen foreløpig har en prislapp på 2,6 milliarder.

–  Når alle forskere sier at kollektiv-løsninger er fremtiden, må vi høre på dem. Vi får igjen mye mer for pengene ved å bygge bane, sier Moxnes.

Ap er med

Abdullah Alsabeehg er Arbeiderpartiets fraksjonsleder i bystyrets samferdsel- og miljøkomité. Han er også klokkeklar på at dagens Oslopakke 3 må reforhandles.

–  Kollektivprosjekter må prioriteres foran vegprosjektene. Utbygging av t-banen må skje raskt, og det gjelder også Ahus-banen sier han.

Alsabeehg tar til orde for å se på Oslopakke 3 med nye øyne. Spesielt etter det ble kjent at prislappen på nye E18 ble kjent.

–  Fordelingen mellom vei og kollektivtrafikk er skjev, noe som er stikk i strid med våre mål. Vi kommer til å jobbe for å få til en reforhandling av Oslopakke 3, sier han.

Vanvittig å vente

Lørenskog-ordfører Åge Tovan kaller det «vanvittig» å drøye Ahus-banen, som i utgangspunktet skulle vært påbegynt i 2018.

–  Dette skal bli selve bybanen fra Oslo til Lørenskog, og etter hvert helt til Lillestrøm. At Ruter skal operere som et politisk organ fremstår for meg veldig rart, sier Tovan.

I disse klimatider mener han det er galskap å investere 40 milliarder i motorvei.

–  Det vil, som vi ser, gå på bekostning av andre prosjekter. Når det gjelder vestkanten så har de dobbeltspor fra Asker til Oslo, de har Kolsåsbanen og så kommer Fornebu-banen. Nå bør det være vår tur og vi er på lag med Groruddalen, sier den populære ordføreren.

Forstår Ruter

Marianne Borgen (SV), leder i bystyrets samferdsel- og miljøkomité, har forståelse for at sentrumstunnelen må komme foran Ahus-banen.

–  Det nytter lite med baner til Ahus og Fornebu om vi ikke har kapasitet til å kjøre dem gjennom Oslo sentrum. Når det er sagt, så er jeg helt enig i at Oslopakke 3 bør reforhandles og da bør rekkefølgen på prosjektene endres, sier Borgen.

Hun er stor motstander av E18-planene.

– Situasjonen i dag er veldig alvorlig. Behovet for transportkapasitet øker og penga strekker ikke til. Jeg tror alle er enig i at det ikke går an å bruke 40 milliarder på vestkorridoren. Spesielt Arbeiderpartiet har en viktig jobb med å presse på for en reforhandling av pakka, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!