Ahus-banen i ferd med å spore av

Ahus-banen i ferd med å spore av

IKKE HELT PÅ SKINNER: Furusetbanens forlengelse til Ahus er i ferd med å spore av. Nå mener venstresiden i Rådhuset at Oslopakke 3 må reforhandles, slik at kollektiv-løsninger blir prioritert høyere. Foto: Kenneth Fossheim

Ahus-banen skulle egentlig blitt bygd i 2018, men nå kan den bli skjøvet ut i tid fordi pengesekken ikke strekker til.

Skrevet av:

Oppdatert:
16.04.2014 kl 10:54

Nå mener Rødt, SV og Arbeiderpartiet at det er dags for å reforhandle Oslopakke 3 og å sørge for en kraftig slanking av E18 vestover.

Ruter skal i løpet av våren anbefale hvilken rekkefølge de store kollektiv-prosjektene bør komme i. Før helgen meldte NRK Østlandssendingen at Ahus-banen kan bli skjøvet ut i tid fordi Ruter mener at en ny sentrumstunnel for t-banen haster mer. Pengene strekker ikke til i dagens Oslopakke 3.

Det får venstresiden i Rådhuset til å steile.

–  Vi må ikke sette gode kollektivtiltak opp mot hverandre. I dag er de største partiene enig om «eksospakke 3». Å bygge ny E18 - en motorvei-strekning på 20 kilometer - til 40 milliarder er fullstendig galskap. Pengene bør heller gå til Ahus-bane, Fornebu-bane og bygging av ny sentrumstunnel i Oslo, sier bystyremedlem og partileder i Rødt, Bjørnar Moxnes.

Rødt, Arbeiderpartiet og SV krever nå at byrådspartiene blir med på en reforhandling av Oslopakke 3 der målet er å skyve E18 nedover på lista og heller bruke pengene på t-bane.

Må bryte avtalen

Innen 2030 kommer Oslo og Akershus til ha 350.000 nye innbyggere. Biltrafikken vil ifølge beregningene til SSB øke med 33 prosent.

–  Lokal forurensing fra biltrafikk er en av Oslos største utfordringer. En ny E18 vil frontkollidere alle de ambisiøse klimamålene vi har satt oss. Både Venstre og Ap må ta til vettet og bryte dagens Oslopakke 3-avtale, krever Moxnes.

Sentrumstunnelen vil koste omlag 20 milliarder, Fornebubanen er estimert til å koste 4,6 milliarder, mens Ahus-banen foreløpig har en prislapp på 2,6 milliarder.

–  Når alle forskere sier at kollektiv-løsninger er fremtiden, må vi høre på dem. Vi får igjen mye mer for pengene ved å bygge bane, sier Moxnes.

Ap er med

Abdullah Alsabeehg er Arbeiderpartiets fraksjonsleder i bystyrets samferdsel- og miljøkomité. Han er også klokkeklar på at dagens Oslopakke 3 må reforhandles.

–  Kollektivprosjekter må prioriteres foran vegprosjektene. Utbygging av t-banen må skje raskt, og det gjelder også Ahus-banen sier han.

Alsabeehg tar til orde for å se på Oslopakke 3 med nye øyne. Spesielt etter det ble kjent at prislappen på nye E18 ble kjent.

–  Fordelingen mellom vei og kollektivtrafikk er skjev, noe som er stikk i strid med våre mål. Vi kommer til å jobbe for å få til en reforhandling av Oslopakke 3, sier han.

Vanvittig å vente

Lørenskog-ordfører Åge Tovan kaller det «vanvittig» å drøye Ahus-banen, som i utgangspunktet skulle vært påbegynt i 2018.

–  Dette skal bli selve bybanen fra Oslo til Lørenskog, og etter hvert helt til Lillestrøm. At Ruter skal operere som et politisk organ fremstår for meg veldig rart, sier Tovan.

I disse klimatider mener han det er galskap å investere 40 milliarder i motorvei.

–  Det vil, som vi ser, gå på bekostning av andre prosjekter. Når det gjelder vestkanten så har de dobbeltspor fra Asker til Oslo, de har Kolsåsbanen og så kommer Fornebu-banen. Nå bør det være vår tur og vi er på lag med Groruddalen, sier den populære ordføreren.

Forstår Ruter

Marianne Borgen (SV), leder i bystyrets samferdsel- og miljøkomité, har forståelse for at sentrumstunnelen må komme foran Ahus-banen.

–  Det nytter lite med baner til Ahus og Fornebu om vi ikke har kapasitet til å kjøre dem gjennom Oslo sentrum. Når det er sagt, så er jeg helt enig i at Oslopakke 3 bør reforhandles og da bør rekkefølgen på prosjektene endres, sier Borgen.

Hun er stor motstander av E18-planene.

– Situasjonen i dag er veldig alvorlig. Behovet for transportkapasitet øker og penga strekker ikke til. Jeg tror alle er enig i at det ikke går an å bruke 40 milliarder på vestkorridoren. Spesielt Arbeiderpartiet har en viktig jobb med å presse på for en reforhandling av pakka, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

 
Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!