ANNONSE

Ahus-banen i ferd med å spore av

Ahus-banen i ferd med å spore av

IKKE HELT PÅ SKINNER: Furusetbanens forlengelse til Ahus er i ferd med å spore av. Nå mener venstresiden i Rådhuset at Oslopakke 3 må reforhandles, slik at kollektiv-løsninger blir prioritert høyere. FOTO: Kenneth Fossheim

Ahus-banen skulle egentlig blitt bygd i 2018, men nå kan den bli skjøvet ut i tid fordi pengesekken ikke strekker til.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.04.2014 kl 10:54

Gallup

Mener du Oslopakke 3 bør reforhandles?

Ja
Nei
Vet ikke

Vis resultat

Nå mener Rødt, SV og Arbeiderpartiet at det er dags for å reforhandle Oslopakke 3 og å sørge for en kraftig slanking av E18 vestover.

Ruter skal i løpet av våren anbefale hvilken rekkefølge de store kollektiv-prosjektene bør komme i. Før helgen meldte NRK Østlandssendingen at Ahus-banen kan bli skjøvet ut i tid fordi Ruter mener at en ny sentrumstunnel for t-banen haster mer. Pengene strekker ikke til i dagens Oslopakke 3.

Det får venstresiden i Rådhuset til å steile.

–  Vi må ikke sette gode kollektivtiltak opp mot hverandre. I dag er de største partiene enig om «eksospakke 3». Å bygge ny E18 - en motorvei-strekning på 20 kilometer - til 40 milliarder er fullstendig galskap. Pengene bør heller gå til Ahus-bane, Fornebu-bane og bygging av ny sentrumstunnel i Oslo, sier bystyremedlem og partileder i Rødt, Bjørnar Moxnes.

Rødt, Arbeiderpartiet og SV krever nå at byrådspartiene blir med på en reforhandling av Oslopakke 3 der målet er å skyve E18 nedover på lista og heller bruke pengene på t-bane.

Må bryte avtalen

Innen 2030 kommer Oslo og Akershus til ha 350.000 nye innbyggere. Biltrafikken vil ifølge beregningene til SSB øke med 33 prosent.

–  Lokal forurensing fra biltrafikk er en av Oslos største utfordringer. En ny E18 vil frontkollidere alle de ambisiøse klimamålene vi har satt oss. Både Venstre og Ap må ta til vettet og bryte dagens Oslopakke 3-avtale, krever Moxnes.

Sentrumstunnelen vil koste omlag 20 milliarder, Fornebubanen er estimert til å koste 4,6 milliarder, mens Ahus-banen foreløpig har en prislapp på 2,6 milliarder.

–  Når alle forskere sier at kollektiv-løsninger er fremtiden, må vi høre på dem. Vi får igjen mye mer for pengene ved å bygge bane, sier Moxnes.

Ap er med

Abdullah Alsabeehg er Arbeiderpartiets fraksjonsleder i bystyrets samferdsel- og miljøkomité. Han er også klokkeklar på at dagens Oslopakke 3 må reforhandles.

–  Kollektivprosjekter må prioriteres foran vegprosjektene. Utbygging av t-banen må skje raskt, og det gjelder også Ahus-banen sier han.

Alsabeehg tar til orde for å se på Oslopakke 3 med nye øyne. Spesielt etter det ble kjent at prislappen på nye E18 ble kjent.

–  Fordelingen mellom vei og kollektivtrafikk er skjev, noe som er stikk i strid med våre mål. Vi kommer til å jobbe for å få til en reforhandling av Oslopakke 3, sier han.

Vanvittig å vente

Lørenskog-ordfører Åge Tovan kaller det «vanvittig» å drøye Ahus-banen, som i utgangspunktet skulle vært påbegynt i 2018.

–  Dette skal bli selve bybanen fra Oslo til Lørenskog, og etter hvert helt til Lillestrøm. At Ruter skal operere som et politisk organ fremstår for meg veldig rart, sier Tovan.

I disse klimatider mener han det er galskap å investere 40 milliarder i motorvei.

–  Det vil, som vi ser, gå på bekostning av andre prosjekter. Når det gjelder vestkanten så har de dobbeltspor fra Asker til Oslo, de har Kolsåsbanen og så kommer Fornebu-banen. Nå bør det være vår tur og vi er på lag med Groruddalen, sier den populære ordføreren.

Forstår Ruter

Marianne Borgen (SV), leder i bystyrets samferdsel- og miljøkomité, har forståelse for at sentrumstunnelen må komme foran Ahus-banen.

–  Det nytter lite med baner til Ahus og Fornebu om vi ikke har kapasitet til å kjøre dem gjennom Oslo sentrum. Når det er sagt, så er jeg helt enig i at Oslopakke 3 bør reforhandles og da bør rekkefølgen på prosjektene endres, sier Borgen.

Hun er stor motstander av E18-planene.

– Situasjonen i dag er veldig alvorlig. Behovet for transportkapasitet øker og penga strekker ikke til. Jeg tror alle er enig i at det ikke går an å bruke 40 milliarder på vestkorridoren. Spesielt Arbeiderpartiet har en viktig jobb med å presse på for en reforhandling av pakka, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE