Ahusbanen vs. Åsland stasjon:

Ahusbanen får nok en utfordrer

Ahusbanen får nok en utfordrer

SAMLER KREFTER: Camilla Wilhelmsen (Oslo Frp) og samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) møtte Turid Kristensen i Lørenskog Høyre og ordførerkandidat Bjørnar Johanessen i Lørenskog Frp til en prat om Ahusbanen.


Samferdselsministeren Ketil Solvik Olsen (Frp) er klar i sin tale: Ahusbanen trengs. Imidlertid setter han nok et stort kollektivprosjekt opp mot den fremtidige forbindelsen mellom Groruddalen og Ahus.

Skrevet av:

Fra før har Fornebubanen og Sentrumstunnelen kjempet om de samme pengene. Nå trekker samferdselsministeren inn det tredje pro- sjektet: Åsland stasjon på Follobanen. Samferdselsministeren mener skinnegående trafikk er den beste løsningen til kollektivtrafikk opp til Ahus. Derfor troppet han opp utenfor Ahus sammen med flere politikere i Oslo og Akershus.

– Vi har ikke tatt en beslutning, men det er nytt at vi skal begynne å forhandle om en bymiljøavtale mellom staten og Oslo/Akershus. I valgløftet vårt ligger det at staten skal dekke 50 prosent av investeringskostnadene på store kollektivprosjekter i de fire største byene i Norge. Ahusbanen er et stort kollektivprosjekt, sier Solvik Olsen.

Han understreker at forslag om en ny stasjon i Follobanetunnelen, kalt Åsland stasjon, vil være en fare for utvikling av Ahusbanen. Arbeiderpartiet har vært en klar pådriver til denne stasjonen, som samferdselsministeren nå setter opp mot Ahusbanen.

– Beregninger tilsier at den vil koste mellom to og åtte milliarder kroner. Det vil forsinke arbeidet med t-bane til Ahus betydelig.

Solvik-Olsen viser da til Jernbaneverkets utredning.

Se også: – Redd Ahusbanen blir liggende etter

Forsinke og fordyre

Follobanen vil koste 25 milliarder kroner og skal stå ferdig i 2022. Det skal være en tunnel som får togene fortest mulig fra Oslo til Ski. Jernbaneverket og Solvik Olsen mener at en utbygging av Åsland stasjon vil fordyre prosjektet betydelig, men også forsinke det. Han synes det er rart at Arbeiderpartiet fortsatt snakker om en slik løsning, som ble nedstemt av departementet i 2010. Stortinget vedtok å bygge Follobanen uten en slik stasjon.

Får Ap gjennomslag, betyr det at den stasjonen må bygges først av alt. For når man først sprenger i en tunnel, så kan man ikke komme tilbake ti år senere og si at det er på tide å bygge stasjon. Det betyr at det kan bli brukt mange penger på å bygge en stasjon til en bydel som ikke finnes før i 2050, som heller kunne blitt brukt til å komme raskere i gang med Ahusbanen, sier han.

– Det som har skjedd alt for lenge, er at ingenting skjer.

Ingen Ole Brumm

Solvik Olsen påpeker at man ikke kan love bort milliarder av kroner til en stasjon, slik at det ikke er penger igjen til andre prosjekter.

Jeg mener Ahusbanen er langt viktigere å få igang. Nå er det slik at Fornebubanen har kommet lengst, og man vil nok se spaden i jorda der før på Ahus, men det trenger ikke være slik at vi skal være ferdige med Fornebubanen før vi tar neste steg. Man må tenke i begge retninger. Bygging av Åsland stasjon vil forsinke hele togtrafikken sørover. Man må bestemme hvilke prosjekter som vil dekke hvilke behov. Der surrer man det alvorlig til, mener han.

Solvik Olsen mener man nå må diskutere hvordan Ahusbanen skal finansieres.

– Vi har gått langt ut av Nasjonal Transportplan (NTP) ved å si at vi skal bidra 50 prosent.

Les mer i Akers Avis Groruddalen eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!