Ahusbanen vs. Åsland stasjon:

Ahusbanen får nok en utfordrer

Ahusbanen får nok en utfordrer

SAMLER KREFTER: Camilla Wilhelmsen (Oslo Frp) og samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) møtte Turid Kristensen i Lørenskog Høyre og ordførerkandidat Bjørnar Johanessen i Lørenskog Frp til en prat om Ahusbanen.


Samferdselsministeren Ketil Solvik Olsen (Frp) er klar i sin tale: Ahusbanen trengs. Imidlertid setter han nok et stort kollektivprosjekt opp mot den fremtidige forbindelsen mellom Groruddalen og Ahus.

Fra før har Fornebubanen og Sentrumstunnelen kjempet om de samme pengene. Nå trekker samferdselsministeren inn det tredje pro- sjektet: Åsland stasjon på Follobanen. Samferdselsministeren mener skinnegående trafikk er den beste løsningen til kollektivtrafikk opp til Ahus. Derfor troppet han opp utenfor Ahus sammen med flere politikere i Oslo og Akershus.

– Vi har ikke tatt en beslutning, men det er nytt at vi skal begynne å forhandle om en bymiljøavtale mellom staten og Oslo/Akershus. I valgløftet vårt ligger det at staten skal dekke 50 prosent av investeringskostnadene på store kollektivprosjekter i de fire største byene i Norge. Ahusbanen er et stort kollektivprosjekt, sier Solvik Olsen.

Han understreker at forslag om en ny stasjon i Follobanetunnelen, kalt Åsland stasjon, vil være en fare for utvikling av Ahusbanen. Arbeiderpartiet har vært en klar pådriver til denne stasjonen, som samferdselsministeren nå setter opp mot Ahusbanen.

– Beregninger tilsier at den vil koste mellom to og åtte milliarder kroner. Det vil forsinke arbeidet med t-bane til Ahus betydelig.

Solvik-Olsen viser da til Jernbaneverkets utredning.

Se også: – Redd Ahusbanen blir liggende etter

Forsinke og fordyre

Follobanen vil koste 25 milliarder kroner og skal stå ferdig i 2022. Det skal være en tunnel som får togene fortest mulig fra Oslo til Ski. Jernbaneverket og Solvik Olsen mener at en utbygging av Åsland stasjon vil fordyre prosjektet betydelig, men også forsinke det. Han synes det er rart at Arbeiderpartiet fortsatt snakker om en slik løsning, som ble nedstemt av departementet i 2010. Stortinget vedtok å bygge Follobanen uten en slik stasjon.

Får Ap gjennomslag, betyr det at den stasjonen må bygges først av alt. For når man først sprenger i en tunnel, så kan man ikke komme tilbake ti år senere og si at det er på tide å bygge stasjon. Det betyr at det kan bli brukt mange penger på å bygge en stasjon til en bydel som ikke finnes før i 2050, som heller kunne blitt brukt til å komme raskere i gang med Ahusbanen, sier han.

– Det som har skjedd alt for lenge, er at ingenting skjer.

Ingen Ole Brumm

Solvik Olsen påpeker at man ikke kan love bort milliarder av kroner til en stasjon, slik at det ikke er penger igjen til andre prosjekter.

Jeg mener Ahusbanen er langt viktigere å få igang. Nå er det slik at Fornebubanen har kommet lengst, og man vil nok se spaden i jorda der før på Ahus, men det trenger ikke være slik at vi skal være ferdige med Fornebubanen før vi tar neste steg. Man må tenke i begge retninger. Bygging av Åsland stasjon vil forsinke hele togtrafikken sørover. Man må bestemme hvilke prosjekter som vil dekke hvilke behov. Der surrer man det alvorlig til, mener han.

Solvik Olsen mener man nå må diskutere hvordan Ahusbanen skal finansieres.

– Vi har gått langt ut av Nasjonal Transportplan (NTP) ved å si at vi skal bidra 50 prosent.

Les mer i Akers Avis Groruddalen eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!