ANNONSE

Ahusbanen vs. Åsland stasjon:

Ahusbanen får nok en utfordrer

Ahusbanen får nok en utfordrer

SAMLER KREFTER: Camilla Wilhelmsen (Oslo Frp) og samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) møtte Turid Kristensen i Lørenskog Høyre og ordførerkandidat Bjørnar Johanessen i Lørenskog Frp til en prat om Ahusbanen.


Samferdselsministeren Ketil Solvik Olsen (Frp) er klar i sin tale: Ahusbanen trengs. Imidlertid setter han nok et stort kollektivprosjekt opp mot den fremtidige forbindelsen mellom Groruddalen og Ahus.

Fra før har Fornebubanen og Sentrumstunnelen kjempet om de samme pengene. Nå trekker samferdselsministeren inn det tredje pro- sjektet: Åsland stasjon på Follobanen. Samferdselsministeren mener skinnegående trafikk er den beste løsningen til kollektivtrafikk opp til Ahus. Derfor troppet han opp utenfor Ahus sammen med flere politikere i Oslo og Akershus.

– Vi har ikke tatt en beslutning, men det er nytt at vi skal begynne å forhandle om en bymiljøavtale mellom staten og Oslo/Akershus. I valgløftet vårt ligger det at staten skal dekke 50 prosent av investeringskostnadene på store kollektivprosjekter i de fire største byene i Norge. Ahusbanen er et stort kollektivprosjekt, sier Solvik Olsen.

Han understreker at forslag om en ny stasjon i Follobanetunnelen, kalt Åsland stasjon, vil være en fare for utvikling av Ahusbanen. Arbeiderpartiet har vært en klar pådriver til denne stasjonen, som samferdselsministeren nå setter opp mot Ahusbanen.

– Beregninger tilsier at den vil koste mellom to og åtte milliarder kroner. Det vil forsinke arbeidet med t-bane til Ahus betydelig.

Solvik-Olsen viser da til Jernbaneverkets utredning.

Se også: – Redd Ahusbanen blir liggende etter

Forsinke og fordyre

Follobanen vil koste 25 milliarder kroner og skal stå ferdig i 2022. Det skal være en tunnel som får togene fortest mulig fra Oslo til Ski. Jernbaneverket og Solvik Olsen mener at en utbygging av Åsland stasjon vil fordyre prosjektet betydelig, men også forsinke det. Han synes det er rart at Arbeiderpartiet fortsatt snakker om en slik løsning, som ble nedstemt av departementet i 2010. Stortinget vedtok å bygge Follobanen uten en slik stasjon.

Får Ap gjennomslag, betyr det at den stasjonen må bygges først av alt. For når man først sprenger i en tunnel, så kan man ikke komme tilbake ti år senere og si at det er på tide å bygge stasjon. Det betyr at det kan bli brukt mange penger på å bygge en stasjon til en bydel som ikke finnes før i 2050, som heller kunne blitt brukt til å komme raskere i gang med Ahusbanen, sier han.

– Det som har skjedd alt for lenge, er at ingenting skjer.

Ingen Ole Brumm

Solvik Olsen påpeker at man ikke kan love bort milliarder av kroner til en stasjon, slik at det ikke er penger igjen til andre prosjekter.

Jeg mener Ahusbanen er langt viktigere å få igang. Nå er det slik at Fornebubanen har kommet lengst, og man vil nok se spaden i jorda der før på Ahus, men det trenger ikke være slik at vi skal være ferdige med Fornebubanen før vi tar neste steg. Man må tenke i begge retninger. Bygging av Åsland stasjon vil forsinke hele togtrafikken sørover. Man må bestemme hvilke prosjekter som vil dekke hvilke behov. Der surrer man det alvorlig til, mener han.

Solvik Olsen mener man nå må diskutere hvordan Ahusbanen skal finansieres.

– Vi har gått langt ut av Nasjonal Transportplan (NTP) ved å si at vi skal bidra 50 prosent.

Les mer i Akers Avis Groruddalen eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE