Ahusbanen vs. Åsland stasjon:

Ahusbanen får nok en utfordrer

Ahusbanen får nok en utfordrer

SAMLER KREFTER: Camilla Wilhelmsen (Oslo Frp) og samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) møtte Turid Kristensen i Lørenskog Høyre og ordførerkandidat Bjørnar Johanessen i Lørenskog Frp til en prat om Ahusbanen.


Samferdselsministeren Ketil Solvik Olsen (Frp) er klar i sin tale: Ahusbanen trengs. Imidlertid setter han nok et stort kollektivprosjekt opp mot den fremtidige forbindelsen mellom Groruddalen og Ahus.

Fra før har Fornebubanen og Sentrumstunnelen kjempet om de samme pengene. Nå trekker samferdselsministeren inn det tredje pro- sjektet: Åsland stasjon på Follobanen. Samferdselsministeren mener skinnegående trafikk er den beste løsningen til kollektivtrafikk opp til Ahus. Derfor troppet han opp utenfor Ahus sammen med flere politikere i Oslo og Akershus.

– Vi har ikke tatt en beslutning, men det er nytt at vi skal begynne å forhandle om en bymiljøavtale mellom staten og Oslo/Akershus. I valgløftet vårt ligger det at staten skal dekke 50 prosent av investeringskostnadene på store kollektivprosjekter i de fire største byene i Norge. Ahusbanen er et stort kollektivprosjekt, sier Solvik Olsen.

Han understreker at forslag om en ny stasjon i Follobanetunnelen, kalt Åsland stasjon, vil være en fare for utvikling av Ahusbanen. Arbeiderpartiet har vært en klar pådriver til denne stasjonen, som samferdselsministeren nå setter opp mot Ahusbanen.

– Beregninger tilsier at den vil koste mellom to og åtte milliarder kroner. Det vil forsinke arbeidet med t-bane til Ahus betydelig.

Solvik-Olsen viser da til Jernbaneverkets utredning.

Se også: – Redd Ahusbanen blir liggende etter

Forsinke og fordyre

Follobanen vil koste 25 milliarder kroner og skal stå ferdig i 2022. Det skal være en tunnel som får togene fortest mulig fra Oslo til Ski. Jernbaneverket og Solvik Olsen mener at en utbygging av Åsland stasjon vil fordyre prosjektet betydelig, men også forsinke det. Han synes det er rart at Arbeiderpartiet fortsatt snakker om en slik løsning, som ble nedstemt av departementet i 2010. Stortinget vedtok å bygge Follobanen uten en slik stasjon.

Får Ap gjennomslag, betyr det at den stasjonen må bygges først av alt. For når man først sprenger i en tunnel, så kan man ikke komme tilbake ti år senere og si at det er på tide å bygge stasjon. Det betyr at det kan bli brukt mange penger på å bygge en stasjon til en bydel som ikke finnes før i 2050, som heller kunne blitt brukt til å komme raskere i gang med Ahusbanen, sier han.

– Det som har skjedd alt for lenge, er at ingenting skjer.

Ingen Ole Brumm

Solvik Olsen påpeker at man ikke kan love bort milliarder av kroner til en stasjon, slik at det ikke er penger igjen til andre prosjekter.

Jeg mener Ahusbanen er langt viktigere å få igang. Nå er det slik at Fornebubanen har kommet lengst, og man vil nok se spaden i jorda der før på Ahus, men det trenger ikke være slik at vi skal være ferdige med Fornebubanen før vi tar neste steg. Man må tenke i begge retninger. Bygging av Åsland stasjon vil forsinke hele togtrafikken sørover. Man må bestemme hvilke prosjekter som vil dekke hvilke behov. Der surrer man det alvorlig til, mener han.

Solvik Olsen mener man nå må diskutere hvordan Ahusbanen skal finansieres.

– Vi har gått langt ut av Nasjonal Transportplan (NTP) ved å si at vi skal bidra 50 prosent.

Les mer i Akers Avis Groruddalen eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

 
Pusset opp for <BR>bedre arbeidsmiljø

Pusset opp for
bedre arbeidsmiljø

  • Barnevern

Alna barnevernstjeneste har flyttet til nye lokaler på Lindeberg. Målet er å skape en mer aktivitetsbasert hverdag på jobb.

Bilulykke på Kalbakken

Bilulykke på Kalbakken

  • ulykke

Ved tolvtiden tirsdag formiddag rykket nødetatene ut etter meldinger om en bilulykke ved Kalbakken senter. Sjåføren hadde mistet kontrollen over bilen, og kjørt rett inn i treet på toppen av rundkjøringen.

Ny sykkelvei går <BR>ut over p-plasser

P-plasser må
vike for sykkelvei

  • Gamle Oslo

Et flertall i Oslo bystyre gikk under bystyremøtet 1. mars inn for å fjerne 66 parkeringsplasser i Åkebergveien for å få etablert såkalte opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Frp og Høyre er sterkt uenige.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!