Ahusbanen vs. Åsland stasjon:

Ahusbanen får nok en utfordrer

Ahusbanen får nok en utfordrer

SAMLER KREFTER: Camilla Wilhelmsen (Oslo Frp) og samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) møtte Turid Kristensen i Lørenskog Høyre og ordførerkandidat Bjørnar Johanessen i Lørenskog Frp til en prat om Ahusbanen.


Samferdselsministeren Ketil Solvik Olsen (Frp) er klar i sin tale: Ahusbanen trengs. Imidlertid setter han nok et stort kollektivprosjekt opp mot den fremtidige forbindelsen mellom Groruddalen og Ahus.

Fra før har Fornebubanen og Sentrumstunnelen kjempet om de samme pengene. Nå trekker samferdselsministeren inn det tredje pro- sjektet: Åsland stasjon på Follobanen. Samferdselsministeren mener skinnegående trafikk er den beste løsningen til kollektivtrafikk opp til Ahus. Derfor troppet han opp utenfor Ahus sammen med flere politikere i Oslo og Akershus.

– Vi har ikke tatt en beslutning, men det er nytt at vi skal begynne å forhandle om en bymiljøavtale mellom staten og Oslo/Akershus. I valgløftet vårt ligger det at staten skal dekke 50 prosent av investeringskostnadene på store kollektivprosjekter i de fire største byene i Norge. Ahusbanen er et stort kollektivprosjekt, sier Solvik Olsen.

Han understreker at forslag om en ny stasjon i Follobanetunnelen, kalt Åsland stasjon, vil være en fare for utvikling av Ahusbanen. Arbeiderpartiet har vært en klar pådriver til denne stasjonen, som samferdselsministeren nå setter opp mot Ahusbanen.

– Beregninger tilsier at den vil koste mellom to og åtte milliarder kroner. Det vil forsinke arbeidet med t-bane til Ahus betydelig.

Solvik-Olsen viser da til Jernbaneverkets utredning.

Se også: – Redd Ahusbanen blir liggende etter

Forsinke og fordyre

Follobanen vil koste 25 milliarder kroner og skal stå ferdig i 2022. Det skal være en tunnel som får togene fortest mulig fra Oslo til Ski. Jernbaneverket og Solvik Olsen mener at en utbygging av Åsland stasjon vil fordyre prosjektet betydelig, men også forsinke det. Han synes det er rart at Arbeiderpartiet fortsatt snakker om en slik løsning, som ble nedstemt av departementet i 2010. Stortinget vedtok å bygge Follobanen uten en slik stasjon.

Får Ap gjennomslag, betyr det at den stasjonen må bygges først av alt. For når man først sprenger i en tunnel, så kan man ikke komme tilbake ti år senere og si at det er på tide å bygge stasjon. Det betyr at det kan bli brukt mange penger på å bygge en stasjon til en bydel som ikke finnes før i 2050, som heller kunne blitt brukt til å komme raskere i gang med Ahusbanen, sier han.

– Det som har skjedd alt for lenge, er at ingenting skjer.

Ingen Ole Brumm

Solvik Olsen påpeker at man ikke kan love bort milliarder av kroner til en stasjon, slik at det ikke er penger igjen til andre prosjekter.

Jeg mener Ahusbanen er langt viktigere å få igang. Nå er det slik at Fornebubanen har kommet lengst, og man vil nok se spaden i jorda der før på Ahus, men det trenger ikke være slik at vi skal være ferdige med Fornebubanen før vi tar neste steg. Man må tenke i begge retninger. Bygging av Åsland stasjon vil forsinke hele togtrafikken sørover. Man må bestemme hvilke prosjekter som vil dekke hvilke behov. Der surrer man det alvorlig til, mener han.

Solvik Olsen mener man nå må diskutere hvordan Ahusbanen skal finansieres.

– Vi har gått langt ut av Nasjonal Transportplan (NTP) ved å si at vi skal bidra 50 prosent.

Les mer i Akers Avis Groruddalen eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag. Dit kommer også SVs førstekandidat til stortingsvalget i Oslo, Kari Elisabeth Kaski.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.