«Alle» sier nei til bussdepot

«Alle» sier nei til bussdepot

 

Flere hundre naboer i både Oslo og Lørenskog kommune har skrevet under på et opprop mot etableringen av et nytt bussdepot på trommeltomta ved Ellingsrud-flaten. Lørenskog-ordfører Åge Tovan vil foreløpig ikke flagge sitt synspunkt i saken.

Norgesbuss vil lage et depot i Gamleveien i Lørenskog kommune med innkjøring fra Karolinerveien på Ellingsrud. Forslaget har satt sinnene i kok på begge sider av bygrensa.

I Lørenskog kommune har Lysåsbakken Vel samlet godt over 300 underskrifter i et såkalt beboerinitiativ. Det tvinger Lørenskogs kommunestyre til å behandle saken politisk.

På Oslo-siden har naboene Bente Dørum og Ketil Øye fra Munkebekken stått i spissen for en lignende kampanje. De har på kort tid samlet inn mer enn 360 underskrifter.

-  Det sier noe om engasjementet. Vi har akkurat fått trailerforbud på parkeringsplassen ved Mariholtet, men dersom det kommer et bussdepot, er vi like langt, sier de.

Cecilie Seim i Lysåsbakken Vel forteller at saken har skapt sinne på Lørenskog-siden.

- Vi skulle ønske at kommunen fremmet synspunktene sine tydeligere. Saken har engasjert mange fordi den kan få store konsekvenser for mange av oss som bor her, sier Seim.

Nasjonale problemer

Seim frykter blant annet støy fra busstrafikk døgnet rundt.

-  Det nærmeste huset ligger kun 50 meter unna depotet. En annen ting er trafikksituasjonen i Karolinerveien og Gamleveien som allerede er krevende, sier hun.

Ketil Øye og Bente Dørum reagerer også på at Norgesbuss har fått tildelt seieren i Groruddals-anbudet uten å ha fått godkjent planene sine av Lørenskog kommune.

-  Anbudsprosessen må ettergås i sømmene. Håndteringen av saken har vært meget spesiell, mener de.

Begge opplever at nærmiljøet på Ellingsrud i lang tid har blitt nødt til å ta ansvar for store samfunnsoppgaver.

-  Trailerparkering og bussdepoter er ikke et lokalt problem - det er et nasjonalt anliggende. Det er helt feil at et lite lokalsamfunn skal ofres på denne måten, sier Dørum.

Holder kjeft

Ordfører i Lørenskog kommune, Åge Tovan (Ap), sier at saken ikke er kommet til politisk behandling og at det derfor er for tidlig å mene noe om den.

-  Søknaden fra Norgesbuss er hos administrasjonen. Inntil de har sett nærmere på saken, vil det være helt useriøst dersom jeg uttaler meg, sier han.  

Norgesbuss Groruddals-anbud starter opp allerede i oktober. Busselskapet slo Unibuss i konkurransen om å få kjøre rutene på denne siden av byen. Før anbudet gikk ut, bygget Unibuss et stort depot i Brubakkveien på nedre Grorud.

Det har tidligere blitt gjort kjent at store deler av depotet vil bli stående tomt ettersom det kommunalt eide selskapet ikke vant anbudet. Ruter, som arrangerte anbudet, la ikke inn et krav om at deltagerne i anbudet skulle ha et bussdepot tilgjengelig, noe som er uvanlig.

- Står ikke tomt

Det får Dørum og Eide til å riste på hodet.

-  Det bør finnes løsninger som gjør at Norgesbuss får mulighet til å leie depotet i Brubakkveien. Vi mener det er håpløst å åpne for bygging av enda et bussdepot når det finnes bedre alternativer som plager færre, sier de.

Depotet i Brubakkveien kostet omlag 70 millioner kroner å bygge. Det er nå overdradd fra kommunalt eide Unibuss til kommunalt eide Bussanlegg AS, som igjen eies av Sporveien.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, sier han ikke er bekymret for at anlegget i Brubakkveien på nedre Grorud blir stående ubrukt.

-  Veksten i Oslo er stor og antallet busset øker hele tiden, noe som gjør behovet for depoter blir større. Pr. i dag vet vi at bussrutene 22 og 25 skal parkeres i Brubakkveien, og i tillegg er vi i dialog med andre aktører som kan sørge for full drift i depotet til tross for at Unibuss tapte anbudet i Groruddalen, sier han.

Asperud ønsker ikke å si noe om Norgesbuss disponeringer i saken. Han vil heller ikke si noe om at Ruter ikke stilte krav til at selskapene skulle ha depot tilgjengelig.

Ser på alternativer

Ledelsen i Norgesbuss jobber med alternative bussdepoter i tilfelle Lørenskog kommune sier nei til å la dem etablere seg på trommeltomta. De mener at anlegget til kommunen i Brubakkveien er for stort.

-  Problemet er at anlegget i Brubakkveien er dimensjonert for cirka 120 busser, mens vi kun trenger oppstillingsplass for omlag 50 busser som skal kjøre nordøst-rutene. Brubakkveien brukes i dag til betydelig mer omfattende aktivitet enn hva nordøst-anbudet tilsier, sier administrerende direktør i Norgesbuss, Atle Rønning.

- Hvis anlegget i Brubakkveien deles opp, vil det da være aktuelt å leie deler av det?

- Vi jobber for å starte opp i Gamleveien på Lørenskog og det er der vårt engasjement er. Når det er sagt, så tror jeg at hele anlegget i Brubakkveien kommer til å bli fylt opp innen rimelig tid: Ruter nå har ute anbud for kjøring i Oslo hvor det vil være behov for et betydelig antall oppstillingsplasser som ikke følger med fra Ruters side, sier han.

- Hva gjør dere dersom kommunestyret i Lørenskog nekter dere å etablere et depot i Gamleveien?

-  Da må vi forsøke å finne arealer en annen plass. Dette er noe vi jobber med parallelt, sier han.

Ruter, som står ansvarlig for anbudet, har tidligere sagt at det er Norgesbuss ansvar å stå ansvarlig for å ha et tilgjenlig depot. Dette står fremdeles Ruter ved. Selskapet sier de forholder seg til at Norgesbuss finner en løsning som sikrer at bussene får et sted å parkere.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!