«Alle» sier nei til bussdepot

«Alle» sier nei til bussdepot

 

Flere hundre naboer i både Oslo og Lørenskog kommune har skrevet under på et opprop mot etableringen av et nytt bussdepot på trommeltomta ved Ellingsrud-flaten. Lørenskog-ordfører Åge Tovan vil foreløpig ikke flagge sitt synspunkt i saken.

Skrevet av:

Norgesbuss vil lage et depot i Gamleveien i Lørenskog kommune med innkjøring fra Karolinerveien på Ellingsrud. Forslaget har satt sinnene i kok på begge sider av bygrensa.

I Lørenskog kommune har Lysåsbakken Vel samlet godt over 300 underskrifter i et såkalt beboerinitiativ. Det tvinger Lørenskogs kommunestyre til å behandle saken politisk.

På Oslo-siden har naboene Bente Dørum og Ketil Øye fra Munkebekken stått i spissen for en lignende kampanje. De har på kort tid samlet inn mer enn 360 underskrifter.

-  Det sier noe om engasjementet. Vi har akkurat fått trailerforbud på parkeringsplassen ved Mariholtet, men dersom det kommer et bussdepot, er vi like langt, sier de.

Cecilie Seim i Lysåsbakken Vel forteller at saken har skapt sinne på Lørenskog-siden.

- Vi skulle ønske at kommunen fremmet synspunktene sine tydeligere. Saken har engasjert mange fordi den kan få store konsekvenser for mange av oss som bor her, sier Seim.

Nasjonale problemer

Seim frykter blant annet støy fra busstrafikk døgnet rundt.

-  Det nærmeste huset ligger kun 50 meter unna depotet. En annen ting er trafikksituasjonen i Karolinerveien og Gamleveien som allerede er krevende, sier hun.

Ketil Øye og Bente Dørum reagerer også på at Norgesbuss har fått tildelt seieren i Groruddals-anbudet uten å ha fått godkjent planene sine av Lørenskog kommune.

-  Anbudsprosessen må ettergås i sømmene. Håndteringen av saken har vært meget spesiell, mener de.

Begge opplever at nærmiljøet på Ellingsrud i lang tid har blitt nødt til å ta ansvar for store samfunnsoppgaver.

-  Trailerparkering og bussdepoter er ikke et lokalt problem - det er et nasjonalt anliggende. Det er helt feil at et lite lokalsamfunn skal ofres på denne måten, sier Dørum.

Holder kjeft

Ordfører i Lørenskog kommune, Åge Tovan (Ap), sier at saken ikke er kommet til politisk behandling og at det derfor er for tidlig å mene noe om den.

-  Søknaden fra Norgesbuss er hos administrasjonen. Inntil de har sett nærmere på saken, vil det være helt useriøst dersom jeg uttaler meg, sier han.  

Norgesbuss Groruddals-anbud starter opp allerede i oktober. Busselskapet slo Unibuss i konkurransen om å få kjøre rutene på denne siden av byen. Før anbudet gikk ut, bygget Unibuss et stort depot i Brubakkveien på nedre Grorud.

Det har tidligere blitt gjort kjent at store deler av depotet vil bli stående tomt ettersom det kommunalt eide selskapet ikke vant anbudet. Ruter, som arrangerte anbudet, la ikke inn et krav om at deltagerne i anbudet skulle ha et bussdepot tilgjengelig, noe som er uvanlig.

- Står ikke tomt

Det får Dørum og Eide til å riste på hodet.

-  Det bør finnes løsninger som gjør at Norgesbuss får mulighet til å leie depotet i Brubakkveien. Vi mener det er håpløst å åpne for bygging av enda et bussdepot når det finnes bedre alternativer som plager færre, sier de.

Depotet i Brubakkveien kostet omlag 70 millioner kroner å bygge. Det er nå overdradd fra kommunalt eide Unibuss til kommunalt eide Bussanlegg AS, som igjen eies av Sporveien.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, sier han ikke er bekymret for at anlegget i Brubakkveien på nedre Grorud blir stående ubrukt.

-  Veksten i Oslo er stor og antallet busset øker hele tiden, noe som gjør behovet for depoter blir større. Pr. i dag vet vi at bussrutene 22 og 25 skal parkeres i Brubakkveien, og i tillegg er vi i dialog med andre aktører som kan sørge for full drift i depotet til tross for at Unibuss tapte anbudet i Groruddalen, sier han.

Asperud ønsker ikke å si noe om Norgesbuss disponeringer i saken. Han vil heller ikke si noe om at Ruter ikke stilte krav til at selskapene skulle ha depot tilgjengelig.

Ser på alternativer

Ledelsen i Norgesbuss jobber med alternative bussdepoter i tilfelle Lørenskog kommune sier nei til å la dem etablere seg på trommeltomta. De mener at anlegget til kommunen i Brubakkveien er for stort.

-  Problemet er at anlegget i Brubakkveien er dimensjonert for cirka 120 busser, mens vi kun trenger oppstillingsplass for omlag 50 busser som skal kjøre nordøst-rutene. Brubakkveien brukes i dag til betydelig mer omfattende aktivitet enn hva nordøst-anbudet tilsier, sier administrerende direktør i Norgesbuss, Atle Rønning.

- Hvis anlegget i Brubakkveien deles opp, vil det da være aktuelt å leie deler av det?

- Vi jobber for å starte opp i Gamleveien på Lørenskog og det er der vårt engasjement er. Når det er sagt, så tror jeg at hele anlegget i Brubakkveien kommer til å bli fylt opp innen rimelig tid: Ruter nå har ute anbud for kjøring i Oslo hvor det vil være behov for et betydelig antall oppstillingsplasser som ikke følger med fra Ruters side, sier han.

- Hva gjør dere dersom kommunestyret i Lørenskog nekter dere å etablere et depot i Gamleveien?

-  Da må vi forsøke å finne arealer en annen plass. Dette er noe vi jobber med parallelt, sier han.

Ruter, som står ansvarlig for anbudet, har tidligere sagt at det er Norgesbuss ansvar å stå ansvarlig for å ha et tilgjenlig depot. Dette står fremdeles Ruter ved. Selskapet sier de forholder seg til at Norgesbuss finner en løsning som sikrer at bussene får et sted å parkere.

Siste nytt i Nyheter

– Skapte en smitteeffekt

– Skapte en smitteeffekt

  • Groruddals-satsingen

Umar Munir er styreleder for Nordre Gran borettslag på Furuset. Han ble invitert til paneldebatt med fagfolk og politikere for å snakke om bydelen som samfunnsutvikler. Et av de største forandringene med Groruddals-satsingen er at bydelene ble snudd på hodet.

Løfter skolen sammen

Løfter skolen sammen

  • Stovner vgs

De siste årene har Stovner videregående skole hatt synkende søkertall. I fjor valgte 15 av 120 elever VG1 studiespesialisering på Stovner vgs. som førstevalg. Da bestemte skolen seg for å snu utviklingen.

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

 
Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

 
Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!