«Alle tjent med å bygge ut Alnabruterminalen»

«Alle tjent med å bygge  ut Alnabruterminalen»

 

LO, NHO, Oslo Havn KF og Jernbaneverket ønsker ikke en diskusjon om å flytte Alnabruterminalen. De mener at alle er tjent med å bygge ut dagens godsterminal så fort som mulig.

Skrevet av:

-  De mange diskusjonene der det inviteres til omkamp om Alnabruterminalen er lite fremtidsrettet. Med tanke på befolkningsveksten og den synkende godstransporten på bane bør dagens terminal utvides. Jo snarere, jo bedre, sier Roy Pedersen, leder i LO i Oslo.

Flere alternative godsterminaler i østlandsområdet har blitt foreslått: Haugerseter, Moss-Vestby og i midten av oktober lanserte Kjartan Eide forslaget om å flytte hele containerterminalen ned til Oslo havn. Dette begrunnet han med at kombinasjonen mellom jernbanespor og havna er gunstig. Eide, fra Grorud Rotary og Groruddalen Historielag, var også klar på at han mente forslaget bør konsekvensutredes av en nøytral aktør.

-  Tanken er god: Å legge havn og jernbaneterminal ved siden av hverandre er lurt, men da trenger man ubegrenset med plass og det har vi ikke her. Derfor lar det seg heller ikke gjøre, sier Per Rekdal, seniorrådgiver i Oslo Havn KF.

 

Vil utvide

Havna er i ferd med å bli omstruktuert som følge av byutviklingen og byggingen av Fjordbyen. Nå konsentreres mesteparten av godset mellom utløpet til Alnaelva og sydover mot Ormsund.

-  Vi har nok kapasitet til å håndtere godsmengden på sjø fram til 2030, men det er ikke rom utvidelse, sier plan- og utbyggingsdirektør i Oslo Havn KF, Per Øivind Halvorsen.

Totalt har de cirka 500 mål å boltre seg på - det inkluderer siloer og fergeterminaler.

Nå ønsker «alle» næringsaktører å utvide Alnabruterminalen.

-  Å hele tiden snakke om å flytte terminalen vil føre til at enda mer gods føres over på vei. Det er en debatt man skal være forsiktig med å ta opp. Siden 2008 har det blitt 300.000 flere trailere på norske veier og det er ikke heldig, sier Nina Solli, regiondirektør i NHO Oslo og Akershus.

-  Men hvordan skal man utvide terminalen?

-  I første omgang dreier det seg om mindre tiltak og en omstrukturering som gjør at vi får bedre unyttelse av plassen vi har i dag, sier Bjørn Egede-Nissen i Jernbaneverket.

 

Bedre infrastruktur

De er også opptatt av at godsterminalen skal få bedre infrastruktur med egne påkjøringsfelt til og fra E6.

-  Jeg tror vi skal være veldig glad for Alnabruterminalen ligger der den ligger. Ved å flytte på den, får vi større trafikkvolum med samme godsmengde, sier Per Rekdal.

-  Hvordan skal det være mulig å bo og leve så tett på terminalen?

-  Hovedplanen for dalen sier at det skal være industri i bunnen og boliger i dalsidene. Å bygge boliger i dalbunnen er nok ikke en god løsning.

-  Der er ikke Oslo kommune enig med deg. Om det blir OL vil ha de ha deltakerlandsby og mediesenter like ved terminalen. Hva tenker du om det?

-  Man kan vel spørre seg om hvor gjennomtenkt det er, svarer Rekdal.

 

Nei til Vestby

I slutten av oktober omtalte Akers Avis Groruddalen planene om å bygge en godsterminal i Vestby. Næringslivet og kommunestyret ønsker en slik terminal velkommen. De mener også at plasseringen er gunstig med tanke på at de har store arealer, jernbaneforbindelse til Oslo og E6 i umiddelbar nærhet.

-  Vi har diskutert flere løsninger for avlastning, og i forbindelse med Nasjonal Transportplan er det satt i gang en samfunnsanalyse for godstransport. Der skal vi se på dagens struktur, sier Egede-Nissen.

Likevel mener både LO og NHO at en terminal i syd for Oslo ikke er noen god løsning.

-  Tre av de store samlasterne ligger i dag på Alnabru. Det er i Oslo flest folk bor og det er hit mesteparten av godset skal, avslutter Nina Solli.

Siste nytt i Nyheter

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

 
Pusset opp for <BR>bedre arbeidsmiljø

Pusset opp for
bedre arbeidsmiljø

  • Barnevern

Alna barnevernstjeneste har flyttet til nye lokaler på Lindeberg. Målet er å skape en mer aktivitetsbasert hverdag på jobb.

Bilulykke på Kalbakken

Bilulykke på Kalbakken

  • ulykke

Ved tolvtiden tirsdag formiddag rykket nødetatene ut etter meldinger om en bilulykke ved Kalbakken senter. Sjåføren hadde mistet kontrollen over bilen, og kjørt rett inn i treet på toppen av rundkjøringen.

Ny sykkelvei går <BR>ut over p-plasser

P-plasser må
vike for sykkelvei

  • Gamle Oslo

Et flertall i Oslo bystyre gikk under bystyremøtet 1. mars inn for å fjerne 66 parkeringsplasser i Åkebergveien for å få etablert såkalte opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Frp og Høyre er sterkt uenige.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!