«Alle tjent med å bygge ut Alnabruterminalen»

«Alle tjent med å bygge  ut Alnabruterminalen»

 

LO, NHO, Oslo Havn KF og Jernbaneverket ønsker ikke en diskusjon om å flytte Alnabruterminalen. De mener at alle er tjent med å bygge ut dagens godsterminal så fort som mulig.

Skrevet av:

-  De mange diskusjonene der det inviteres til omkamp om Alnabruterminalen er lite fremtidsrettet. Med tanke på befolkningsveksten og den synkende godstransporten på bane bør dagens terminal utvides. Jo snarere, jo bedre, sier Roy Pedersen, leder i LO i Oslo.

Flere alternative godsterminaler i østlandsområdet har blitt foreslått: Haugerseter, Moss-Vestby og i midten av oktober lanserte Kjartan Eide forslaget om å flytte hele containerterminalen ned til Oslo havn. Dette begrunnet han med at kombinasjonen mellom jernbanespor og havna er gunstig. Eide, fra Grorud Rotary og Groruddalen Historielag, var også klar på at han mente forslaget bør konsekvensutredes av en nøytral aktør.

-  Tanken er god: Å legge havn og jernbaneterminal ved siden av hverandre er lurt, men da trenger man ubegrenset med plass og det har vi ikke her. Derfor lar det seg heller ikke gjøre, sier Per Rekdal, seniorrådgiver i Oslo Havn KF.

 

Vil utvide

Havna er i ferd med å bli omstruktuert som følge av byutviklingen og byggingen av Fjordbyen. Nå konsentreres mesteparten av godset mellom utløpet til Alnaelva og sydover mot Ormsund.

-  Vi har nok kapasitet til å håndtere godsmengden på sjø fram til 2030, men det er ikke rom utvidelse, sier plan- og utbyggingsdirektør i Oslo Havn KF, Per Øivind Halvorsen.

Totalt har de cirka 500 mål å boltre seg på - det inkluderer siloer og fergeterminaler.

Nå ønsker «alle» næringsaktører å utvide Alnabruterminalen.

-  Å hele tiden snakke om å flytte terminalen vil føre til at enda mer gods føres over på vei. Det er en debatt man skal være forsiktig med å ta opp. Siden 2008 har det blitt 300.000 flere trailere på norske veier og det er ikke heldig, sier Nina Solli, regiondirektør i NHO Oslo og Akershus.

-  Men hvordan skal man utvide terminalen?

-  I første omgang dreier det seg om mindre tiltak og en omstrukturering som gjør at vi får bedre unyttelse av plassen vi har i dag, sier Bjørn Egede-Nissen i Jernbaneverket.

 

Bedre infrastruktur

De er også opptatt av at godsterminalen skal få bedre infrastruktur med egne påkjøringsfelt til og fra E6.

-  Jeg tror vi skal være veldig glad for Alnabruterminalen ligger der den ligger. Ved å flytte på den, får vi større trafikkvolum med samme godsmengde, sier Per Rekdal.

-  Hvordan skal det være mulig å bo og leve så tett på terminalen?

-  Hovedplanen for dalen sier at det skal være industri i bunnen og boliger i dalsidene. Å bygge boliger i dalbunnen er nok ikke en god løsning.

-  Der er ikke Oslo kommune enig med deg. Om det blir OL vil ha de ha deltakerlandsby og mediesenter like ved terminalen. Hva tenker du om det?

-  Man kan vel spørre seg om hvor gjennomtenkt det er, svarer Rekdal.

 

Nei til Vestby

I slutten av oktober omtalte Akers Avis Groruddalen planene om å bygge en godsterminal i Vestby. Næringslivet og kommunestyret ønsker en slik terminal velkommen. De mener også at plasseringen er gunstig med tanke på at de har store arealer, jernbaneforbindelse til Oslo og E6 i umiddelbar nærhet.

-  Vi har diskutert flere løsninger for avlastning, og i forbindelse med Nasjonal Transportplan er det satt i gang en samfunnsanalyse for godstransport. Der skal vi se på dagens struktur, sier Egede-Nissen.

Likevel mener både LO og NHO at en terminal i syd for Oslo ikke er noen god løsning.

-  Tre av de store samlasterne ligger i dag på Alnabru. Det er i Oslo flest folk bor og det er hit mesteparten av godset skal, avslutter Nina Solli.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!