«Alle tjent med å bygge ut Alnabruterminalen»

«Alle tjent med å bygge  ut Alnabruterminalen»

 

LO, NHO, Oslo Havn KF og Jernbaneverket ønsker ikke en diskusjon om å flytte Alnabruterminalen. De mener at alle er tjent med å bygge ut dagens godsterminal så fort som mulig.

-  De mange diskusjonene der det inviteres til omkamp om Alnabruterminalen er lite fremtidsrettet. Med tanke på befolkningsveksten og den synkende godstransporten på bane bør dagens terminal utvides. Jo snarere, jo bedre, sier Roy Pedersen, leder i LO i Oslo.

Flere alternative godsterminaler i østlandsområdet har blitt foreslått: Haugerseter, Moss-Vestby og i midten av oktober lanserte Kjartan Eide forslaget om å flytte hele containerterminalen ned til Oslo havn. Dette begrunnet han med at kombinasjonen mellom jernbanespor og havna er gunstig. Eide, fra Grorud Rotary og Groruddalen Historielag, var også klar på at han mente forslaget bør konsekvensutredes av en nøytral aktør.

-  Tanken er god: Å legge havn og jernbaneterminal ved siden av hverandre er lurt, men da trenger man ubegrenset med plass og det har vi ikke her. Derfor lar det seg heller ikke gjøre, sier Per Rekdal, seniorrådgiver i Oslo Havn KF.

 

Vil utvide

Havna er i ferd med å bli omstruktuert som følge av byutviklingen og byggingen av Fjordbyen. Nå konsentreres mesteparten av godset mellom utløpet til Alnaelva og sydover mot Ormsund.

-  Vi har nok kapasitet til å håndtere godsmengden på sjø fram til 2030, men det er ikke rom utvidelse, sier plan- og utbyggingsdirektør i Oslo Havn KF, Per Øivind Halvorsen.

Totalt har de cirka 500 mål å boltre seg på - det inkluderer siloer og fergeterminaler.

Nå ønsker «alle» næringsaktører å utvide Alnabruterminalen.

-  Å hele tiden snakke om å flytte terminalen vil føre til at enda mer gods føres over på vei. Det er en debatt man skal være forsiktig med å ta opp. Siden 2008 har det blitt 300.000 flere trailere på norske veier og det er ikke heldig, sier Nina Solli, regiondirektør i NHO Oslo og Akershus.

-  Men hvordan skal man utvide terminalen?

-  I første omgang dreier det seg om mindre tiltak og en omstrukturering som gjør at vi får bedre unyttelse av plassen vi har i dag, sier Bjørn Egede-Nissen i Jernbaneverket.

 

Bedre infrastruktur

De er også opptatt av at godsterminalen skal få bedre infrastruktur med egne påkjøringsfelt til og fra E6.

-  Jeg tror vi skal være veldig glad for Alnabruterminalen ligger der den ligger. Ved å flytte på den, får vi større trafikkvolum med samme godsmengde, sier Per Rekdal.

-  Hvordan skal det være mulig å bo og leve så tett på terminalen?

-  Hovedplanen for dalen sier at det skal være industri i bunnen og boliger i dalsidene. Å bygge boliger i dalbunnen er nok ikke en god løsning.

-  Der er ikke Oslo kommune enig med deg. Om det blir OL vil ha de ha deltakerlandsby og mediesenter like ved terminalen. Hva tenker du om det?

-  Man kan vel spørre seg om hvor gjennomtenkt det er, svarer Rekdal.

 

Nei til Vestby

I slutten av oktober omtalte Akers Avis Groruddalen planene om å bygge en godsterminal i Vestby. Næringslivet og kommunestyret ønsker en slik terminal velkommen. De mener også at plasseringen er gunstig med tanke på at de har store arealer, jernbaneforbindelse til Oslo og E6 i umiddelbar nærhet.

-  Vi har diskutert flere løsninger for avlastning, og i forbindelse med Nasjonal Transportplan er det satt i gang en samfunnsanalyse for godstransport. Der skal vi se på dagens struktur, sier Egede-Nissen.

Likevel mener både LO og NHO at en terminal i syd for Oslo ikke er noen god løsning.

-  Tre av de store samlasterne ligger i dag på Alnabru. Det er i Oslo flest folk bor og det er hit mesteparten av godset skal, avslutter Nina Solli.

Siste nytt i Nyheter

Vil ha Tonsenhagentrikken<BR> på skinner

Vil ha Tonsenhagentrikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

 
Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

 
En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!