«Alle tjent med å bygge ut Alnabruterminalen»

«Alle tjent med å bygge  ut Alnabruterminalen»

 

LO, NHO, Oslo Havn KF og Jernbaneverket ønsker ikke en diskusjon om å flytte Alnabruterminalen. De mener at alle er tjent med å bygge ut dagens godsterminal så fort som mulig.

Tekst:

Publisert:

-  De mange diskusjonene der det inviteres til omkamp om Alnabruterminalen er lite fremtidsrettet. Med tanke på befolkningsveksten og den synkende godstransporten på bane bør dagens terminal utvides. Jo snarere, jo bedre, sier Roy Pedersen, leder i LO i Oslo.

Flere alternative godsterminaler i østlandsområdet har blitt foreslått: Haugerseter, Moss-Vestby og i midten av oktober lanserte Kjartan Eide forslaget om å flytte hele containerterminalen ned til Oslo havn. Dette begrunnet han med at kombinasjonen mellom jernbanespor og havna er gunstig. Eide, fra Grorud Rotary og Groruddalen Historielag, var også klar på at han mente forslaget bør konsekvensutredes av en nøytral aktør.

-  Tanken er god: Å legge havn og jernbaneterminal ved siden av hverandre er lurt, men da trenger man ubegrenset med plass og det har vi ikke her. Derfor lar det seg heller ikke gjøre, sier Per Rekdal, seniorrådgiver i Oslo Havn KF.

 

Vil utvide

Havna er i ferd med å bli omstruktuert som følge av byutviklingen og byggingen av Fjordbyen. Nå konsentreres mesteparten av godset mellom utløpet til Alnaelva og sydover mot Ormsund.

-  Vi har nok kapasitet til å håndtere godsmengden på sjø fram til 2030, men det er ikke rom utvidelse, sier plan- og utbyggingsdirektør i Oslo Havn KF, Per Øivind Halvorsen.

Totalt har de cirka 500 mål å boltre seg på - det inkluderer siloer og fergeterminaler.

Nå ønsker «alle» næringsaktører å utvide Alnabruterminalen.

-  Å hele tiden snakke om å flytte terminalen vil føre til at enda mer gods føres over på vei. Det er en debatt man skal være forsiktig med å ta opp. Siden 2008 har det blitt 300.000 flere trailere på norske veier og det er ikke heldig, sier Nina Solli, regiondirektør i NHO Oslo og Akershus.

-  Men hvordan skal man utvide terminalen?

-  I første omgang dreier det seg om mindre tiltak og en omstrukturering som gjør at vi får bedre unyttelse av plassen vi har i dag, sier Bjørn Egede-Nissen i Jernbaneverket.

 

Bedre infrastruktur

De er også opptatt av at godsterminalen skal få bedre infrastruktur med egne påkjøringsfelt til og fra E6.

-  Jeg tror vi skal være veldig glad for Alnabruterminalen ligger der den ligger. Ved å flytte på den, får vi større trafikkvolum med samme godsmengde, sier Per Rekdal.

-  Hvordan skal det være mulig å bo og leve så tett på terminalen?

-  Hovedplanen for dalen sier at det skal være industri i bunnen og boliger i dalsidene. Å bygge boliger i dalbunnen er nok ikke en god løsning.

-  Der er ikke Oslo kommune enig med deg. Om det blir OL vil ha de ha deltakerlandsby og mediesenter like ved terminalen. Hva tenker du om det?

-  Man kan vel spørre seg om hvor gjennomtenkt det er, svarer Rekdal.

 

Nei til Vestby

I slutten av oktober omtalte Akers Avis Groruddalen planene om å bygge en godsterminal i Vestby. Næringslivet og kommunestyret ønsker en slik terminal velkommen. De mener også at plasseringen er gunstig med tanke på at de har store arealer, jernbaneforbindelse til Oslo og E6 i umiddelbar nærhet.

-  Vi har diskutert flere løsninger for avlastning, og i forbindelse med Nasjonal Transportplan er det satt i gang en samfunnsanalyse for godstransport. Der skal vi se på dagens struktur, sier Egede-Nissen.

Likevel mener både LO og NHO at en terminal i syd for Oslo ikke er noen god løsning.

-  Tre av de store samlasterne ligger i dag på Alnabru. Det er i Oslo flest folk bor og det er hit mesteparten av godset skal, avslutter Nina Solli.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.