- Alnabruterminalen blir værende i 40 år

-  Alnabruterminalen blir værende i 40 år

 

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil gjerne flytte Alnabruterminalen, men han tror ikke det lar seg gjøre de nærmeste 40 årene.

Skrevet av:

-  Vi har brukt en del tid på å diskutere Alnabruterminalen, og det er en idé å flytte den til for eksempel Vestby. Dessverre er det allerede investert store summer i terminalen, og jeg tror vi får se at den blir værende i 20, 30 og kanskje 40 år, sier den ferske samferdselsministeren til Akers Avis Groruddalen.

Solvik-Olsen ønsker å investere i dagens terminal, noe som signaliserer at han ikke ser for seg å avvikle den.

-  Jeg har større tro på å drifte mer effektivt slik at det lar seg gjøre å håndtere mer gods. Når det er sagt, er jeg veldig opptatt av at vi må gjøre noe for å bedre vegnettet rundt terminalen, sier han.

Statens Vegvesen har blant annet foreslått for å lage en egen påkjøring fra terminalen til E6, noe som vil gi mindre trafikk på lokalveiene.

 

Mer gods kommer

Han mener prosessen med å utvide vil være lang og svært kostbar.

- Det er en så enorm jobb at jeg sliter med å se for meg at det skal skje. Jernbaneverket har foreslått flere investeringer som øker kapasiteten på terminalen som unngår kork. Jeg tror det er veien å gå, sier han.

Næringen mener i dag at kapasiteten på Alnabru er sprengt. De spår også at andelen gods vil dobles innen 10 år.

- Da Fornebu slet med kapasiteten, ble Gardermoen bygget. Kan man ikke se på alternative terminaler, som for eksempel i Vestby?

-  Problemet er at godset som lastes om på Alnabru ofte skal inn til Oslo. Ved å ha en terminal i Vestby, er jeg redd man bare flytter problemet, noe som vil føre til mer kork og kø sør i Oslo, sier han.

- Dessuten ligger terminalen gunstig til med E6, jernbanespor og havna i nærheten.

 

Nødvendig onde

-  Oslo vokser og sliter med boligmangel. Når blir Alnabru-området attraktivt nok til at man må bygge boliger der?

- Tanken har slått meg, men de fleste jeg snakker med mener at terminalen er for viktig for Oslo. Den er en nøvendig onde vi må ha, sier han.

- Så situasjonen er låst?

- Hadde jeg hatt ubegrenset med penger skulle jeg gjerne bygd Ring 4 og flytta terminalen, men den muligheten har jeg dessverre ikke. Vi skal tenke langsiktig, men pr. i dag virker det ikke fornuftig å flytte den.

Siden 2008 har andelen gods på bane gått ned. På grunn av dårlig vedlikehold på norsk jernbane velger distributørene heller å kjøre tungtransport.

- Bekymrer det deg?

-  Ja, svarer Solvik-Olsen.

-  I Sverige har de sett en enorm vekst på jernbane, og det fører til mindre veitrafikk. I desember skal jeg til Sverige for å lære av dem, sier han.

 

Vil vedlikeholde

Solvik-Olsen mener man på lengre sikt bør se norsk og svensk jernbane i sammenheng.

-  Under de rødgrønne ble det brukt mye tid på å diskutere lyntog, og det er fint et alternativ når jeg skal fly hjem til Stavanger. Men det er ikke her jeg ønsker å bruke de store pengene. Mitt mål er at togene går når de skal - både hva person- og godstrafikk angår, sier han.

-  Er godstransport den glemte sektor i norsk samferdsel?

-  Ja, det vil jeg si. Å skifte eller vedlikeholde et signalanlegg gir ikke mange fine avisoppslag, men det viktigste er at tilbudet er godt nok. Hvis ikke vil ikke folk bruke det, noe vi har sett i godstrafikken.

Siste nytt i Nyheter

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

 
Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!