- Alnabruterminalen blir værende i 40 år

-  Alnabruterminalen blir værende i 40 år

 

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil gjerne flytte Alnabruterminalen, men han tror ikke det lar seg gjøre de nærmeste 40 årene.

Skrevet av:

-  Vi har brukt en del tid på å diskutere Alnabruterminalen, og det er en idé å flytte den til for eksempel Vestby. Dessverre er det allerede investert store summer i terminalen, og jeg tror vi får se at den blir værende i 20, 30 og kanskje 40 år, sier den ferske samferdselsministeren til Akers Avis Groruddalen.

Solvik-Olsen ønsker å investere i dagens terminal, noe som signaliserer at han ikke ser for seg å avvikle den.

-  Jeg har større tro på å drifte mer effektivt slik at det lar seg gjøre å håndtere mer gods. Når det er sagt, er jeg veldig opptatt av at vi må gjøre noe for å bedre vegnettet rundt terminalen, sier han.

Statens Vegvesen har blant annet foreslått for å lage en egen påkjøring fra terminalen til E6, noe som vil gi mindre trafikk på lokalveiene.

 

Mer gods kommer

Han mener prosessen med å utvide vil være lang og svært kostbar.

- Det er en så enorm jobb at jeg sliter med å se for meg at det skal skje. Jernbaneverket har foreslått flere investeringer som øker kapasiteten på terminalen som unngår kork. Jeg tror det er veien å gå, sier han.

Næringen mener i dag at kapasiteten på Alnabru er sprengt. De spår også at andelen gods vil dobles innen 10 år.

- Da Fornebu slet med kapasiteten, ble Gardermoen bygget. Kan man ikke se på alternative terminaler, som for eksempel i Vestby?

-  Problemet er at godset som lastes om på Alnabru ofte skal inn til Oslo. Ved å ha en terminal i Vestby, er jeg redd man bare flytter problemet, noe som vil føre til mer kork og kø sør i Oslo, sier han.

- Dessuten ligger terminalen gunstig til med E6, jernbanespor og havna i nærheten.

 

Nødvendig onde

-  Oslo vokser og sliter med boligmangel. Når blir Alnabru-området attraktivt nok til at man må bygge boliger der?

- Tanken har slått meg, men de fleste jeg snakker med mener at terminalen er for viktig for Oslo. Den er en nøvendig onde vi må ha, sier han.

- Så situasjonen er låst?

- Hadde jeg hatt ubegrenset med penger skulle jeg gjerne bygd Ring 4 og flytta terminalen, men den muligheten har jeg dessverre ikke. Vi skal tenke langsiktig, men pr. i dag virker det ikke fornuftig å flytte den.

Siden 2008 har andelen gods på bane gått ned. På grunn av dårlig vedlikehold på norsk jernbane velger distributørene heller å kjøre tungtransport.

- Bekymrer det deg?

-  Ja, svarer Solvik-Olsen.

-  I Sverige har de sett en enorm vekst på jernbane, og det fører til mindre veitrafikk. I desember skal jeg til Sverige for å lære av dem, sier han.

 

Vil vedlikeholde

Solvik-Olsen mener man på lengre sikt bør se norsk og svensk jernbane i sammenheng.

-  Under de rødgrønne ble det brukt mye tid på å diskutere lyntog, og det er fint et alternativ når jeg skal fly hjem til Stavanger. Men det er ikke her jeg ønsker å bruke de store pengene. Mitt mål er at togene går når de skal - både hva person- og godstrafikk angår, sier han.

-  Er godstransport den glemte sektor i norsk samferdsel?

-  Ja, det vil jeg si. Å skifte eller vedlikeholde et signalanlegg gir ikke mange fine avisoppslag, men det viktigste er at tilbudet er godt nok. Hvis ikke vil ikke folk bruke det, noe vi har sett i godstrafikken.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!