- Alnabruterminalen blir værende i 40 år

-  Alnabruterminalen blir værende i 40 år

 

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil gjerne flytte Alnabruterminalen, men han tror ikke det lar seg gjøre de nærmeste 40 årene.

Tekst:

Publisert:

-  Vi har brukt en del tid på å diskutere Alnabruterminalen, og det er en idé å flytte den til for eksempel Vestby. Dessverre er det allerede investert store summer i terminalen, og jeg tror vi får se at den blir værende i 20, 30 og kanskje 40 år, sier den ferske samferdselsministeren til Akers Avis Groruddalen.

Solvik-Olsen ønsker å investere i dagens terminal, noe som signaliserer at han ikke ser for seg å avvikle den.

-  Jeg har større tro på å drifte mer effektivt slik at det lar seg gjøre å håndtere mer gods. Når det er sagt, er jeg veldig opptatt av at vi må gjøre noe for å bedre vegnettet rundt terminalen, sier han.

Statens Vegvesen har blant annet foreslått for å lage en egen påkjøring fra terminalen til E6, noe som vil gi mindre trafikk på lokalveiene.

 

Mer gods kommer

Han mener prosessen med å utvide vil være lang og svært kostbar.

- Det er en så enorm jobb at jeg sliter med å se for meg at det skal skje. Jernbaneverket har foreslått flere investeringer som øker kapasiteten på terminalen som unngår kork. Jeg tror det er veien å gå, sier han.

Næringen mener i dag at kapasiteten på Alnabru er sprengt. De spår også at andelen gods vil dobles innen 10 år.

- Da Fornebu slet med kapasiteten, ble Gardermoen bygget. Kan man ikke se på alternative terminaler, som for eksempel i Vestby?

-  Problemet er at godset som lastes om på Alnabru ofte skal inn til Oslo. Ved å ha en terminal i Vestby, er jeg redd man bare flytter problemet, noe som vil føre til mer kork og kø sør i Oslo, sier han.

- Dessuten ligger terminalen gunstig til med E6, jernbanespor og havna i nærheten.

 

Nødvendig onde

-  Oslo vokser og sliter med boligmangel. Når blir Alnabru-området attraktivt nok til at man må bygge boliger der?

- Tanken har slått meg, men de fleste jeg snakker med mener at terminalen er for viktig for Oslo. Den er en nøvendig onde vi må ha, sier han.

- Så situasjonen er låst?

- Hadde jeg hatt ubegrenset med penger skulle jeg gjerne bygd Ring 4 og flytta terminalen, men den muligheten har jeg dessverre ikke. Vi skal tenke langsiktig, men pr. i dag virker det ikke fornuftig å flytte den.

Siden 2008 har andelen gods på bane gått ned. På grunn av dårlig vedlikehold på norsk jernbane velger distributørene heller å kjøre tungtransport.

- Bekymrer det deg?

-  Ja, svarer Solvik-Olsen.

-  I Sverige har de sett en enorm vekst på jernbane, og det fører til mindre veitrafikk. I desember skal jeg til Sverige for å lære av dem, sier han.

 

Vil vedlikeholde

Solvik-Olsen mener man på lengre sikt bør se norsk og svensk jernbane i sammenheng.

-  Under de rødgrønne ble det brukt mye tid på å diskutere lyntog, og det er fint et alternativ når jeg skal fly hjem til Stavanger. Men det er ikke her jeg ønsker å bruke de store pengene. Mitt mål er at togene går når de skal - både hva person- og godstrafikk angår, sier han.

-  Er godstransport den glemte sektor i norsk samferdsel?

-  Ja, det vil jeg si. Å skifte eller vedlikeholde et signalanlegg gir ikke mange fine avisoppslag, men det viktigste er at tilbudet er godt nok. Hvis ikke vil ikke folk bruke det, noe vi har sett i godstrafikken.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.