- Alnabruterminalen blir værende i 40 år

-  Alnabruterminalen blir værende i 40 år

 

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil gjerne flytte Alnabruterminalen, men han tror ikke det lar seg gjøre de nærmeste 40 årene.

-  Vi har brukt en del tid på å diskutere Alnabruterminalen, og det er en idé å flytte den til for eksempel Vestby. Dessverre er det allerede investert store summer i terminalen, og jeg tror vi får se at den blir værende i 20, 30 og kanskje 40 år, sier den ferske samferdselsministeren til Akers Avis Groruddalen.

Solvik-Olsen ønsker å investere i dagens terminal, noe som signaliserer at han ikke ser for seg å avvikle den.

-  Jeg har større tro på å drifte mer effektivt slik at det lar seg gjøre å håndtere mer gods. Når det er sagt, er jeg veldig opptatt av at vi må gjøre noe for å bedre vegnettet rundt terminalen, sier han.

Statens Vegvesen har blant annet foreslått for å lage en egen påkjøring fra terminalen til E6, noe som vil gi mindre trafikk på lokalveiene.

 

Mer gods kommer

Han mener prosessen med å utvide vil være lang og svært kostbar.

- Det er en så enorm jobb at jeg sliter med å se for meg at det skal skje. Jernbaneverket har foreslått flere investeringer som øker kapasiteten på terminalen som unngår kork. Jeg tror det er veien å gå, sier han.

Næringen mener i dag at kapasiteten på Alnabru er sprengt. De spår også at andelen gods vil dobles innen 10 år.

- Da Fornebu slet med kapasiteten, ble Gardermoen bygget. Kan man ikke se på alternative terminaler, som for eksempel i Vestby?

-  Problemet er at godset som lastes om på Alnabru ofte skal inn til Oslo. Ved å ha en terminal i Vestby, er jeg redd man bare flytter problemet, noe som vil føre til mer kork og kø sør i Oslo, sier han.

- Dessuten ligger terminalen gunstig til med E6, jernbanespor og havna i nærheten.

 

Nødvendig onde

-  Oslo vokser og sliter med boligmangel. Når blir Alnabru-området attraktivt nok til at man må bygge boliger der?

- Tanken har slått meg, men de fleste jeg snakker med mener at terminalen er for viktig for Oslo. Den er en nøvendig onde vi må ha, sier han.

- Så situasjonen er låst?

- Hadde jeg hatt ubegrenset med penger skulle jeg gjerne bygd Ring 4 og flytta terminalen, men den muligheten har jeg dessverre ikke. Vi skal tenke langsiktig, men pr. i dag virker det ikke fornuftig å flytte den.

Siden 2008 har andelen gods på bane gått ned. På grunn av dårlig vedlikehold på norsk jernbane velger distributørene heller å kjøre tungtransport.

- Bekymrer det deg?

-  Ja, svarer Solvik-Olsen.

-  I Sverige har de sett en enorm vekst på jernbane, og det fører til mindre veitrafikk. I desember skal jeg til Sverige for å lære av dem, sier han.

 

Vil vedlikeholde

Solvik-Olsen mener man på lengre sikt bør se norsk og svensk jernbane i sammenheng.

-  Under de rødgrønne ble det brukt mye tid på å diskutere lyntog, og det er fint et alternativ når jeg skal fly hjem til Stavanger. Men det er ikke her jeg ønsker å bruke de store pengene. Mitt mål er at togene går når de skal - både hva person- og godstrafikk angår, sier han.

-  Er godstransport den glemte sektor i norsk samferdsel?

-  Ja, det vil jeg si. Å skifte eller vedlikeholde et signalanlegg gir ikke mange fine avisoppslag, men det viktigste er at tilbudet er godt nok. Hvis ikke vil ikke folk bruke det, noe vi har sett i godstrafikken.

Siste nytt i Nyheter

Vil ha Tonsenhagentrikken<BR> på skinner

Vil ha Tonsenhagentrikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

 
Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

 
En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!