ANNONSE

- Alnabruterminalen må utbedres

-  Alnabruterminalen må utbedres

 

De siste fem årene har stadig mer gods blitt flyttet fra bane til vei. Det får NHO til å slå alarm. Nå krever de at det blir gjort oppgraderinger på Alnabruterminalen.

Tekst:

Publisert:

Terminalen i dalbunnen er hjertet for godstrafikk i Norge. Når noe stopper opp her, får det konsekvenser for alle.

-  Det er skremmende at trafikkstyrerne sitter med et kontrollbord fra 60-tallet. Vi mener det må gjøres store grep slik at terminalen moderniseres, sier Nina Solli, regiondirektør i NHO Oslo og Akershus.  

Førstkommende mandag arrangerer NHO Oslo og Akershus, Jernbaneverket og  LO et seminar med temaet «gods på bane». Der skal blant annet samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V), og stortingspolitikerne Bård Hoksrud (Frp), Gorm Kjernli (Ap), Rannveig Andersen (SV) og Lars Myraune (H) delta. NHOs håp er å gjøre politikerne bevisst på situasjonen.

- At stadig mer gods fraktes fra bane til vei er tankevekkende, og slik kan det ikke fortsette, advarer Solli.

- En skandale 

Årsaken til nedgangen i godstrafikken er hovedsaklig at punktligheten ved Alnabruterminalen er for dårlig.  

-  At en butikk får varene sine klokka 10.00 i stedet for 09.00 har mye å si. Mange velger derfor å bruke tungtransport for å frakte varer, noe vi synes er en uehldig utvikling.

Nylig valgte CargoNet å legge ned sin togrute mellom Oslo og Malmø. Årsaken er at firmaet sparer store summer og mye tid på å frakte varene sine med biler. Det synes byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), er en skandale.

-  Med den sittende regjeringen har godstrafikken gått nedover, og en av årsakene til det er manglende investeringer på Alnabruterminalen. For en miljøby som Oslo er denne utviklingen en skandale, sier byråden.

 

Snart sprengt 

Solli og NHO peker også på at kapasiteten på dagens terminal snart er sprengt.  

-  Vi ønsker å utvide terminalen, og det er flere med oss. I Groruddalen har man allerede utfordringer knyttet til trafikksituasjonen. Dersom Alnabruterminalen utvides vil det føre til at flere bedrifter velger å frakte gods på bane, noe som avlaster veiene, påpeker hun.

Direktøren er skeptisk til regjeringens planer om å plassere politiets helikopterbase på Nyland syd. Basen kan gjøre det umulig å utvide Alnabruterminalen, noe som vil føre til at kapasiteten sprenger om få år.

-  Det finnes gode alternative steder å plassere basen, for eksempel Lahaugmoen. Jeg tror det er viktig at vi ser hele området i en større sammenheng. Her er det mange arbeidsplasser å verne om, sier Solli.  

 

Byråden enig 

Hun ser ingen problemer med at det bygges boliger nær terminalen.

-  Flere steder i Europa har de klart å bygge godsterminaler midt i byen, og det bør vi klare her også, men som jeg sa: Det viktigste er at ting blir sett i en større sammenheng. Jeg tror ikke det nytter å regulere én og én tomt. 

Ola Elvestuen sier han er helt enig med NHO i at det må gjøres oppgraderinger på kort sikt. Hvordan han ser for seg terminalen i framtiden, ønsker ikke Venstre-byråden å si stort om foreløpig.  

-  Jeg mener vi må prioritere godstrafikk, men Alnabruterminalen er ingen optimal samlaster. Samtidig går byutviklingen raskere enn forventet, i tillegg har beredskapsbasen kommet inn i planene.  

-  Jeg mener vi må gjøre noen konkrete investeringer på kort sikt. Hvordan godstrafikken ser ut i framtiden blir en annen diskusjon, sier Elvestuen.  

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE