- Alnabruterminalen må utbedres

-  Alnabruterminalen må utbedres

 

De siste fem årene har stadig mer gods blitt flyttet fra bane til vei. Det får NHO til å slå alarm. Nå krever de at det blir gjort oppgraderinger på Alnabruterminalen.

Skrevet av:

Terminalen i dalbunnen er hjertet for godstrafikk i Norge. Når noe stopper opp her, får det konsekvenser for alle.

-  Det er skremmende at trafikkstyrerne sitter med et kontrollbord fra 60-tallet. Vi mener det må gjøres store grep slik at terminalen moderniseres, sier Nina Solli, regiondirektør i NHO Oslo og Akershus.  

Førstkommende mandag arrangerer NHO Oslo og Akershus, Jernbaneverket og  LO et seminar med temaet «gods på bane». Der skal blant annet samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V), og stortingspolitikerne Bård Hoksrud (Frp), Gorm Kjernli (Ap), Rannveig Andersen (SV) og Lars Myraune (H) delta. NHOs håp er å gjøre politikerne bevisst på situasjonen.

- At stadig mer gods fraktes fra bane til vei er tankevekkende, og slik kan det ikke fortsette, advarer Solli.

- En skandale 

Årsaken til nedgangen i godstrafikken er hovedsaklig at punktligheten ved Alnabruterminalen er for dårlig.  

-  At en butikk får varene sine klokka 10.00 i stedet for 09.00 har mye å si. Mange velger derfor å bruke tungtransport for å frakte varer, noe vi synes er en uehldig utvikling.

Nylig valgte CargoNet å legge ned sin togrute mellom Oslo og Malmø. Årsaken er at firmaet sparer store summer og mye tid på å frakte varene sine med biler. Det synes byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), er en skandale.

-  Med den sittende regjeringen har godstrafikken gått nedover, og en av årsakene til det er manglende investeringer på Alnabruterminalen. For en miljøby som Oslo er denne utviklingen en skandale, sier byråden.

 

Snart sprengt 

Solli og NHO peker også på at kapasiteten på dagens terminal snart er sprengt.  

-  Vi ønsker å utvide terminalen, og det er flere med oss. I Groruddalen har man allerede utfordringer knyttet til trafikksituasjonen. Dersom Alnabruterminalen utvides vil det føre til at flere bedrifter velger å frakte gods på bane, noe som avlaster veiene, påpeker hun.

Direktøren er skeptisk til regjeringens planer om å plassere politiets helikopterbase på Nyland syd. Basen kan gjøre det umulig å utvide Alnabruterminalen, noe som vil føre til at kapasiteten sprenger om få år.

-  Det finnes gode alternative steder å plassere basen, for eksempel Lahaugmoen. Jeg tror det er viktig at vi ser hele området i en større sammenheng. Her er det mange arbeidsplasser å verne om, sier Solli.  

 

Byråden enig 

Hun ser ingen problemer med at det bygges boliger nær terminalen.

-  Flere steder i Europa har de klart å bygge godsterminaler midt i byen, og det bør vi klare her også, men som jeg sa: Det viktigste er at ting blir sett i en større sammenheng. Jeg tror ikke det nytter å regulere én og én tomt. 

Ola Elvestuen sier han er helt enig med NHO i at det må gjøres oppgraderinger på kort sikt. Hvordan han ser for seg terminalen i framtiden, ønsker ikke Venstre-byråden å si stort om foreløpig.  

-  Jeg mener vi må prioritere godstrafikk, men Alnabruterminalen er ingen optimal samlaster. Samtidig går byutviklingen raskere enn forventet, i tillegg har beredskapsbasen kommet inn i planene.  

-  Jeg mener vi må gjøre noen konkrete investeringer på kort sikt. Hvordan godstrafikken ser ut i framtiden blir en annen diskusjon, sier Elvestuen.  

Siste nytt i Nyheter

– Skapte en smitteeffekt

– Skapte en smitteeffekt

  • Groruddals-satsingen

Umar Munir er styreleder for Nordre Gran borettslag på Furuset. Han ble invitert til paneldebatt med fagfolk og politikere for å snakke om bydelen som samfunnsutvikler. Et av de største forandringene med Groruddals-satsingen er at bydelene ble snudd på hodet.

Løfter skolen sammen

Løfter skolen sammen

  • Stovner vgs

De siste årene har Stovner videregående skole hatt synkende søkertall. I fjor valgte 15 av 120 elever VG1 studiespesialisering på Stovner vgs. som førstevalg. Da bestemte skolen seg for å snu utviklingen.

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

 
Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

 
Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!