- Alnabruterminalen må utbedres

-  Alnabruterminalen må utbedres

 

De siste fem årene har stadig mer gods blitt flyttet fra bane til vei. Det får NHO til å slå alarm. Nå krever de at det blir gjort oppgraderinger på Alnabruterminalen.

Tekst:

Publisert:

Terminalen i dalbunnen er hjertet for godstrafikk i Norge. Når noe stopper opp her, får det konsekvenser for alle.

-  Det er skremmende at trafikkstyrerne sitter med et kontrollbord fra 60-tallet. Vi mener det må gjøres store grep slik at terminalen moderniseres, sier Nina Solli, regiondirektør i NHO Oslo og Akershus.  

Førstkommende mandag arrangerer NHO Oslo og Akershus, Jernbaneverket og  LO et seminar med temaet «gods på bane». Der skal blant annet samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V), og stortingspolitikerne Bård Hoksrud (Frp), Gorm Kjernli (Ap), Rannveig Andersen (SV) og Lars Myraune (H) delta. NHOs håp er å gjøre politikerne bevisst på situasjonen.

- At stadig mer gods fraktes fra bane til vei er tankevekkende, og slik kan det ikke fortsette, advarer Solli.

- En skandale 

Årsaken til nedgangen i godstrafikken er hovedsaklig at punktligheten ved Alnabruterminalen er for dårlig.  

-  At en butikk får varene sine klokka 10.00 i stedet for 09.00 har mye å si. Mange velger derfor å bruke tungtransport for å frakte varer, noe vi synes er en uehldig utvikling.

Nylig valgte CargoNet å legge ned sin togrute mellom Oslo og Malmø. Årsaken er at firmaet sparer store summer og mye tid på å frakte varene sine med biler. Det synes byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), er en skandale.

-  Med den sittende regjeringen har godstrafikken gått nedover, og en av årsakene til det er manglende investeringer på Alnabruterminalen. For en miljøby som Oslo er denne utviklingen en skandale, sier byråden.

 

Snart sprengt 

Solli og NHO peker også på at kapasiteten på dagens terminal snart er sprengt.  

-  Vi ønsker å utvide terminalen, og det er flere med oss. I Groruddalen har man allerede utfordringer knyttet til trafikksituasjonen. Dersom Alnabruterminalen utvides vil det føre til at flere bedrifter velger å frakte gods på bane, noe som avlaster veiene, påpeker hun.

Direktøren er skeptisk til regjeringens planer om å plassere politiets helikopterbase på Nyland syd. Basen kan gjøre det umulig å utvide Alnabruterminalen, noe som vil føre til at kapasiteten sprenger om få år.

-  Det finnes gode alternative steder å plassere basen, for eksempel Lahaugmoen. Jeg tror det er viktig at vi ser hele området i en større sammenheng. Her er det mange arbeidsplasser å verne om, sier Solli.  

 

Byråden enig 

Hun ser ingen problemer med at det bygges boliger nær terminalen.

-  Flere steder i Europa har de klart å bygge godsterminaler midt i byen, og det bør vi klare her også, men som jeg sa: Det viktigste er at ting blir sett i en større sammenheng. Jeg tror ikke det nytter å regulere én og én tomt. 

Ola Elvestuen sier han er helt enig med NHO i at det må gjøres oppgraderinger på kort sikt. Hvordan han ser for seg terminalen i framtiden, ønsker ikke Venstre-byråden å si stort om foreløpig.  

-  Jeg mener vi må prioritere godstrafikk, men Alnabruterminalen er ingen optimal samlaster. Samtidig går byutviklingen raskere enn forventet, i tillegg har beredskapsbasen kommet inn i planene.  

-  Jeg mener vi må gjøre noen konkrete investeringer på kort sikt. Hvordan godstrafikken ser ut i framtiden blir en annen diskusjon, sier Elvestuen.  

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.