Alnaelva er ferdig

Byrådet går bort fra tidligere løfter og sier ja til den omstridte pumpeløsningen av Alnaelva ved Alnabru. Dermed blir ikke elva en «blågrønn oase fra...

Skrevet av:

Byrådet går bort fra tidligere løfter og sier ja til den omstridte pumpeløsningen av Alnaelva ved Alnabru. Dermed blir ikke elva en «blågrønn oase fra marka til fjorden», slik det gjerne ble formulert tidligere. Nå deler man i steden elva i to, føyer seg logrende etter transportnæringen og gir blaffen i Groruddalens innbyggere.

Det en politiker sa i går er tydeligvis ikke mye verdt i dag... Senest i juli 2009 uttalte daværende byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen at «pumping av Alnaelva er uaktuelt». Hun gjentok gang etter gang at man skulle finne løsninger som både gavnet en utvidelse av Alnabru-terminalen og de omfattende og meget omtalte planene for en gjenåpning av Alnaelva.

Merete Agerbak-Jensen er ikke lenger byråd for byutvikling. Hun måtte gå. Hadde hun lovet for mye? Da Agerbak-Jensen ble erstattet av Bård Folke Fredriksen forsto nok de fleste at saken ikke kom til å gå vår vei. Når man setter inn nye folk, er det liksom sånn at man (tilsynelatende) kan starte på nytt.

I korte trekk dreier denne saken seg om følgende: Det har i mange år vært en gjengs politisk oppfatning at Alnaelva skal være en spydspiss i Groruddals-satsingen, en blågrønn oase det skal være mulig å spasere og sykle langs - fra Alnsjøen i Lillomarka til Bjørvika ved Oslofjorden. En slags Groruddalens Akerselv. Plan- og bygningsetaten har fulgt opp politikernes retningslinjer og presentert planer for hvordan man kan få til dette. Men et sted under marsjen kom det et krav fra Alnabru-terminalen om enda mer plass, og disse to interessene har siden stått mot hverandre. Agerbak-Jensens «både og» er nå erstattet med «terminal, terminal, terminal».

Det er fullt mulig å finne gode argumenter for byrådets forslag til ny reguleringsplan for Alnabru-terminalen, men for innbyggerne i Groruddalen faller de på stengrunn. Husk! Vi er lovet gull og grønne skoger, det vi får er et terminalområde som i størrelse strekker seg fra slottet til operaen - og enda litt til...

Siste nytt i Nyheter

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

 
Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!