ANNONSE

Alnaelva tapte for makta

Alnaelva tapte for makta

 

Onsdag ble alle tidligere løfter og politiske vedtak om en åpen Alnaelv i grøntdrag gjennom Groruddalen nedstemt i bystyret. Ola Elvestuen (V) hadde med seg stemmene fra SV, Rødt og KrF i kampen for Alnaelva. Det holdt ikke.

Tekst:

Publisert:

 - Det er fascinerende at Ap ikke en gang vil se på en mulighet som fører til en naturlig elveåpning. Når det kommer til de konkrete sakene følger partiet LO og utbyggerne. Akkurat det samme skjedde i Nyland Syd. Jeg vil ikke tenke på hva som skjer med Huken. Dette er en trist dag, sier Ola Elvestuen, gruppeleder for Venstre.

Knut Even Lindsjørn, gruppe­leder for SV, mente at onsdagens vedtak er et av bystyrets største løftebrudd.

Tone Tellevik Dahl (Ap) argumenterte blant annet med at Nasjonal Transportplan slår fast at Oslo skal være et logistikk-knutepunkt, men hun nevnte også elva.

- Vi ser at det kommer til å ta tid å åpne elva. Noen påstår at satsingen faller på disse meterne med elv. Det er visjonløst. Det er trafikkløsningene som er viktige. Denne planen vil bidra til å få Grorud­dalen ut av svevestøvtåka, sier Dahl.

 

Aldri folkekrav

Alle partiene i bystyret er enige om at Alnabruterminalen skal være et moderne logistikk-knutepunkt.

Alle partier har også hele tiden vært innforstått med at det skal bygges terminal på NRF-tomta. Kjernen for debatten i bystyret var derfor om Alnaelva skal åpnes naturlig, som V, SV, KrF og Rødt kjempet for, eller om Posten skal få bygge ut uten noen form for krav.

- Høyre mener dette er en veldig god plan, sier Hermann Kopp (H).

Peter N. Myhre (Frp) støttet Kopp.

- Det blir aldri et folkekrav å få på plass en så stor terminal, men folk trenger varer i butikkhyllene. Tomatene vokser ikke på veran­daen til butikksjefen på Meny.

Myhre la derimot til at han var enig med Elvestuen i én ting.

- Han har helt rett i at organisasjonene påvirker. Det som er herlig med Frp er at vi ikke har noen organisasjoner. Vi blåser i hva organisasjonene mener, og stem­mer for det vi mener er best.

 

Totalt knefall

Roar Ellingvåg (Rødt) trakk fram at utviklinga av terminalområdet på Alnabru hittil har vært styrt av en rekke enkeltbedrifter som logisk nok kun tar hensyn til egen drift og lønnsomhet.

- Men når de politikerne som skulle tatt samfunnsansvar ikke gjør det, som for eksempel da Nyland Syd-saken ble behandla i bystyret i 2006, blir det nærmest utidig å skyte på enkeltbedriftene. Kapitalistisk bedriftsøkonomi er nå en gang sneversynt av natur, sier han.

KrF og SV talte også varmt for elva.

- Hva blir levende fisk som går gjennom en pumpe? Fiskeboller, sier Aud Kvalbein (KrF).

Heidi Rømming (SV) kritiserte byrådspartiene og Ap for å gi etter for utbyggeren.

- Uten elv, og uten rekkefølgebestemmelser, fremstår byrådets innstilling som et totalt knefall. Mot store aktører som Schenker, Posten, Tollpost Globe, CargoNet, LO og NHO, kreves det både rygg­rad og muskler for å finne gode løsninger på vegne av byens befolkning generelt og Groruddalens befolkning spesielt. Når ikke engang byrådet i Oslo står opp for de gode byutviklingsmessige grepene, hvem skal gjøre det da, spør Rømming.

 

Elvekos

Flere andre partier utfordret Ap på deres standpunkt. Partiet var imidlertid ikke til å rikke.

- Her har vi både en stor terminal og miljøhensyn. Så må vi veie dem opp mot hverandre. Med denne løsningen blir det mer vann i elva enn før. Vann blir pumpet og demmet overalt. Med alternativ 1C får vi et godt kompromiss. Folk kommer til å kose seg glugg i hjel langs det elveløpet vi får, sier gruppeleder Rune Gerhardesen (Ap).

Elvevennen Karsten Sølve Nilsen, som overvar møtet i rådhuset, deler derimot på ingen måte Gerhardsens oppfatning, og mener at det er bedre at elva forblir i rør enn at den pumpes.

- Her er det underlige krefter som styrer byuviklingen. Politikere som lar seg styre av utbyggere som truer med å flytte ut hvis de ikke får det som de vil på rappen. Og av et LO som sitter fast i en gammel uttalelse om å bevare arbeidsplasser. Et ikke-tema så lenge ingen av de fremlagte alternativene har inneholdt noe som helst om å redusere på det antallet, sier Nilsen og fortsetter:

- At politikere ikke er byplanleggere viser denne saken med avslørende tydelighet. Med gravalvorlige skylapper behandler de terminalsaken som et isolert tilfelle. Og med kullsviertro på egen innsikt kaster de vrak på all ekspertise fra sine egne fagetater; Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten og Friluftsetaten. Etater som de selv har gitt i oppdrag å lage en helhetlig utviklingsplan for Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

ANNONSE
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
ANNONSE