Alnaelva tapte for makta

Alnaelva tapte for makta

 

Onsdag ble alle tidligere løfter og politiske vedtak om en åpen Alnaelv i grøntdrag gjennom Groruddalen nedstemt i bystyret. Ola Elvestuen (V) hadde med seg stemmene fra SV, Rødt og KrF i kampen for Alnaelva. Det holdt ikke.

Skrevet av:

 - Det er fascinerende at Ap ikke en gang vil se på en mulighet som fører til en naturlig elveåpning. Når det kommer til de konkrete sakene følger partiet LO og utbyggerne. Akkurat det samme skjedde i Nyland Syd. Jeg vil ikke tenke på hva som skjer med Huken. Dette er en trist dag, sier Ola Elvestuen, gruppeleder for Venstre.

Knut Even Lindsjørn, gruppe­leder for SV, mente at onsdagens vedtak er et av bystyrets største løftebrudd.

Tone Tellevik Dahl (Ap) argumenterte blant annet med at Nasjonal Transportplan slår fast at Oslo skal være et logistikk-knutepunkt, men hun nevnte også elva.

- Vi ser at det kommer til å ta tid å åpne elva. Noen påstår at satsingen faller på disse meterne med elv. Det er visjonløst. Det er trafikkløsningene som er viktige. Denne planen vil bidra til å få Grorud­dalen ut av svevestøvtåka, sier Dahl.

 

Aldri folkekrav

Alle partiene i bystyret er enige om at Alnabruterminalen skal være et moderne logistikk-knutepunkt.

Alle partier har også hele tiden vært innforstått med at det skal bygges terminal på NRF-tomta. Kjernen for debatten i bystyret var derfor om Alnaelva skal åpnes naturlig, som V, SV, KrF og Rødt kjempet for, eller om Posten skal få bygge ut uten noen form for krav.

- Høyre mener dette er en veldig god plan, sier Hermann Kopp (H).

Peter N. Myhre (Frp) støttet Kopp.

- Det blir aldri et folkekrav å få på plass en så stor terminal, men folk trenger varer i butikkhyllene. Tomatene vokser ikke på veran­daen til butikksjefen på Meny.

Myhre la derimot til at han var enig med Elvestuen i én ting.

- Han har helt rett i at organisasjonene påvirker. Det som er herlig med Frp er at vi ikke har noen organisasjoner. Vi blåser i hva organisasjonene mener, og stem­mer for det vi mener er best.

 

Totalt knefall

Roar Ellingvåg (Rødt) trakk fram at utviklinga av terminalområdet på Alnabru hittil har vært styrt av en rekke enkeltbedrifter som logisk nok kun tar hensyn til egen drift og lønnsomhet.

- Men når de politikerne som skulle tatt samfunnsansvar ikke gjør det, som for eksempel da Nyland Syd-saken ble behandla i bystyret i 2006, blir det nærmest utidig å skyte på enkeltbedriftene. Kapitalistisk bedriftsøkonomi er nå en gang sneversynt av natur, sier han.

KrF og SV talte også varmt for elva.

- Hva blir levende fisk som går gjennom en pumpe? Fiskeboller, sier Aud Kvalbein (KrF).

Heidi Rømming (SV) kritiserte byrådspartiene og Ap for å gi etter for utbyggeren.

- Uten elv, og uten rekkefølgebestemmelser, fremstår byrådets innstilling som et totalt knefall. Mot store aktører som Schenker, Posten, Tollpost Globe, CargoNet, LO og NHO, kreves det både rygg­rad og muskler for å finne gode løsninger på vegne av byens befolkning generelt og Groruddalens befolkning spesielt. Når ikke engang byrådet i Oslo står opp for de gode byutviklingsmessige grepene, hvem skal gjøre det da, spør Rømming.

 

Elvekos

Flere andre partier utfordret Ap på deres standpunkt. Partiet var imidlertid ikke til å rikke.

- Her har vi både en stor terminal og miljøhensyn. Så må vi veie dem opp mot hverandre. Med denne løsningen blir det mer vann i elva enn før. Vann blir pumpet og demmet overalt. Med alternativ 1C får vi et godt kompromiss. Folk kommer til å kose seg glugg i hjel langs det elveløpet vi får, sier gruppeleder Rune Gerhardesen (Ap).

Elvevennen Karsten Sølve Nilsen, som overvar møtet i rådhuset, deler derimot på ingen måte Gerhardsens oppfatning, og mener at det er bedre at elva forblir i rør enn at den pumpes.

- Her er det underlige krefter som styrer byuviklingen. Politikere som lar seg styre av utbyggere som truer med å flytte ut hvis de ikke får det som de vil på rappen. Og av et LO som sitter fast i en gammel uttalelse om å bevare arbeidsplasser. Et ikke-tema så lenge ingen av de fremlagte alternativene har inneholdt noe som helst om å redusere på det antallet, sier Nilsen og fortsetter:

- At politikere ikke er byplanleggere viser denne saken med avslørende tydelighet. Med gravalvorlige skylapper behandler de terminalsaken som et isolert tilfelle. Og med kullsviertro på egen innsikt kaster de vrak på all ekspertise fra sine egne fagetater; Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten og Friluftsetaten. Etater som de selv har gitt i oppdrag å lage en helhetlig utviklingsplan for Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!