- Alt vi får er stål på bakken

- Alt vi får er stål på bakken

 

Et nytt godsspor fra Alnabruterminalen til Haugenstua er uønsket av bydelsutvalget på Stovner. De ønsker heller ikke et riggområde for maskiner i sitt nærområdet, og anbefaler Jernbaneverket å skrinlegge planene for utvidelse av terminalen.

Skrevet av:

 - Jeg er vanligvis positiv til utvikling, men spør meg om dette er en heldig utvikling. Vi har blitt lovet stadion og mye annet, men alt vi får er stål på bakken, sa Jan Arild Linja (Frp).

For to uker siden skrev Akers Avis Groruddalen om Jernbaneverkets planer om å utvide Alnabruterminalen, for å bedre kapasiteten på terminalen. Slik at man kan nå målet om dobbelt så mye godstransport på jernbane innen år 2020.

I Jernbaneverkets utredninger, som nå har vært ute på høring, foreslås det blant annet å lage et nytt godsspor fra terminalen og til Haugenstua stasjon. I tillegg vil Jernbaneverket flytte riggområde for skinnegående arbeidsmaskiner til Jernkroken, og verkstedet for vedlikehold av godsvogner flyttes til Nyland.

I tillegg skal det blant annet etableres en ny 6-spor kranmodul på den delen av terminalen som grenser mot blant annet Alf Bjerckes vei.  

 

Gir frysninger

Stovner bydelsutvalg mener blant annet at en terminalutvidelse kan ramme fremtidige planer om Fossumdiagonalen, utvidelse av Østre Aker vei, Alna Miljøpark og åpning av Svarttjernbekken.

- Jeg får frysninger på ryggen av å lese forslaget, sier BU-leder Karl P. Olsen (Ap).

Det er kun tre uker siden flertallet i bystyret banket igjen en ny reguleringsplan for terminalen. Denne inkluderte både full utbygging av NRF-tomta og utbygging på den såkalte trekanttomta. Dette har Bydel Stovner tidligere har uttalt seg positive til. Jernbaneverkets planer må ses i sammenheng med denne reguleringsplanen, og flere av bydelspolitikerne antyder imidlertid at de ville stemt annerledes dersom de hadde kjent til Jernbaneverkets planer for ytterligere utvidelse av terminalen.

- De har sneket seg inn bakveien. Dette er et skikkelig spark på skinnleggen, mener Bjørn Hallme (Ap).

 

Aksepterer ikke

På Stovner mener politikerne at Jernbaneverkets helhetlige plan for terminalen fører til at terminalen flyttes inn i bomiljøene.

- Vi kan ikke akseptere at terminalen går inn i boligområdene, mener Linja.

Dette har også Grorud bydelsutvalg tidligere uttalt seg negative til.

Bydelspolitikerne får også støtte av Groruddalen Miljøforum.

- Vi vil sterkt anbefale at den videre utbygging og arealeffektivisering skjer innen Alnabru terminalområde, og at inn-og utkjøring fra terminalområdet skjer via det veistsystem som er godkjent for dette, mener Knut J. Nicolaissen og Dag Tveit Bråthen.

Miljøforumet beskriver planene som ambisiøse, men er skeptiske til konsekvensene av utbyggingen Jernbaneverket skisseres.

- Vi vil sterkt oppfordre til at videre utvikling først skjer når eventuelt behov, og forutsetninger ellers, er klart dokumentert. Og ikke minst slik at Groruddalens beboere ikke utsettes for denne type miljøforurensninger, understreker Bråthen.

 I Bydel Bjerke er man imidlertid positive til at Alnabruterminalen utvides og arealeffektiviseres. Men bydelens Miljø- og samferdselskomité understreker at de er skeptiske til at nytt atkomstområde fra Alf Bjerckes vei, slik som Jernbaneverket foreslås, I tillegg mener bydelen at Tungtransportplan for Groruddalen må vedtas før det gis tillatelse til å utvide terminalen.

 

- Ikke i boområder

Jernbaneverket er ikke enige med dem som mener utvidelsesplanene fører  til at Alnabruterminalen beveger seg inn i boligområdet. Dette forklares med at målet med utvidelsen er å rendyrke området til gods. Prosjektleder Vibeke Aarnes i Jernbaneverket Utbygging forklarte i forrige uke at selve terminalen derfor ikke blir utvidet, men at man må frigjøre mer areal på dagens terminalområdet.

- For at vi skal rendyrke dette området til gods, må vi flytte enkelte funksjoner. Blant annet flyttes verkstedet for vedlikehold av godsvogner til Nyland, mens området ved Haugenstua skal være riggområde for skinnegående arbeidsmaskiner, forklarte Aarnes da.

Det er imidlertid betydelige utfordringer blant annet knyttet til kostnader før utvidelsen kan bli realisert. I Nasjonaltransportplan (NTP) er det satt av én milliard kroner, mens utvidelsen Jernbaneverket planlegger koster bortimot fem milliarder kroner.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!