- Alt vi får er stål på bakken

- Alt vi får er stål på bakken

 

Et nytt godsspor fra Alnabruterminalen til Haugenstua er uønsket av bydelsutvalget på Stovner. De ønsker heller ikke et riggområde for maskiner i sitt nærområdet, og anbefaler Jernbaneverket å skrinlegge planene for utvidelse av terminalen.

Skrevet av:

 - Jeg er vanligvis positiv til utvikling, men spør meg om dette er en heldig utvikling. Vi har blitt lovet stadion og mye annet, men alt vi får er stål på bakken, sa Jan Arild Linja (Frp).

For to uker siden skrev Akers Avis Groruddalen om Jernbaneverkets planer om å utvide Alnabruterminalen, for å bedre kapasiteten på terminalen. Slik at man kan nå målet om dobbelt så mye godstransport på jernbane innen år 2020.

I Jernbaneverkets utredninger, som nå har vært ute på høring, foreslås det blant annet å lage et nytt godsspor fra terminalen og til Haugenstua stasjon. I tillegg vil Jernbaneverket flytte riggområde for skinnegående arbeidsmaskiner til Jernkroken, og verkstedet for vedlikehold av godsvogner flyttes til Nyland.

I tillegg skal det blant annet etableres en ny 6-spor kranmodul på den delen av terminalen som grenser mot blant annet Alf Bjerckes vei.  

 

Gir frysninger

Stovner bydelsutvalg mener blant annet at en terminalutvidelse kan ramme fremtidige planer om Fossumdiagonalen, utvidelse av Østre Aker vei, Alna Miljøpark og åpning av Svarttjernbekken.

- Jeg får frysninger på ryggen av å lese forslaget, sier BU-leder Karl P. Olsen (Ap).

Det er kun tre uker siden flertallet i bystyret banket igjen en ny reguleringsplan for terminalen. Denne inkluderte både full utbygging av NRF-tomta og utbygging på den såkalte trekanttomta. Dette har Bydel Stovner tidligere har uttalt seg positive til. Jernbaneverkets planer må ses i sammenheng med denne reguleringsplanen, og flere av bydelspolitikerne antyder imidlertid at de ville stemt annerledes dersom de hadde kjent til Jernbaneverkets planer for ytterligere utvidelse av terminalen.

- De har sneket seg inn bakveien. Dette er et skikkelig spark på skinnleggen, mener Bjørn Hallme (Ap).

 

Aksepterer ikke

På Stovner mener politikerne at Jernbaneverkets helhetlige plan for terminalen fører til at terminalen flyttes inn i bomiljøene.

- Vi kan ikke akseptere at terminalen går inn i boligområdene, mener Linja.

Dette har også Grorud bydelsutvalg tidligere uttalt seg negative til.

Bydelspolitikerne får også støtte av Groruddalen Miljøforum.

- Vi vil sterkt anbefale at den videre utbygging og arealeffektivisering skjer innen Alnabru terminalområde, og at inn-og utkjøring fra terminalområdet skjer via det veistsystem som er godkjent for dette, mener Knut J. Nicolaissen og Dag Tveit Bråthen.

Miljøforumet beskriver planene som ambisiøse, men er skeptiske til konsekvensene av utbyggingen Jernbaneverket skisseres.

- Vi vil sterkt oppfordre til at videre utvikling først skjer når eventuelt behov, og forutsetninger ellers, er klart dokumentert. Og ikke minst slik at Groruddalens beboere ikke utsettes for denne type miljøforurensninger, understreker Bråthen.

 I Bydel Bjerke er man imidlertid positive til at Alnabruterminalen utvides og arealeffektiviseres. Men bydelens Miljø- og samferdselskomité understreker at de er skeptiske til at nytt atkomstområde fra Alf Bjerckes vei, slik som Jernbaneverket foreslås, I tillegg mener bydelen at Tungtransportplan for Groruddalen må vedtas før det gis tillatelse til å utvide terminalen.

 

- Ikke i boområder

Jernbaneverket er ikke enige med dem som mener utvidelsesplanene fører  til at Alnabruterminalen beveger seg inn i boligområdet. Dette forklares med at målet med utvidelsen er å rendyrke området til gods. Prosjektleder Vibeke Aarnes i Jernbaneverket Utbygging forklarte i forrige uke at selve terminalen derfor ikke blir utvidet, men at man må frigjøre mer areal på dagens terminalområdet.

- For at vi skal rendyrke dette området til gods, må vi flytte enkelte funksjoner. Blant annet flyttes verkstedet for vedlikehold av godsvogner til Nyland, mens området ved Haugenstua skal være riggområde for skinnegående arbeidsmaskiner, forklarte Aarnes da.

Det er imidlertid betydelige utfordringer blant annet knyttet til kostnader før utvidelsen kan bli realisert. I Nasjonaltransportplan (NTP) er det satt av én milliard kroner, mens utvidelsen Jernbaneverket planlegger koster bortimot fem milliarder kroner.

Siste nytt i Nyheter

Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

 
Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!