- Alt vi får er stål på bakken

- Alt vi får er stål på bakken

 

Et nytt godsspor fra Alnabruterminalen til Haugenstua er uønsket av bydelsutvalget på Stovner. De ønsker heller ikke et riggområde for maskiner i sitt nærområdet, og anbefaler Jernbaneverket å skrinlegge planene for utvidelse av terminalen.

Skrevet av:

 - Jeg er vanligvis positiv til utvikling, men spør meg om dette er en heldig utvikling. Vi har blitt lovet stadion og mye annet, men alt vi får er stål på bakken, sa Jan Arild Linja (Frp).

For to uker siden skrev Akers Avis Groruddalen om Jernbaneverkets planer om å utvide Alnabruterminalen, for å bedre kapasiteten på terminalen. Slik at man kan nå målet om dobbelt så mye godstransport på jernbane innen år 2020.

I Jernbaneverkets utredninger, som nå har vært ute på høring, foreslås det blant annet å lage et nytt godsspor fra terminalen og til Haugenstua stasjon. I tillegg vil Jernbaneverket flytte riggområde for skinnegående arbeidsmaskiner til Jernkroken, og verkstedet for vedlikehold av godsvogner flyttes til Nyland.

I tillegg skal det blant annet etableres en ny 6-spor kranmodul på den delen av terminalen som grenser mot blant annet Alf Bjerckes vei.  

 

Gir frysninger

Stovner bydelsutvalg mener blant annet at en terminalutvidelse kan ramme fremtidige planer om Fossumdiagonalen, utvidelse av Østre Aker vei, Alna Miljøpark og åpning av Svarttjernbekken.

- Jeg får frysninger på ryggen av å lese forslaget, sier BU-leder Karl P. Olsen (Ap).

Det er kun tre uker siden flertallet i bystyret banket igjen en ny reguleringsplan for terminalen. Denne inkluderte både full utbygging av NRF-tomta og utbygging på den såkalte trekanttomta. Dette har Bydel Stovner tidligere har uttalt seg positive til. Jernbaneverkets planer må ses i sammenheng med denne reguleringsplanen, og flere av bydelspolitikerne antyder imidlertid at de ville stemt annerledes dersom de hadde kjent til Jernbaneverkets planer for ytterligere utvidelse av terminalen.

- De har sneket seg inn bakveien. Dette er et skikkelig spark på skinnleggen, mener Bjørn Hallme (Ap).

 

Aksepterer ikke

På Stovner mener politikerne at Jernbaneverkets helhetlige plan for terminalen fører til at terminalen flyttes inn i bomiljøene.

- Vi kan ikke akseptere at terminalen går inn i boligområdene, mener Linja.

Dette har også Grorud bydelsutvalg tidligere uttalt seg negative til.

Bydelspolitikerne får også støtte av Groruddalen Miljøforum.

- Vi vil sterkt anbefale at den videre utbygging og arealeffektivisering skjer innen Alnabru terminalområde, og at inn-og utkjøring fra terminalområdet skjer via det veistsystem som er godkjent for dette, mener Knut J. Nicolaissen og Dag Tveit Bråthen.

Miljøforumet beskriver planene som ambisiøse, men er skeptiske til konsekvensene av utbyggingen Jernbaneverket skisseres.

- Vi vil sterkt oppfordre til at videre utvikling først skjer når eventuelt behov, og forutsetninger ellers, er klart dokumentert. Og ikke minst slik at Groruddalens beboere ikke utsettes for denne type miljøforurensninger, understreker Bråthen.

 I Bydel Bjerke er man imidlertid positive til at Alnabruterminalen utvides og arealeffektiviseres. Men bydelens Miljø- og samferdselskomité understreker at de er skeptiske til at nytt atkomstområde fra Alf Bjerckes vei, slik som Jernbaneverket foreslås, I tillegg mener bydelen at Tungtransportplan for Groruddalen må vedtas før det gis tillatelse til å utvide terminalen.

 

- Ikke i boområder

Jernbaneverket er ikke enige med dem som mener utvidelsesplanene fører  til at Alnabruterminalen beveger seg inn i boligområdet. Dette forklares med at målet med utvidelsen er å rendyrke området til gods. Prosjektleder Vibeke Aarnes i Jernbaneverket Utbygging forklarte i forrige uke at selve terminalen derfor ikke blir utvidet, men at man må frigjøre mer areal på dagens terminalområdet.

- For at vi skal rendyrke dette området til gods, må vi flytte enkelte funksjoner. Blant annet flyttes verkstedet for vedlikehold av godsvogner til Nyland, mens området ved Haugenstua skal være riggområde for skinnegående arbeidsmaskiner, forklarte Aarnes da.

Det er imidlertid betydelige utfordringer blant annet knyttet til kostnader før utvidelsen kan bli realisert. I Nasjonaltransportplan (NTP) er det satt av én milliard kroner, mens utvidelsen Jernbaneverket planlegger koster bortimot fem milliarder kroner.

Siste nytt i Nyheter

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!