Ammerud-utbygging lar vente på seg

Ammerud-utbygging lar vente på seg

 

Rådhuset sier ja og Obos står klar med spaden i hånda, men en klage fra Statens Vegvesen gjør at boligbyggingen ved Ammerud T-bane lar vente på seg.

I Ammerudveien 19-25 har Obos store planer. Det eksisterende bygget, der blant annet Rema og Café Hyggelig hører til, skal utvides. I tillegg er planen å reise en ny blokk like ved siden av. I tillegg til de 28 eksisterende leilighetene i dag vil 48 nye bli bygget.

- Alle formaliteter er i boks, bortsett fra at Statens Vegvesen mener leilighetene ligger for nær Trondheimsveien. Det betyr at hele prosjektet utsettes, sier kommunikasjonsdirektør i Obos, Åge Pettersen.

Vegvesenet er av den oppfatning at leilighetene vil bli overeksponert for støy.

-  I alle år har det vært boliger så nær veien. Dette ligger rett ved et trafikknutepunkt og bør oppfylle alle krav om fortetting i Oslo by. Derfor synes vi at dette er en litt underlig sak, medgir Pettersen.

Nå går saken til Miljøverndepartementet som skal fatte den endelige beslutningen.

Veldig ideelt 

Byrådet har stilt seg utelukkende positive til utbyggingen.  

-  Det finnes ikke et mer ideelt sted å bygge boliger enn oppå en T-banestasjon, og det er helt i tråd med rikspolitiske føringer for en god by- og tettstedsutvikling, påpeker byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H).  

Han påpeker at Huken pukkverk snart er historie og at det vil føre til mindre trafikk - spesielt i Ammerudveien.  

-  Slik jeg ser det, er det fint mulig å utbedre støyproblemet fra veien. Slike forhold kan ikke gå foran boligbygging og denne saken er litt spesiell ettersom Statens Vegvesen selv er kilden til støy fra veien, sier han.

Dersom Obos får bygge blir det leiligheter i størrelsen 40 til 80 kvadratmeter. Alle boligene vil også få en stille side - i tillegg har byrådet understreket at det må gjøres tiltak for å skjerme uteområdene.  

 

Ulike føringer

Foreløpig er det uvisst hva de nye boligene vil koste, men Åge Pettersen tror de vil være attraktive for eldre kjøpere.  

-  Mange på Ammerud bor i villa og ønsker seg etter hvert noe enklere. Her kan man nesten gå i butikken med tøflene på seg. Korte avstander er noe mange ønsker seg. 

Både Pettersen og Folke Fredriksen innrømmer at det frustrerende at statlige føringer strider mot hverandre.  

-  På den ene siden ønsker rikspolitikerne å bygge på idelle tomter - på den andre siden møtes vi med innsigelser fordi en statlig aktør mener det er for dårlig støyskjerming. Jeg savner en rød tråd, men samtidig er jeg temmelig sikker på at Miljøverndepartementet gir prosjektet grønt lys, sier byråden.  

 

Følger regelverket 

Overingeniør i Statens Vegvesen, Gry Larsen, påpeker at utbygger må ta ansvar for støyskjerming og ikke Vegvesenet, slik Folke Fredriksen mener.  

-  Hvis vi skal bygge en ny vei eller en ny støykilde er det vårt ansvar, men når det kommer et bygg nær veien er det utbygger som må ta den jobben, påpeker hun.  

Årsaken til innsigelsen er at Ammerudveien 19-25 befinner seg i såkalt rød støysone.  

-  Retningslinjene fra Miljøverndepartementet sier at man i rød støysone skal vise varsomhet når det bygges boliger og den linja vil vi følge, sier Larsen. 

Hun påpeker at støy er det miljøproblemet som plager flest nordmenn.

-  Derfor er det viktig at vi følger retningslinjene. Nå er det opp til departementet å avgjøre saken, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Gratis AKS i Bjerke

Gratis AKS i Bjerke

  • Oslo-budsjettet

Hittil har gratis halvdagsplass i Aktivitetsskolen (AKS) vært et tilbud for bydelene Grorud, Stovner, Alna og Søndre Nordstrand. Nå utvides ordningen til Groruddalens siste bydel.

- Litt i seneste laget

Slik reagerer opposisjonen

  • Oslo-budsjettet

Guri Melby (V) mener prosessen med Stovner bad går for sakte. Hun mener byrådet har vraket hele bademeldingen.

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

 
Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

 
Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!