Anmelder Oslo Vei for miljøkriminalitet

Anmelder Oslo Vei for miljøkriminalitet

 

Seks lokale foreninger har sett seg lei på Oslo Veis drift av Huken pukk- og asfaltverk. De anmelder nå veiselskapet til politiet og økokrim for en rekke ulovligheter. I tillegg oppfordres folk til å protestere mot pukkverk-utvidelsen.

Skrevet av:

 - Oslo Vei AS er anmeldt til Oslo Politidistrikt og Økokrim for graverende ulovligheter i Huken pukk- og asfaltverk, bekrefter Per Kr. Holth fra Aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka.

Huken pukk- og asfaltverk ligger i sin helhet innenfor markagrensa, og driftes av Oslo Vei AS, som er heleid av Oslo kommune.

Aksjonsgruppa oppdaget i 2009 at Oslo Vei ikke har fulgt reguleringsplanen for området, og sendte to klagebrev til Plan- og bygningsetaten (Pbe). På bakgrunn av klagene gjorde Pbe under­søkelser, og fant enda flere ulovligheter. De gikk da ut med varsel om pålegg om retting og varsel om tvangsmulkt.

- I fjor klarte vi å grave fram den forrige reguleringssaken. Vi satte oss godt inn i den, og fant flere brudd, sier Frode O. Hansen.

 

Flere punkter

Det er Lillomarkas Venner, Groruddalen Miljøforum, Breisjøgrenda Sameie, Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, Lillomarka orienteringslag og Alnaelvas Venner som står bak anmeldelsen av Oslo Vei.

Anmeldelsen går ut på miljøkriminalitet, økonomisk krimina­litet og brudd på plan- og bygningsloven, og er gjort med bakgrunn i fire konkrete punkter.

1) Bortsprenging av parkbelte i nordlig ende av steinbruddet, totalt ca. 12.500 kvadratmeter. Parkbeltet er klart definert i reguleringsplanen og reguleringskartet.

2) Loddrette stup både mot vest, nord og øst i bruddet, til tross for at det i reguleringsplanen og regu­leringskartet står at det skal være avtrappende skråninger. Avtrappende skråninger var ment som en enkel og kostnadseffektiv måte å etterbeplante og tilbakeføre skog etter avvikling av steinbruddet.

3) Det er gått dypere ned i bruddet enn reguleringsplanen tillater.

4) Parkbeltet i øst er ødelagt ved at området er fylt opp med masse som det ikke er søkt godkjenning for.

 

600 millioner

Organisasjonene har regnet ut at Oslo Vei har tatt ut en million kubikkmeter ulovlig masse. Dette tilsvarer tre millioner tonn med stein.

- Med dagens priser ville det ulovlige uttaket hatt en markedsverdi på opptil 600 millioner kroner, sier Hansen.

- Dersom reguleringsplanens krav om avtrappende skråninger og parkbelte skal følges, vil det i tillegg komme enormt store samfunnsmessige ekstrakostnader på grunn av tilbakefylling av ulovlig uttatte masser. Dette vil medføre sterk støy og forurensning fra trafikken, som vil berøre store boligområder med tett befolkning, supplerer Holth.

Organisasjonene mener ulovlighetene er så grove at det er naturlig at Huken pukk- og asfaltverk stenges.

 

Mobilisering

Under årsmøtet til Groruddalen Miljøforum på mandag sa Hansen at det er veldig viktig med mobilisering fremover.

- Miljøverndepartementet stop­pet ikke reguleringsarbeidet, siden planprosessen startet før 1. september. Personlig synes jeg det er en tynn begrunnelse, sier han og fortsetter:

- Verken etater, departement eller politikere ser ut til å klare å stoppe planprosessen nå.

Hansen synes det er fint lokale politikere er i mot.

- Men det virker som byrådet presser på, sier Hansen, som oppfatter at presset er blitt større etter byrådsskiftet i fjor høst.

- SV, Venstre og Rødt er i mot, men Ap sitter forsatt på gjerdet. Jeg lurer på om Ap kan leve med en storstilt ødeleggelse av naturperlen i Lillomarka. Ap er et nøkkelparti i bystyret, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!