Anmelder Oslo Vei for miljøkriminalitet

Anmelder Oslo Vei for miljøkriminalitet

 

Seks lokale foreninger har sett seg lei på Oslo Veis drift av Huken pukk- og asfaltverk. De anmelder nå veiselskapet til politiet og økokrim for en rekke ulovligheter. I tillegg oppfordres folk til å protestere mot pukkverk-utvidelsen.

Tekst:

Publisert:

 - Oslo Vei AS er anmeldt til Oslo Politidistrikt og Økokrim for graverende ulovligheter i Huken pukk- og asfaltverk, bekrefter Per Kr. Holth fra Aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka.

Huken pukk- og asfaltverk ligger i sin helhet innenfor markagrensa, og driftes av Oslo Vei AS, som er heleid av Oslo kommune.

Aksjonsgruppa oppdaget i 2009 at Oslo Vei ikke har fulgt reguleringsplanen for området, og sendte to klagebrev til Plan- og bygningsetaten (Pbe). På bakgrunn av klagene gjorde Pbe under­søkelser, og fant enda flere ulovligheter. De gikk da ut med varsel om pålegg om retting og varsel om tvangsmulkt.

- I fjor klarte vi å grave fram den forrige reguleringssaken. Vi satte oss godt inn i den, og fant flere brudd, sier Frode O. Hansen.

 

Flere punkter

Det er Lillomarkas Venner, Groruddalen Miljøforum, Breisjøgrenda Sameie, Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, Lillomarka orienteringslag og Alnaelvas Venner som står bak anmeldelsen av Oslo Vei.

Anmeldelsen går ut på miljøkriminalitet, økonomisk krimina­litet og brudd på plan- og bygningsloven, og er gjort med bakgrunn i fire konkrete punkter.

1) Bortsprenging av parkbelte i nordlig ende av steinbruddet, totalt ca. 12.500 kvadratmeter. Parkbeltet er klart definert i reguleringsplanen og reguleringskartet.

2) Loddrette stup både mot vest, nord og øst i bruddet, til tross for at det i reguleringsplanen og regu­leringskartet står at det skal være avtrappende skråninger. Avtrappende skråninger var ment som en enkel og kostnadseffektiv måte å etterbeplante og tilbakeføre skog etter avvikling av steinbruddet.

3) Det er gått dypere ned i bruddet enn reguleringsplanen tillater.

4) Parkbeltet i øst er ødelagt ved at området er fylt opp med masse som det ikke er søkt godkjenning for.

 

600 millioner

Organisasjonene har regnet ut at Oslo Vei har tatt ut en million kubikkmeter ulovlig masse. Dette tilsvarer tre millioner tonn med stein.

- Med dagens priser ville det ulovlige uttaket hatt en markedsverdi på opptil 600 millioner kroner, sier Hansen.

- Dersom reguleringsplanens krav om avtrappende skråninger og parkbelte skal følges, vil det i tillegg komme enormt store samfunnsmessige ekstrakostnader på grunn av tilbakefylling av ulovlig uttatte masser. Dette vil medføre sterk støy og forurensning fra trafikken, som vil berøre store boligområder med tett befolkning, supplerer Holth.

Organisasjonene mener ulovlighetene er så grove at det er naturlig at Huken pukk- og asfaltverk stenges.

 

Mobilisering

Under årsmøtet til Groruddalen Miljøforum på mandag sa Hansen at det er veldig viktig med mobilisering fremover.

- Miljøverndepartementet stop­pet ikke reguleringsarbeidet, siden planprosessen startet før 1. september. Personlig synes jeg det er en tynn begrunnelse, sier han og fortsetter:

- Verken etater, departement eller politikere ser ut til å klare å stoppe planprosessen nå.

Hansen synes det er fint lokale politikere er i mot.

- Men det virker som byrådet presser på, sier Hansen, som oppfatter at presset er blitt større etter byrådsskiftet i fjor høst.

- SV, Venstre og Rødt er i mot, men Ap sitter forsatt på gjerdet. Jeg lurer på om Ap kan leve med en storstilt ødeleggelse av naturperlen i Lillomarka. Ap er et nøkkelparti i bystyret, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Ungdom kastet steiner og tente på bil

Politiet avviser at hendelsene i på Stovner og Vestli i helga er i forbindelse med gjengkriminalitet. De etterforsker nå flere forhold fra helga, blant annet skal ungdom ha kastet en tung stein ned fra en bro på Vestli og tent på bil og søppelkasser.

Ung gutt falt igjennom skoletak

En femten år gammel gutt falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten ble fraktet til sykehus og tilstanden er fremdeles alvorlig.

 
Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.