Byrådet - etter ett år:

Ap: Høyre bløffer om
hva som skjedde

Ap: Høyre bløffer om <BR>hva som skjedde

LØGN: Ap mener Høyre ikke snakker sant når de påstår at Ap var motstandere av veiprosjekter i Groruddalen.

Aps Andreas Halse satt ved samme bord som Lae Solberg under Oslopakke 3-forhandlingene. Han mener Høyre serverer snakker usant når de påstår at Ap ikke ville ha med veiprosjekter i Groruddalen.

Skrevet av:

Oppdatert:
10.10.2016 kl 09:27

– Høyre mener at nåværende byråd er en bremsekloss med tanke på de store prosjektene i Groruddalen. Selv Bøhler-Stoltenberg- prosjektet lokk over E6 viste ikke dagens byråd interesse for i Oslopakke 3-forhandlingene, hevder de. Hva er bakgrunnen for dette?

– Mitt ærlige svar er at jeg tenker at noen er frekke og lyver dere rett opp i ansiktet. Det er ikke første gang jeg har opplevd det, mener Halse.

– Høyre viste i debatten under forhandlingene at det var viktigst for dem å bygge ny E18 i Bærum og Asker. Vi og MDG dro lasset for tunge kollektivprosjekter – og lokk over E6. Det var aldri aktuelt for oss å skrive under en avtale som ikke innehold E6-lokket. Selv om det er åpenlyst at Statens vegvesen ikke ønsker lokk på denne strekningen, sier han.

Les også: Høyre: Ap bryr seg ikke om E6-lokket

Alle prosjekter er forsinka

-Blir det for diffust at alle prosjektene i Groruddalen er skjøvet framover i tid - og at det nå er så konkret med prosjekter på den andre siden av byen, som Fornebubanen og Røa-tunnelen?

Jeg er ikke enig. Ta for eksempel prosjektene på vestkanten. Fornebubanen er kraftig forsinket, den burde stått ferdig for en god stund siden. Røa-tunnelen skulle stå ferdig i år, 2016. Nå ligger den an til å være ferdig i 2020. Det er ikke slik at man på vestkanten går rundt og jubler for at alt nå er på plass, mener Halse.

- Det miljøforumet glemmer litt er hvor mye penger vi har satt av til rehabilitering og oppgradering av t-banenettet. De neste fire årene vil en stor andel av dette gå til Groruddalen. Nå bruker vi over 4 milliarder på oppgradering.

Ta vare på det man har

- Jeg forstår at man fokuserer på nye prosjekter, men aller viktigst er det man har fått til fungerer på en god måte. Folk på t-banen på Romsås skal for eksempel slippe å oppleve så mye forsinkelser.

- Men Ahusbanen har vært påtenkt siden 1960-tallet. Det er ikke et nytt prosjekt. Diagonaler har vært snakket om i over 20 år. Forstår du at folk er oppgitte over tidsaspektet?

Det skjønner jeg veldig godt. Hadde jeg sittet og spilt Sims City så hadde jeg bygget t-banetunnelen i morgen. I forhandlingene snakket vi om tidshorisonter på 20 år. Det er frustrerende. Vi har ikke mange nok fagfolk til å fullføre alle prosjekter samtidig, sier han.

Sentrumstunnel er viktigst

- Så det er ikke mulig at en t-baneløsning til Nedre Romerike kommer raskere på plass?

- Svaret er i teorien ja, men ikke så mye tidligere, sier han.

- Det er avhengig av flere ting; vi bør ha på plass et nytt signal- og sikringsanlegg før nye linjer er oppe og går. Det skal stå ferdig i cirka 2023-24. Det kan hende det lar seg gjøre med en raskere prosess, men det må nesten fagfolk i Sporveien svare på.

- Når vi snakker om øst og vest i byen, så er det undervurdert hvor viktig sentrumstunnelen er. Jeg vil si den er viktigere enn tverrforbindelsen, selv om den også er viktig. En slik tunnel vil gjøre at man kan kjøre flere vogner og gi et bedre tilbud. Arbeidet begynner i 2019, men vil stå ferdig i slutten av 2020-årene, sier han.

- Første strekning er Majorstua til Tøyen (cirka 2028), så Tøyen til Bryn (cirka 2031).

Lokk over E6:

Midler til byutviklingsprosjekt som miljølokk over E6 Furuset er prioritert innenfor øvrige riksvegsprosjekter som vil begynne fra 2021. Arealer kan her frigjøres til byutviklingsformål, men man er avhengig av grunneierbidrag for fullfinansiering.

Ved å legge lokk over motorveien kan det bygges nye boliger langs E6.

Les mer om byrådet - etter ett år i papiravisen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

 
Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!