ANNONSE

Byrådet - etter ett år:

Ap: Høyre bløffer om
hva som skjedde

Ap: Høyre bløffer om <BR>hva som skjedde

LØGN: Ap mener Høyre ikke snakker sant når de påstår at Ap var motstandere av veiprosjekter i Groruddalen.

Aps Andreas Halse satt ved samme bord som Lae Solberg under Oslopakke 3-forhandlingene. Han mener Høyre serverer snakker usant når de påstår at Ap ikke ville ha med veiprosjekter i Groruddalen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.10.2016 kl 09:27

Se bildet større

OPPGITT: Andreas Halse (Ap) satt også i forhandlingene om revidert Oslopakke 3. Han liker ikke beskyldningene til Høyre om at Ap ikke vil ha med veiprosjektene i Groruddalen videre. Han mener også at en ny sentrumstunnel vil være ekstra viktig for dalen i tiden fremover.?

– Høyre mener at nåværende byråd er en bremsekloss med tanke på de store prosjektene i Groruddalen. Selv Bøhler-Stoltenberg- prosjektet lokk over E6 viste ikke dagens byråd interesse for i Oslopakke 3-forhandlingene, hevder de. Hva er bakgrunnen for dette?

– Mitt ærlige svar er at jeg tenker at noen er frekke og lyver dere rett opp i ansiktet. Det er ikke første gang jeg har opplevd det, mener Halse.

– Høyre viste i debatten under forhandlingene at det var viktigst for dem å bygge ny E18 i Bærum og Asker. Vi og MDG dro lasset for tunge kollektivprosjekter – og lokk over E6. Det var aldri aktuelt for oss å skrive under en avtale som ikke innehold E6-lokket. Selv om det er åpenlyst at Statens vegvesen ikke ønsker lokk på denne strekningen, sier han.

Les også: Høyre: Ap bryr seg ikke om E6-lokket

Alle prosjekter er forsinka

-Blir det for diffust at alle prosjektene i Groruddalen er skjøvet framover i tid - og at det nå er så konkret med prosjekter på den andre siden av byen, som Fornebubanen og Røa-tunnelen?

Jeg er ikke enig. Ta for eksempel prosjektene på vestkanten. Fornebubanen er kraftig forsinket, den burde stått ferdig for en god stund siden. Røa-tunnelen skulle stå ferdig i år, 2016. Nå ligger den an til å være ferdig i 2020. Det er ikke slik at man på vestkanten går rundt og jubler for at alt nå er på plass, mener Halse.

- Det miljøforumet glemmer litt er hvor mye penger vi har satt av til rehabilitering og oppgradering av t-banenettet. De neste fire årene vil en stor andel av dette gå til Groruddalen. Nå bruker vi over 4 milliarder på oppgradering.

Ta vare på det man har

- Jeg forstår at man fokuserer på nye prosjekter, men aller viktigst er det man har fått til fungerer på en god måte. Folk på t-banen på Romsås skal for eksempel slippe å oppleve så mye forsinkelser.

- Men Ahusbanen har vært påtenkt siden 1960-tallet. Det er ikke et nytt prosjekt. Diagonaler har vært snakket om i over 20 år. Forstår du at folk er oppgitte over tidsaspektet?

Det skjønner jeg veldig godt. Hadde jeg sittet og spilt Sims City så hadde jeg bygget t-banetunnelen i morgen. I forhandlingene snakket vi om tidshorisonter på 20 år. Det er frustrerende. Vi har ikke mange nok fagfolk til å fullføre alle prosjekter samtidig, sier han.

Sentrumstunnel er viktigst

- Så det er ikke mulig at en t-baneløsning til Nedre Romerike kommer raskere på plass?

- Svaret er i teorien ja, men ikke så mye tidligere, sier han.

- Det er avhengig av flere ting; vi bør ha på plass et nytt signal- og sikringsanlegg før nye linjer er oppe og går. Det skal stå ferdig i cirka 2023-24. Det kan hende det lar seg gjøre med en raskere prosess, men det må nesten fagfolk i Sporveien svare på.

- Når vi snakker om øst og vest i byen, så er det undervurdert hvor viktig sentrumstunnelen er. Jeg vil si den er viktigere enn tverrforbindelsen, selv om den også er viktig. En slik tunnel vil gjøre at man kan kjøre flere vogner og gi et bedre tilbud. Arbeidet begynner i 2019, men vil stå ferdig i slutten av 2020-årene, sier han.

- Første strekning er Majorstua til Tøyen (cirka 2028), så Tøyen til Bryn (cirka 2031).

Lokk over E6:

Midler til byutviklingsprosjekt som miljølokk over E6 Furuset er prioritert innenfor øvrige riksvegsprosjekter som vil begynne fra 2021. Arealer kan her frigjøres til byutviklingsformål, men man er avhengig av grunneierbidrag for fullfinansiering.

Ved å legge lokk over motorveien kan det bygges nye boliger langs E6.

Les mer om byrådet - etter ett år i papiravisen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE