Åpnes for å sprenge mer i Huken

Åpnes for å sprenge mer i Huken

 

Næringsbyråd Øystein Sjøtveit (Frp) åpner for at Oslo Vei kan ta ut mer stein i den søndre delen av Huken pukk- og asfaltverk, slik at pukkverket kan være selvforsynt fram til det skal avvikles.

Tekst:

Publisert:

- Groruddalen sviktes igjen, konstaterer Erik Grønvold, som bor på Ammerud og er aktiv i Aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka. .

- Det er oppsiktsvekkende at byråden plasserer seg ensidig på Oslo Veis side. Spesielt siden han ut fra sin posisjon er Oslo Veis generalforsamling, altså Oslo Veis øverste myndighet for Oslo Vei. Han går også i mot kommunens faglige etat på området, fortsetter Grønvold.

Oslo Veis aktiviteter i Huken har vært regulert  av to planer. Søndre del av Huken var omfattet av en reguleringsplan fra 1962, mens nordre del  kom som tilleggsområde  i ny plan fra 1971. Det siste halvåret har det vært en uenighet mellom Oslo Vei og Plan- og bygningsetaten vedrørende sprenging i den søndre delen av pukkverket. Oslo Vei mener at en reguleringsplan fra 1962 åpner for dette, mens Plan- og bygningsetaten har ment at verken den eller den nyere reguleringsplanen åpner for dette.

 

Ikke opphevet

Derfor har næringsbyråd Øystein Sjøtveit (Frp) bedt kommuneadvokaten gjøre en juridisk vurdering av reguleringsplanen for den søndre delen. Den er nå klar.

- Basert på dette konkluderer jeg med at det ikke er noen kotebegrensning i reguleringsplanen for det søndre området. Denne reguleringsplanen ble ikke opphevet eller endret da reguleringsplanen for det nordre området ble vedtatt i 1971. Ytterligere masseuttak i søndre del vil derfor ikke være i strid med gjeldende reguleringsplan for dette området, skriver Sjøtveit i et notat til bystyret.

- Jeg vil videre påpeke at en umiddelbar stans av aktivitetene på Huken vil medføre store praktiske, økonomiske og ikke minst miljømessige utfordringer, fortsetter han i notatet.

 

Mye returasfalt

I notatet trekker Sjøtveit fram det eksisterende lageret av returasfalt som en hovedutfordring.

Dette lageret er på 240.000 tonn- noe som utgjør halvparten av landets totale lager av returasfalt. 

- Fjerning av returasfalt fra Huken forutsetter at noen faktisk har plass til å ta i mot en slik mengde spesialavfall og - ikke minst - har de nødvendige tillatelser for å ta i mot spesialavfall, påpeker Sjøtveit.

Videre skriver han at dette vil bety et transportbehov på 8.000 til 9.000 billass. I tillegg nevnes det at kostnadene ved å fjerne denne asfalten vil være store, og er estimert til 72 millioner kroner av Oslo Vei.

- En umiddelbar stans av asfaltproduksjon på Huken vil også gi konsekvenser for leveranser av stein, pukk og asfalt til Oslo og omegn. Selv om man stanser aktivitetene på Huken, har Oslo fort­satt et stort behov for asfalt og pukk av høy kvalitet til veier og gang- og sykkelstier.  

 

Får begge deler

Akers Avis Groruddalen møter Huken-motstander Grønvold utenfor pukkverkets port. I løpet av den knappe halvtimen vi står der kjører det biler ut med både asfalt og pukk. Inn kommer det gråstein, returasfalt og jordmasser. Grønvold reagerer på byrådens avgjørelse.

- Det blir som om du tilbyr et barn å velge mellom en stor og en liten sjokolade. Barnet takker ja til den store, og når den er spist opp, så får det den lille sjokoladen likevel, sier Grønvold.

- Byråden gjør returasfalten til et kjempepoeng. Han er veldig bekymret for hvor farlig den er, men det er helt greit at den ligger her i Lillomarka, fortsetter han. 

 

Veldig skuffet

Grønvold forteller at aksjonsgruppa er veldig skuffet og mener at det er et poeng at det foreligger en politianmeldelse av Oslo Vei. Grønvold har en klar oppfordring til lokalmiljøet.

- For oss som bor i området, og forøvrig i Groruddalen, er det viktig å huske: Det eneste språket politikerne forstår er at velgerne vender dem ryggen. Dette må vi protestere mot. Det er kommunevalg i september, sier Grønvold, og fortsetter:

 - Når jeg tenker tilbake på det politiske møtet i Ammerudhjemmet i fjor høst er dette veldig skuffende. Der fikk vi inntrykk av at om det er tatt ut for mye stein, så skulle dette stoppes. Det er bare å ta seg en tur i området for å se at det er tatt ut for mye. Vi vet det er tatt ut for mye stein. Samtidig støtter byråden at de får fortsette å sprenge mer, sier han.

En beregning fra kommunen på hvor mye stein som er tatt ut foreligger fortsatt ikke.

 

En skandale

Andreas Behring (SV), som fremmet Huken-forslaget som ble vedtatt i bystyret før jul, sier han er sjokkert over byrådens svar.

- Jeg hadde virkelig trodd det skulle komme et mer oppløftende svar. Jeg mener dette er en skandale, og et gigantisk forsøk på å løpe fra egne løfter, sier Behring, og fortsetter:

- Argumentasjonen er veldig spesiell. Den bærer preg av at man rett og slett ikke ønsker å gjøre noe. Dette er et nedslående svar for alle som ønsker å skape et trivelig nærmiljø. Jeg opplever heller ikke at det er en ordentlig oppfølging av bystyrets intensjon.

- Her burde byråden stille seg i skammekroken. Eier man et selskap 100 prosent, så må man kunne bestemme hva de skal gjøre, sier han.

Siste nytt i Nyheter

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

 
- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.