- Avgjørende å lykkes i dalen

-  Avgjørende å lykkes i dalen

 

Jan Bøhler mener det er avgjørende for hele landets fremtid at vi lykkes med integreringen i drabantbyene. Arbeiderpartiet vil satse knallhardt på å forlenge Groruddalssatsingen for å sørge for enda bedre norskopplæring blant barn og unge.

- Jeg er veldig opptatt av at foreldre skal være trygge på at barna deres vokser opp i gode norskspråklige miljøer. Man må slutte å skille folk etter hurdfarge, og heller vektlegge om man vokser opp sammen i et norskspråklig miljø, sier Bøhler.

Vi har stilt Jan Bøhler åtte kritiske spørsmål om Groruddalen. Svarene kan du lese i fredagens papirutgave.

Arbeiderpartiet ønsker å utvide gratis kjernetid til å også gjelde tre-åringer. I dag er det kun fire- og fem-åringer som får glede av ordningen, som kort fortalt betyr at man får 20 timer gratis barnehage i måneden.

-  Vi ønsker også å bygge ut leksehjelpen og sørge for en kjernetids-ordning i aktivitetsskolen. På noen østkant-skoler deltar kun 20-30 prosent i SFO, mens på vestkanten er andelen mellom 80 og 90 prosent. Årsaken til det, er at det er veldig kostbart, men ved å tilby gratis halvdagsplass vil flere kunne delta, slår Bøhler fast.

Han er bosatt på Haugen, leder Oslo Ap og er partiets femtekandidat foran valget.

 

Norges nøkkel

Bøhler tror at flere barn i barnehage, et bedre leksehjelp-tilbud og flere barn på SFO vil være et viktig integreringstiltak.

-  Jeg bruker å si at drabantbyene er Norges fremtid. Å lykkes med integreringen vil være en avgjørende faktor for Norges fremtid.

- Hva skjer om vi ikke lykkes?

-  Jeg er sikker på at vi kommer til å lykkes, så det er ikke et tema jeg har behov for å diskutere. Men vi ser hva som skjer i drabantbyer sørover i Europa med mye sosial uro, i motsetning til dalen hvor kriminaliteten går ned.

Statsminister Jens Stoltenberg er enig med Bøhler.

-  Det er avgjørende å starte tidlig med språkopplæring. Derfor innførte vi gratis halvdagsplass i barnehagene. Gode språkferdigheter vil gjøre skolearbeidet lettere og elevene kan bedre mestre sosiale arenaer. Nøkkelen til integrering senere i livet er arbeid, sier Stoltenberg til Akers Avis Groruddalen.

 

En delt by

Jan Bøhler erkjenner at Oslo er en delt by. Stoltenberg er enig, og ønsker å utjevne forskjellene.

- Vi vet at det er forskjeller mellom bydelene i Oslo. Forskjell i levealder, inntekt, folkehelse og antall barnevernsaker er eksempler som viser dette. En av Arbeiderpartiets hovedoppgaver er nettopp å utjevne forskjeller slik at flere folk i Oslo kan leve gode liv.

Bøhler, som er kjent for å være over gjennomsnittet sprek, vil utjevne helseforskjellene.

- I Groruddalen er det altfor mange som sliter med livstilssykdommer. Ved å få mer aktivitet inn i skoledagen kan vi forebygge dette.

 

Må satse mer

Bøhler er rystet over de borgeliges unnvikende svar på spørsmålet om Groruddalssatsingen bør forlenges eller ei.

-  Det er veldig skuffende. Etter halvannet år med purring har jeg ennå ikke fått et godt svar fra de borgelige på hva de vil. Alle som har øynene med seg forstår at 10 år med satsing ikke er nok. Det har skjedd mye positivt, men mange ting gjenstår, blant annet trygghet for helse, transport og god norskopplæring, sier Bøhler.

Ap har programfestet en videreføring av satsingen - blant annet med gratis halvdagsplass for tre-åringer.

-  Dette er tiltak som vil bedre barns språkferdigheter og dermed gjøre det lettere for elevene å kunne utdanne seg videre etter endt grunnskole, sier Stoltenberg.

 

Må dele problemene

Fra drabantbybeltet med Holmlia i sør til Groruddalen i nord er Bøhlers østkantens «sikre» eneste Oslo-kandidat.

- Jeg føler et stort ansvar hele byen, men kanskje spesielt Oslo øst. Alle utfordringene i Groruddalen angår de fleste drabantbyene, fastslår han.

Han ser for seg at Groruddalen vil stå mer og mer sentralt når byen vokser oppover i retning Gardermoen. Nå kommer han til å engasjere i den videre utviklingen av dalen.

-  Byrådets småhusplan gjør det nesten umulig å få en mer sammensatt boligmasse i byen. Vestkantens eplehager blir fredet, mens det legges opp til mer fortetting i øst. Jeg synes at blokk er en veldig god og miljøvennlig boform, men samtidig er jeg opptatt av at vi trenger mer variert bebyggelse i Groruddalen. Det vil føre til en mer stabilboligmasse, sier Bøhler.

 

Ber om tålmodighet

Jan Bøhler forsikrer om at de store samferdsel-grepene vil komme - snart.

- I Nasjonal transportplan legges det opp til at noen oppgaver kan legges utenfor Oslo i stedet for Alnabruterminalen. Det kan bety redusert vekst, men fortsatt aktivitet. Til gjengjeld har vi forhhandlet og fått innfridd fire krav: En egen vei inn til terminalen fra E6, lokk over E6, sammenhengende turvei gjennom terminalområdet og egen tungtransportparkering, sier Bøhler.

E6-lokket skal prosjekteres fra 2017 med Oslopakke 3-midler, og Bøhler ber om tålmodighet.

-  Det er viktig å ikke bli for negativ - da risikerer vi at ingenting skjer. Politisk arbeid tar tid, og vi er nødt til å stå på og være tålmodige, sier han.

Ifølge Oslopakke 3 skal Ahus-banen bygges i tidsrommet 2018-2023. Han ønsker å jobbe for å fremskynde prosessen.

-  Den ligger inne i Nasjonal Transportplan, men ti år er veldig lang tid og vi i Arbeiderpartiet ønsker å komme i gang på et mye tidligere tidspunkt.

Siste nytt i Nyheter

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

 
Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!