Bedre kollektiv-tilbud!

Mens de som bor i sentrum kan velge mellom flere t-banelinjer, har befolkningen langs Grorudbanen kun én linje å velge mellom. Og det er i tillegg en ...

Skrevet av:

Mens de som bor i sentrum kan velge mellom flere t-banelinjer, har befolkningen langs Grorudbanen kun én linje å velge mellom. Og det er i tillegg en linje som bare har kvartersruter på dagtid og halvtimesruter på kveldstid. I rushtiden er det trangt om plassene, og mange må stå flere stasjoner. I dagens avis peker ungdommer som bruker t-banen hver dag til Bjerke videregående skole at de ofte må stå ute og fryse mens de venter på at t-banen skal komme. Det er gledelig at Grorudbanen er først ute med å få 7,5 minutters avganger. Hvis alt går etter planen kan passasjerene få kortet ned ventetiden allerede i mars.

Det er imidlertid merkelig at det ikke har blitt bevilget mer penger til t-banen før. Til og med i St. Petersburg i Russland, som har langt færre ressurser enn Oslo, går t-banen oftere enn den gjør her. Der går metroen omtrent hvert andre minutt. Det er uansett flott at det nå endelig gjøres noe for å forbedre kollektivtilbudet. Når prisen på månedskort senere i år også blir billigere kan det hende at enda flere reiser med trikk, buss og t-bane, noe som kan bidra til at det blir mindre trafikk på veiene. Forurensing og biltrafikk er et økende problem i dalen vår. I rushtiden står bilene stille store deler av Trondheimsveien.

Vi håper at Furusetbanen blir den neste banen som får hyppigere avganger. Vi håper også at Oslo-politikerne snart har planene klare for en tverrforbindelse i form av en t-banering mellom Furusetbanen og Grorudbanen. Nå er reisende med t-banen nødt til å dra via Tøyen for å komme seg fra Veitvet til Furuset. Dermed blir t-banevognene fylt opp i større strekninger enn nødvendig, samtidig som passasjerene må bruke dobbelt så lang tid på å komme seg fra et sted til et annet. Det ser også ut til at det er et behov for å utvide Grorudbanen med noen stasjoner, slik at de som kommer fra Nittedal også kan reise kollektivt i stedet for å stå i bilkø langs Trondheimsveien.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!