Bedre kollektiv-tilbud!

Mens de som bor i sentrum kan velge mellom flere t-banelinjer, har befolkningen langs Grorudbanen kun én linje å velge mellom. Og det er i tillegg en ...

Mens de som bor i sentrum kan velge mellom flere t-banelinjer, har befolkningen langs Grorudbanen kun én linje å velge mellom. Og det er i tillegg en linje som bare har kvartersruter på dagtid og halvtimesruter på kveldstid. I rushtiden er det trangt om plassene, og mange må stå flere stasjoner. I dagens avis peker ungdommer som bruker t-banen hver dag til Bjerke videregående skole at de ofte må stå ute og fryse mens de venter på at t-banen skal komme. Det er gledelig at Grorudbanen er først ute med å få 7,5 minutters avganger. Hvis alt går etter planen kan passasjerene få kortet ned ventetiden allerede i mars.

Det er imidlertid merkelig at det ikke har blitt bevilget mer penger til t-banen før. Til og med i St. Petersburg i Russland, som har langt færre ressurser enn Oslo, går t-banen oftere enn den gjør her. Der går metroen omtrent hvert andre minutt. Det er uansett flott at det nå endelig gjøres noe for å forbedre kollektivtilbudet. Når prisen på månedskort senere i år også blir billigere kan det hende at enda flere reiser med trikk, buss og t-bane, noe som kan bidra til at det blir mindre trafikk på veiene. Forurensing og biltrafikk er et økende problem i dalen vår. I rushtiden står bilene stille store deler av Trondheimsveien.

Vi håper at Furusetbanen blir den neste banen som får hyppigere avganger. Vi håper også at Oslo-politikerne snart har planene klare for en tverrforbindelse i form av en t-banering mellom Furusetbanen og Grorudbanen. Nå er reisende med t-banen nødt til å dra via Tøyen for å komme seg fra Veitvet til Furuset. Dermed blir t-banevognene fylt opp i større strekninger enn nødvendig, samtidig som passasjerene må bruke dobbelt så lang tid på å komme seg fra et sted til et annet. Det ser også ut til at det er et behov for å utvide Grorudbanen med noen stasjoner, slik at de som kommer fra Nittedal også kan reise kollektivt i stedet for å stå i bilkø langs Trondheimsveien.

Siste nytt i Nyheter

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

 
- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.