Bekymrer seg for naboveiene

Bekymrer seg for naboveiene

BEKYMRET: Bydelsutvalgsleder Steinar Arnesen (Ap) i Bjerke mener man må finne løsninger som ikke gjør at tungtrafikken finner andre veier. Guri Melby (V) er enig - og forteller om vedtak om lavutslipssoner - som skal forhindre mye forurensing i årene som kommer.


Bydelsutvalgsleder Steinar Arnesen (Ap) i Bydel Bjerke er redd for at tungtrafikken bare vil finne en annen vei når det blir forbudt for gjennomkjøring i Veitvetveien.

Skrevet av:

Selv om Arnesen er fornøyd med at ting skal skje i Veitvetveien, som lenge har vært utsatt, er han skeptisk til hvordan resten av transportproblematikken i bydelen skal løses.

– Man kan godt dempe trafikken her, men den vil mest sannsynlig flyttes til Nedre Kalbakkvei og Trondheimsveien. Det blir ikke bedre for de som bor her før det blir strupet på oversiden eller nedsiden, sier han.

I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om Oslo kommunes advarsel om farlig luft langs E6 og i dalbunnen. Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vet godt om utfordringene.

Luftforurensing, særlig med tungtransporten, er et ekstra stort problem. Hovedkilden, som er dieseltrafikken, må reduseres, sier hun.

Et verktøy videre

Planen er å sette i gang tiltak for å gjøre denne type trafikk forbudt, eller kostbart, i områder som dalbunnen og langs E6. For noen dager siden ble er forslag om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å opprettholde lavutslippssoner fremmet av Venstre. Komitévedtaket innebærer at kommunene selv vil kunne innføre begrensninger i bruk av bil basert på miljømål. Det betyr at det kan bli forbudt med bruk av dieseldrevne kjøretøy i utsatte soner i perioder med høy luftforurensing.

– Jeg tror at med vedtaket på Stortinget med lavutslippssoner og forbud gir oss et verktøy til å håndtere dette. Det betyr at vi kan definere områder i byen som skal være lavutslippssoner. Da må man betale en høy pris for å komme igjennom, sier hun.

Skal jobbe raskt

Melby peker på at slike områder kan være boligområder.

De kan defineres som lavutslippssoner, og det kan tvinge lastebiler til å skifte til EU-standard, eller velge andre ruter. Vi har arbeidet lenge med dette vedtaket, og håper departementet jobber raskt slik at vi kan innføre det om ikke neste vinter, så vinteren etter det. Da har vi plutselig et verktøy til å håndtere luftforurensing bedre, sier hun.

– Det er planlagt en utvikling i dalbunnen, Hovinbyen, med mange nye boliger. Store deler av dette området er svært trafikkbelastet. Vil folk bo der?

– Det er en problemstilling vi er klar over. Vi må lage avtaler som gjør at vi ruster opp veinettet og skjermer befolkningen mer for miljøbelastningen. Det er et viktig mål. Dessuten legger planene for Hovinbyen opp til at mer skal under bakken, sier hun.

Les mer om veiproblematikken i papirutgaven av Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

 
Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Lippestad på besøk <BR>hos Fossheim

Geir Lippestad på besøk hos Fossheim

Som byråd for næring og eierskap besøker Geir Lippestad Oslo kommunes arbeidsmarkedsbedrifter. Sist fredag gikk turen innom Fossheim på Hasle.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!