ANNONSE

Bekymrer seg for naboveiene

Bekymrer seg for naboveiene

BEKYMRET: Bydelsutvalgsleder Steinar Arnesen (Ap) i Bjerke mener man må finne løsninger som ikke gjør at tungtrafikken finner andre veier. Guri Melby (V) er enig - og forteller om vedtak om lavutslipssoner - som skal forhindre mye forurensing i årene som kommer.


Bydelsutvalgsleder Steinar Arnesen (Ap) i Bydel Bjerke er redd for at tungtrafikken bare vil finne en annen vei når det blir forbudt for gjennomkjøring i Veitvetveien.

Selv om Arnesen er fornøyd med at ting skal skje i Veitvetveien, som lenge har vært utsatt, er han skeptisk til hvordan resten av transportproblematikken i bydelen skal løses.

– Man kan godt dempe trafikken her, men den vil mest sannsynlig flyttes til Nedre Kalbakkvei og Trondheimsveien. Det blir ikke bedre for de som bor her før det blir strupet på oversiden eller nedsiden, sier han.

I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om Oslo kommunes advarsel om farlig luft langs E6 og i dalbunnen. Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vet godt om utfordringene.

Luftforurensing, særlig med tungtransporten, er et ekstra stort problem. Hovedkilden, som er dieseltrafikken, må reduseres, sier hun.

Et verktøy videre

Planen er å sette i gang tiltak for å gjøre denne type trafikk forbudt, eller kostbart, i områder som dalbunnen og langs E6. For noen dager siden ble er forslag om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å opprettholde lavutslippssoner fremmet av Venstre. Komitévedtaket innebærer at kommunene selv vil kunne innføre begrensninger i bruk av bil basert på miljømål. Det betyr at det kan bli forbudt med bruk av dieseldrevne kjøretøy i utsatte soner i perioder med høy luftforurensing.

– Jeg tror at med vedtaket på Stortinget med lavutslippssoner og forbud gir oss et verktøy til å håndtere dette. Det betyr at vi kan definere områder i byen som skal være lavutslippssoner. Da må man betale en høy pris for å komme igjennom, sier hun.

Skal jobbe raskt

Melby peker på at slike områder kan være boligområder.

De kan defineres som lavutslippssoner, og det kan tvinge lastebiler til å skifte til EU-standard, eller velge andre ruter. Vi har arbeidet lenge med dette vedtaket, og håper departementet jobber raskt slik at vi kan innføre det om ikke neste vinter, så vinteren etter det. Da har vi plutselig et verktøy til å håndtere luftforurensing bedre, sier hun.

– Det er planlagt en utvikling i dalbunnen, Hovinbyen, med mange nye boliger. Store deler av dette området er svært trafikkbelastet. Vil folk bo der?

– Det er en problemstilling vi er klar over. Vi må lage avtaler som gjør at vi ruster opp veinettet og skjermer befolkningen mer for miljøbelastningen. Det er et viktig mål. Dessuten legger planene for Hovinbyen opp til at mer skal under bakken, sier hun.

Les mer om veiproblematikken i papirutgaven av Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE