Bekymrer seg for naboveiene

Bekymrer seg for naboveiene

BEKYMRET: Bydelsutvalgsleder Steinar Arnesen (Ap) i Bjerke mener man må finne løsninger som ikke gjør at tungtrafikken finner andre veier. Guri Melby (V) er enig - og forteller om vedtak om lavutslipssoner - som skal forhindre mye forurensing i årene som kommer.


Bydelsutvalgsleder Steinar Arnesen (Ap) i Bydel Bjerke er redd for at tungtrafikken bare vil finne en annen vei når det blir forbudt for gjennomkjøring i Veitvetveien.

Selv om Arnesen er fornøyd med at ting skal skje i Veitvetveien, som lenge har vært utsatt, er han skeptisk til hvordan resten av transportproblematikken i bydelen skal løses.

– Man kan godt dempe trafikken her, men den vil mest sannsynlig flyttes til Nedre Kalbakkvei og Trondheimsveien. Det blir ikke bedre for de som bor her før det blir strupet på oversiden eller nedsiden, sier han.

I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om Oslo kommunes advarsel om farlig luft langs E6 og i dalbunnen. Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vet godt om utfordringene.

Luftforurensing, særlig med tungtransporten, er et ekstra stort problem. Hovedkilden, som er dieseltrafikken, må reduseres, sier hun.

Et verktøy videre

Planen er å sette i gang tiltak for å gjøre denne type trafikk forbudt, eller kostbart, i områder som dalbunnen og langs E6. For noen dager siden ble er forslag om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å opprettholde lavutslippssoner fremmet av Venstre. Komitévedtaket innebærer at kommunene selv vil kunne innføre begrensninger i bruk av bil basert på miljømål. Det betyr at det kan bli forbudt med bruk av dieseldrevne kjøretøy i utsatte soner i perioder med høy luftforurensing.

– Jeg tror at med vedtaket på Stortinget med lavutslippssoner og forbud gir oss et verktøy til å håndtere dette. Det betyr at vi kan definere områder i byen som skal være lavutslippssoner. Da må man betale en høy pris for å komme igjennom, sier hun.

Skal jobbe raskt

Melby peker på at slike områder kan være boligområder.

De kan defineres som lavutslippssoner, og det kan tvinge lastebiler til å skifte til EU-standard, eller velge andre ruter. Vi har arbeidet lenge med dette vedtaket, og håper departementet jobber raskt slik at vi kan innføre det om ikke neste vinter, så vinteren etter det. Da har vi plutselig et verktøy til å håndtere luftforurensing bedre, sier hun.

– Det er planlagt en utvikling i dalbunnen, Hovinbyen, med mange nye boliger. Store deler av dette området er svært trafikkbelastet. Vil folk bo der?

– Det er en problemstilling vi er klar over. Vi må lage avtaler som gjør at vi ruster opp veinettet og skjermer befolkningen mer for miljøbelastningen. Det er et viktig mål. Dessuten legger planene for Hovinbyen opp til at mer skal under bakken, sier hun.

Les mer om veiproblematikken i papirutgaven av Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!