Ber kommunen tenke globalt

Ber kommunen tenke globalt

 

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) og Åshild Lahn i Natur og Ungdom er enige. De mener begge at kommunen må legge vekt på det globale miljøet når de bestemmer hvordan Alnabruterminalen skal utvides. Det kan bety at Alna-elva nedprioriteres.

Tekst:

Publisert:

- Vi trenger en helhetlig løsning for Alnabru-terminalen, sier Erik Lahnstein, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Det samme mener Åshild Lahn fra Natur og Ungdom. Hun trekker dessuten fram at kommunen ikke må sette det globale og lokale miljøet opp mot hverandre.

- Utviklingen av Alnabru-terminalen er veldig viktig i forhold til det globale miljøet. Det er det viktig at kommunen tenker på når de skal gjøre vedtak, sier hun.

Begge to trekker fram Nasjonal transportplan (NTP) som legger opp til å bruke milliarder for å få gods over fra vei til jernbane. Blant annet legges det opp til å bruke én milliard bare på utvikling av Alnabru-terminalen.

- Derfor er det viktig at også vedtakene i kommunen legger opp til en effektivisering av terminalen, sier Lahnstein.

Fire alternativer

Reguleringsplanen for Alnabru-terminalen og den omdiskuterte NRF-tomta er for tiden ute på høring. I denne legges det fram fire alternativer for Alnabru-terminalen. Statsbygg har laget to av alternativene - det samme har Plan- og bygningsetaten (PBE).

I korte trekk skiller Statbygg og PBEs alternativer seg ut på hvordan NRF-tomta skal utvikles. Statsbygg ønsker at Posten skal få etablere terminal på denne, mens pbe ønsker at denne i størst mulig grad skal bli bevart som en grønn oase i dalbunnen.

I tillegg har alternativene ulike løsninger for hvordan Alnaelva skal komme opp i lyset ved terminalområdet.

Elv eller terminal?

Lahn understreker at hun ikkehar studert de fire alternativene nøye, men at hun håper politikerne kommer fram til en løsning som både legger til rette for godt frilufts- og rekreasjonsnivå - uten at det legger begrensninger på kapasitetsøkningen og utviklingen av terminalen.

- Utvikling og kapasitetsøkning vil ikke bare bidra til mindre klimautslipp, men det vil også gi tryggere veier med mindre tungtrafikk, sier hun.

Statssekretær Lahnstein mener en utvidelse av Alnabru-terminalen vil være positivt for hele landet. Han antyder at en utvidelse av terminalen er viktigere enn at hele Alnaelva blir gjenåpnet.

Presser kommunen

I forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) legger regjeringen press på kommunen for at det skal legges til rette for at både godsterminaler og omlastingsplasser samles på Alnabru-terminalen. I NTP understreker  regjeringen at Alnabru er det nasjonale knutepunktet for godstrafikk på jernbane i Norge og det viktigste området for de store samlasterne.

«Terminalene har stor betydning både regionalt og nasjonalt for å få til effektive og miljøvennlige transporter. Regjeringen er derfor opptatt av at det gis tilstrekkelige arealer for å kunne utvikle nasjonale knutepunkt i tiårene framover. Dette er viktig også for å bidra til å nå nasjonale klimamål», står det i NTP.

Altså ønsker regjeringen at kommunen går for ett av Statsbyggs alternativer.

Lahnstein har en klar melding til kommunen.

- Det må tenkes mest helhet og vi må være dristigere, sier han.

En utfordring

Det er nettopp på punktet om viktigheten av gjenåpning av Alnaelva at staten og kommunen er uenige. Byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) sa til Akers Avis Groruddalen i fjor høst at hun tror på en Ole Brumm-løsning, hvor NRF-tomta blir utbygd og at Alna blir gjenåpnet slik at man får en grøntstruktur i dalbunnen.

Miljø- og samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) ser at det er viktig med en utvidelse av terminalen.

- Jeg håper vi får til en arealeffektivisering, sier han og legger til:

- Det hadde vært flott med et sammenhengende elveløp, men jeg ser det er en utfordring å få det til.

 

Siste nytt i Nyheter

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

 
Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.