Ber kommunen tenke globalt

Ber kommunen tenke globalt

 

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) og Åshild Lahn i Natur og Ungdom er enige. De mener begge at kommunen må legge vekt på det globale miljøet når de bestemmer hvordan Alnabruterminalen skal utvides. Det kan bety at Alna-elva nedprioriteres.

Skrevet av:

- Vi trenger en helhetlig løsning for Alnabru-terminalen, sier Erik Lahnstein, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Det samme mener Åshild Lahn fra Natur og Ungdom. Hun trekker dessuten fram at kommunen ikke må sette det globale og lokale miljøet opp mot hverandre.

- Utviklingen av Alnabru-terminalen er veldig viktig i forhold til det globale miljøet. Det er det viktig at kommunen tenker på når de skal gjøre vedtak, sier hun.

Begge to trekker fram Nasjonal transportplan (NTP) som legger opp til å bruke milliarder for å få gods over fra vei til jernbane. Blant annet legges det opp til å bruke én milliard bare på utvikling av Alnabru-terminalen.

- Derfor er det viktig at også vedtakene i kommunen legger opp til en effektivisering av terminalen, sier Lahnstein.

Fire alternativer

Reguleringsplanen for Alnabru-terminalen og den omdiskuterte NRF-tomta er for tiden ute på høring. I denne legges det fram fire alternativer for Alnabru-terminalen. Statsbygg har laget to av alternativene - det samme har Plan- og bygningsetaten (PBE).

I korte trekk skiller Statbygg og PBEs alternativer seg ut på hvordan NRF-tomta skal utvikles. Statsbygg ønsker at Posten skal få etablere terminal på denne, mens pbe ønsker at denne i størst mulig grad skal bli bevart som en grønn oase i dalbunnen.

I tillegg har alternativene ulike løsninger for hvordan Alnaelva skal komme opp i lyset ved terminalområdet.

Elv eller terminal?

Lahn understreker at hun ikkehar studert de fire alternativene nøye, men at hun håper politikerne kommer fram til en løsning som både legger til rette for godt frilufts- og rekreasjonsnivå - uten at det legger begrensninger på kapasitetsøkningen og utviklingen av terminalen.

- Utvikling og kapasitetsøkning vil ikke bare bidra til mindre klimautslipp, men det vil også gi tryggere veier med mindre tungtrafikk, sier hun.

Statssekretær Lahnstein mener en utvidelse av Alnabru-terminalen vil være positivt for hele landet. Han antyder at en utvidelse av terminalen er viktigere enn at hele Alnaelva blir gjenåpnet.

Presser kommunen

I forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) legger regjeringen press på kommunen for at det skal legges til rette for at både godsterminaler og omlastingsplasser samles på Alnabru-terminalen. I NTP understreker  regjeringen at Alnabru er det nasjonale knutepunktet for godstrafikk på jernbane i Norge og det viktigste området for de store samlasterne.

«Terminalene har stor betydning både regionalt og nasjonalt for å få til effektive og miljøvennlige transporter. Regjeringen er derfor opptatt av at det gis tilstrekkelige arealer for å kunne utvikle nasjonale knutepunkt i tiårene framover. Dette er viktig også for å bidra til å nå nasjonale klimamål», står det i NTP.

Altså ønsker regjeringen at kommunen går for ett av Statsbyggs alternativer.

Lahnstein har en klar melding til kommunen.

- Det må tenkes mest helhet og vi må være dristigere, sier han.

En utfordring

Det er nettopp på punktet om viktigheten av gjenåpning av Alnaelva at staten og kommunen er uenige. Byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) sa til Akers Avis Groruddalen i fjor høst at hun tror på en Ole Brumm-løsning, hvor NRF-tomta blir utbygd og at Alna blir gjenåpnet slik at man får en grøntstruktur i dalbunnen.

Miljø- og samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) ser at det er viktig med en utvidelse av terminalen.

- Jeg håper vi får til en arealeffektivisering, sier han og legger til:

- Det hadde vært flott med et sammenhengende elveløp, men jeg ser det er en utfordring å få det til.

 

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!