Ber om 40 km/t på Romsås ring

Ber om 40 km/t på Romsås ring

 

Alle borettslagene på Romsås ønsker at fartsgrensa på ringveien rundt drabantbyen skal bli senket til 40 km/t.

Tekst:

Publisert:

- Dette er første gang alle borettslagene går sammen om å ønske dette, sier styreleder Alf Nordby i Ravnkollen borettslag.

Sammen med de andre styrelederne er han ved godt mot, og han håper og tror at de kan få gjennomslag for ønsket sitt denne gangen.

- Dette er viktig på grunn av sikkerheten til beboerne, spesielt barna, sier han og legger fort til:

- Barna på Romsås er ikke spesielt vant med bilder. Romsås er jo i utgangspunktet ett bilfritt område.

Styreleder Bjørn Barkald i Orremyr borettslag er enig med Nordby at det er et behov for 40 km/t på ringveien.

- Folk kjører bare fortere og fortere her, sier han.

Krysser til fots

Borettslagslederne trekker spesielt fram at mange beboere krysser veien til fots, og at de to undergangene og tre gangbroene på ringveien ikke møter befolkningens behov.

- Når beboerne skal krysse veien for å bruke skogen eller komme til parkerte biler bruker de sjelden broene eller undergangene, sier Nordby og fortsetter:

- Dette skaper mange farlige situasjoner, siden bilene kommer i så stor fart.

- Tror dere folk vil holde fartsgrensa dersom den blir satt ned?

- Det håper vi. Dersom fartsgrensa blir satt ned, så håper vi at det kan lages hindringer som tvinger folk til å holde fartsgrensa. Det kan for eksempel være fartsdumper.

Prioriterer tiltak

Bydel Grorud er for tiden i gang med en prosess hvor de prioriterer tiltak til handlingsplan for miljøvennlig transport i Groruddals-satsingen.

- Det er laget en liste etter innspill fra befolkningen, sier avdelingsleder Ole-Jørgen Pettersen.

Det er bydelens politikere som rangerer de prioriterte tiltakene på lista og vedtar den. Byutvikling, samferdsel og miljøkomiteen har prioritert ønsket fra Romsås-borettslagene om 40 km fartsgrense på ringveien som nummer fem på denne listen. Listen skal endelig vedtas i Grorud Bydelsutvalg førstkommende torsdag, 13. mars.

Lista

Slik har Byutvikling, samferdsel og miljøkomiteen prioritert samferdselstiltakene.

1) Grorudveien

    - Gangbro v/ Grorud skole.

2) Såndåsveien v/ Rødtvet skole.

3) Krysset Kalbakkveien

    - Nordtvetveien.

4) Ammerudveien

    - fjerne fortau på venstre side.

5) Romsås ring - bl.a. redusere

    fartsgrense til 40 km/t.

6) Ny avkjøring fra RV4

    til Rødvet

6) Krysset Grorudveien/

    Kalbakkveien

6) T-bane Linje 5 - ekspress- 

    avganger Grorud-Tøyen.

6) Ny adkomst til Kalbakken

    T-banestasjon.

6) Sagstuveien - bl.a. etablere

    fortau fra Vestbyveien frem til

    gangvei ned mot Grorud-

    veien.

 

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.