Ber om kompromiss i terminal-konflikten

Ber om kompromiss i terminal-konflikten

 

Kjell Veivåg og Venstre mener konfliktene rundt utviklingen av Alnabruterminalen og gjenåpning av Alnaelva må løses i forhandlinger mellom byrådet, Statsbygg og utbyggere.

Skrevet av:

- Her må partene på begge sider bevege seg, sier Venstres bystyrerepresentant, Kjell Veivåg.

Slik han ser det er det nødvendig at byrådet utarbeider et nytt forslag som gir terminalutbyggerne tilstrekkelig med areal, samtidig som man lar Alnaelva være elv.

- Med det utgangspunktet må all prestisje legges til side på begge sider. Vi må finne en løsning som gir et godt grunnlag for terminaldrift, samtidig som vi sikrer elva og et grøntdrag, sier han.

Han understreker viktigheten av at man finner en ordentlig løsning.

- Det er ikke slik at dette dreier seg om noen meter med elveløp som det ikke er så farlig med. Åpningen av Alna er et sentralt tiltak i gjennomføringen av Byøkologisk program. Dessuten er den et viktig bidrag til byens historie, sier Veivåg.

Fire alternativer

Planforslaget for utvikling av Alnabru-terminalen og gjenåpning av Alnaelva har vært ute på høring tidligere i våres og det er skissert ut fire forskjellige alternativer. To fra Statsbygg og to fra Plan- og bygningsetaten.

o Statsbyggs alternativ 1A.

o Statsbyggs alternativ 1B.

o Plan- og bygningsetatens

   alternativ 2A.

o Plan- og bygningsetatens

   alternativ 2B.

- Her må alle ta et felles ansvar for å få til den beste løsningen, sier Veivåg.

Statsbyggs alternativer

I korte trekk legger Statsbyggs alternativer til rette for en videreutvikling og utvidelse av dagens terminalområde. Terminalen foreslås utvidet ved at regulert friareal langs Posten omreguleres til byggeområde for terminal. NRF-tomta senkes rundt fem meter og reguleres til terminalfunksjoner så Bring kan samlokalisere sine funksjoner på Alnabru.

På trekanttomta, som ligger mellom Posten og Schenker, foreslås det å etablere nye terminalbygg i flere nivåer. I dette området ønskes også et høyhus på 20 etasjer.

Løsninger for gjenåpning av Alna foreslås i to alternativer.  Det første alternativet foreslår at Alna føres rundt NRF-tomta, for så å føres inn i en 200 meter lang kulvert  som føres under Alfasetveien.

I det andre alternativet foreslås det at Alna pumpes gjennom en 250 meter lang pumpeledning med en høydeforskjell på 20 meter.

Kommunens alternativer

Plan- og bygningsetatens alternativer tar utgangspunkt i en annen løsning for den blågrønne strukturen. En vesentlig forskjell er at de ønsker å sikre NRF-tomta som grøntområde. Samt å sikre regulerte friområder langs Alfasetveien. Plan- og bygningsetaten ønsker å lokalisere terminalbygg for Bring til Trekanttomta og Nettlasttomta.

Etaten ønsker et nytt løp for Alna rundt NRF-tomta og videre langs terminalens sørside. På denne måten ønsker de at NRF-tomta og Alna knyttes til gravlundens grønne storskala og landskapsform.

Helhetlig løsning

Pr. i dag står partene langt fra hverandre. Blant annet har Schenker med de andre samlasterne på slep, slått fast at de nå er i krig med kommunen. I tillegg har regjeringen lagt press på kommunen for å velge en løsning som prioriterer utviklingen av terminalen.

Derfor mener Veivåg det er nødvendig med forhandlinger.

Venstre har gjennom mange år ønsket å bevare NRF-tomta som grøntområde.

- Vi er imidlertid villige til å godta at det også bygges på denne tomta, så sant dette kan medvirke til en god, helhetlig løsning. Slik saken har utviklet seg, må vi akseptere at det kommer en utbygging, men vi må ha en løsning som også tar hensyn til miljøet og til utviklingen av Groruddalen.

Han lover at hans eget parti skal bidra til dette.

Det er ingen hemmelighet at Venstre er et vippeparti i bystyret - og selv om både byrådspartiene og Ap alle har signalisert Statsbyggs alternativ som det beste - så er det ikke sikkert at det er lurt for byrådet å kjøre over Venstre i denne saken.

-Slik som saken står er det nødvendig at byrådet utarbeider et nytt forslag som gir terminalutbyggerne nok areal, men det må også sikre at elva renner naturlig.

- Vi har god kontakt med byrådet i denne saken og vil gjøre vårt for å finne en løsning. Venstre tror at vi med smidighet fra alle parter kan få til en god løsning, sier Veivåg.

 

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!