Ber om kompromiss i terminal-konflikten

Ber om kompromiss i terminal-konflikten

 

Kjell Veivåg og Venstre mener konfliktene rundt utviklingen av Alnabruterminalen og gjenåpning av Alnaelva må løses i forhandlinger mellom byrådet, Statsbygg og utbyggere.

Tekst:

Publisert:

- Her må partene på begge sider bevege seg, sier Venstres bystyrerepresentant, Kjell Veivåg.

Slik han ser det er det nødvendig at byrådet utarbeider et nytt forslag som gir terminalutbyggerne tilstrekkelig med areal, samtidig som man lar Alnaelva være elv.

- Med det utgangspunktet må all prestisje legges til side på begge sider. Vi må finne en løsning som gir et godt grunnlag for terminaldrift, samtidig som vi sikrer elva og et grøntdrag, sier han.

Han understreker viktigheten av at man finner en ordentlig løsning.

- Det er ikke slik at dette dreier seg om noen meter med elveløp som det ikke er så farlig med. Åpningen av Alna er et sentralt tiltak i gjennomføringen av Byøkologisk program. Dessuten er den et viktig bidrag til byens historie, sier Veivåg.

Fire alternativer

Planforslaget for utvikling av Alnabru-terminalen og gjenåpning av Alnaelva har vært ute på høring tidligere i våres og det er skissert ut fire forskjellige alternativer. To fra Statsbygg og to fra Plan- og bygningsetaten.

o Statsbyggs alternativ 1A.

o Statsbyggs alternativ 1B.

o Plan- og bygningsetatens

   alternativ 2A.

o Plan- og bygningsetatens

   alternativ 2B.

- Her må alle ta et felles ansvar for å få til den beste løsningen, sier Veivåg.

Statsbyggs alternativer

I korte trekk legger Statsbyggs alternativer til rette for en videreutvikling og utvidelse av dagens terminalområde. Terminalen foreslås utvidet ved at regulert friareal langs Posten omreguleres til byggeområde for terminal. NRF-tomta senkes rundt fem meter og reguleres til terminalfunksjoner så Bring kan samlokalisere sine funksjoner på Alnabru.

På trekanttomta, som ligger mellom Posten og Schenker, foreslås det å etablere nye terminalbygg i flere nivåer. I dette området ønskes også et høyhus på 20 etasjer.

Løsninger for gjenåpning av Alna foreslås i to alternativer.  Det første alternativet foreslår at Alna føres rundt NRF-tomta, for så å føres inn i en 200 meter lang kulvert  som føres under Alfasetveien.

I det andre alternativet foreslås det at Alna pumpes gjennom en 250 meter lang pumpeledning med en høydeforskjell på 20 meter.

Kommunens alternativer

Plan- og bygningsetatens alternativer tar utgangspunkt i en annen løsning for den blågrønne strukturen. En vesentlig forskjell er at de ønsker å sikre NRF-tomta som grøntområde. Samt å sikre regulerte friområder langs Alfasetveien. Plan- og bygningsetaten ønsker å lokalisere terminalbygg for Bring til Trekanttomta og Nettlasttomta.

Etaten ønsker et nytt løp for Alna rundt NRF-tomta og videre langs terminalens sørside. På denne måten ønsker de at NRF-tomta og Alna knyttes til gravlundens grønne storskala og landskapsform.

Helhetlig løsning

Pr. i dag står partene langt fra hverandre. Blant annet har Schenker med de andre samlasterne på slep, slått fast at de nå er i krig med kommunen. I tillegg har regjeringen lagt press på kommunen for å velge en løsning som prioriterer utviklingen av terminalen.

Derfor mener Veivåg det er nødvendig med forhandlinger.

Venstre har gjennom mange år ønsket å bevare NRF-tomta som grøntområde.

- Vi er imidlertid villige til å godta at det også bygges på denne tomta, så sant dette kan medvirke til en god, helhetlig løsning. Slik saken har utviklet seg, må vi akseptere at det kommer en utbygging, men vi må ha en løsning som også tar hensyn til miljøet og til utviklingen av Groruddalen.

Han lover at hans eget parti skal bidra til dette.

Det er ingen hemmelighet at Venstre er et vippeparti i bystyret - og selv om både byrådspartiene og Ap alle har signalisert Statsbyggs alternativ som det beste - så er det ikke sikkert at det er lurt for byrådet å kjøre over Venstre i denne saken.

-Slik som saken står er det nødvendig at byrådet utarbeider et nytt forslag som gir terminalutbyggerne nok areal, men det må også sikre at elva renner naturlig.

- Vi har god kontakt med byrådet i denne saken og vil gjøre vårt for å finne en løsning. Venstre tror at vi med smidighet fra alle parter kan få til en god løsning, sier Veivåg.

 

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.