Ber om kompromiss i terminal-konflikten

Ber om kompromiss i terminal-konflikten

 

Kjell Veivåg og Venstre mener konfliktene rundt utviklingen av Alnabruterminalen og gjenåpning av Alnaelva må løses i forhandlinger mellom byrådet, Statsbygg og utbyggere.

Skrevet av:

- Her må partene på begge sider bevege seg, sier Venstres bystyrerepresentant, Kjell Veivåg.

Slik han ser det er det nødvendig at byrådet utarbeider et nytt forslag som gir terminalutbyggerne tilstrekkelig med areal, samtidig som man lar Alnaelva være elv.

- Med det utgangspunktet må all prestisje legges til side på begge sider. Vi må finne en løsning som gir et godt grunnlag for terminaldrift, samtidig som vi sikrer elva og et grøntdrag, sier han.

Han understreker viktigheten av at man finner en ordentlig løsning.

- Det er ikke slik at dette dreier seg om noen meter med elveløp som det ikke er så farlig med. Åpningen av Alna er et sentralt tiltak i gjennomføringen av Byøkologisk program. Dessuten er den et viktig bidrag til byens historie, sier Veivåg.

Fire alternativer

Planforslaget for utvikling av Alnabru-terminalen og gjenåpning av Alnaelva har vært ute på høring tidligere i våres og det er skissert ut fire forskjellige alternativer. To fra Statsbygg og to fra Plan- og bygningsetaten.

o Statsbyggs alternativ 1A.

o Statsbyggs alternativ 1B.

o Plan- og bygningsetatens

   alternativ 2A.

o Plan- og bygningsetatens

   alternativ 2B.

- Her må alle ta et felles ansvar for å få til den beste løsningen, sier Veivåg.

Statsbyggs alternativer

I korte trekk legger Statsbyggs alternativer til rette for en videreutvikling og utvidelse av dagens terminalområde. Terminalen foreslås utvidet ved at regulert friareal langs Posten omreguleres til byggeområde for terminal. NRF-tomta senkes rundt fem meter og reguleres til terminalfunksjoner så Bring kan samlokalisere sine funksjoner på Alnabru.

På trekanttomta, som ligger mellom Posten og Schenker, foreslås det å etablere nye terminalbygg i flere nivåer. I dette området ønskes også et høyhus på 20 etasjer.

Løsninger for gjenåpning av Alna foreslås i to alternativer.  Det første alternativet foreslår at Alna føres rundt NRF-tomta, for så å føres inn i en 200 meter lang kulvert  som føres under Alfasetveien.

I det andre alternativet foreslås det at Alna pumpes gjennom en 250 meter lang pumpeledning med en høydeforskjell på 20 meter.

Kommunens alternativer

Plan- og bygningsetatens alternativer tar utgangspunkt i en annen løsning for den blågrønne strukturen. En vesentlig forskjell er at de ønsker å sikre NRF-tomta som grøntområde. Samt å sikre regulerte friområder langs Alfasetveien. Plan- og bygningsetaten ønsker å lokalisere terminalbygg for Bring til Trekanttomta og Nettlasttomta.

Etaten ønsker et nytt løp for Alna rundt NRF-tomta og videre langs terminalens sørside. På denne måten ønsker de at NRF-tomta og Alna knyttes til gravlundens grønne storskala og landskapsform.

Helhetlig løsning

Pr. i dag står partene langt fra hverandre. Blant annet har Schenker med de andre samlasterne på slep, slått fast at de nå er i krig med kommunen. I tillegg har regjeringen lagt press på kommunen for å velge en løsning som prioriterer utviklingen av terminalen.

Derfor mener Veivåg det er nødvendig med forhandlinger.

Venstre har gjennom mange år ønsket å bevare NRF-tomta som grøntområde.

- Vi er imidlertid villige til å godta at det også bygges på denne tomta, så sant dette kan medvirke til en god, helhetlig løsning. Slik saken har utviklet seg, må vi akseptere at det kommer en utbygging, men vi må ha en løsning som også tar hensyn til miljøet og til utviklingen av Groruddalen.

Han lover at hans eget parti skal bidra til dette.

Det er ingen hemmelighet at Venstre er et vippeparti i bystyret - og selv om både byrådspartiene og Ap alle har signalisert Statsbyggs alternativ som det beste - så er det ikke sikkert at det er lurt for byrådet å kjøre over Venstre i denne saken.

-Slik som saken står er det nødvendig at byrådet utarbeider et nytt forslag som gir terminalutbyggerne nok areal, men det må også sikre at elva renner naturlig.

- Vi har god kontakt med byrådet i denne saken og vil gjøre vårt for å finne en løsning. Venstre tror at vi med smidighet fra alle parter kan få til en god løsning, sier Veivåg.

 

Siste nytt i Nyheter

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

 
Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!