Ber om minst 10 nye år med satsing

Ber om minst 10 nye år  med satsing

 

Groruddalens fire BU-ledere mener ti år er altfor kort tid. Derfor ber de om at Groruddals-satsingen forlenges med minst 10 år til.

Skrevet av:

En av grunnene til dette er at de store grepene lar vente på seg.

- Jeg har gått gjennom tidligere referater fra politiske møter, og vi kommer stadig tilbake til de store grepene, sier Knut Røli, BU-leder i Alna bydel.

- Som BU-leder i Alna er jeg bekymret for E6. To ganger fire kjørebaner deler bydelen min i to, sier han.

 

Gjennomgangstrafikk

Det er spesielt på samferdselssektoren det har skjedd lite i løpet av de første fem og et halvt årene hvor det har blitt satset på Groruddalen. Dette kom også frem under det årlige politiske møtet i Groruddals-satsingen som ble avholdt sist fredag i rådhuset.

Det passerer 175.000 mennesker over kommunegrensa i Groruddalen hver eneste dag.

Ifølge Hans Edvardsen, som er direktør i Bymiljøetaten, er det flere enn det som passerer i vest. Under møtet påpekte han dessuten at Groruddalen preges av mye gjennomgangstrafikk og mye tungtransport - og at det foreløpig er gjort kun små grep på dette området i løpet av Groruddals-satsingen.

Hans løsning er å samle midler for å få til et stort grep i stedet for mange små.

- For eksempel en strakspakke som er et spleiselag mellom stat og kommune, sier Edvardsen.

 

- Hva kan gjøres?

Groruddalens fire BU-ledere - Jack Grimsrud, Karl P. Olsen, Steinar Arnesen og Knut Røli - ønsker at det utarbeides et notat som kartlegger hva som kan gjøres på samferdselssiden i Groruddalen på kort - og på lang sikt.

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) foreslo at dette oversendes Samarbeidsutvalget for Groruddalen (SUG).

De fire BU-lederne kom til møtet med seks viktige punkter. Felles for de fleste av disse punktene er at man trenger en satsing også utover den det per dags dato legges opp til - og at det trengs større grep i infrastrukturen.

- Fremtidige løsninger for Alnabruterminalen, Trondheimsveien og E6 vil ha stor betydning for dalens befolkning. Utviklingen av Groruddalen trenger langsiktig, forpliktende og prioritert samarbeid mellom stat og kommune.

Erfaringene så langt er at 10 år er for kort periode til å utvikle gode tverrfaglige og bærekraftige løsninger for de utfordringene Groruddalen har, mener de fire BU-lederne.

 

Trenger flere år

De påpeker videre at Groruddalen på mange måter er en utviklingsarena for hvordan en flerkulturell befolkning skal samhandle.

- Groruddals-satsingen er en viktig satsing i dette perspektivet, men igjen - det å utvikle sosiale strukturer er et langsiktig arbeid som krever innsats og prioriteringer, mener de fire Ap-politikerne.

De trekker også opp opphopningen av levekårsutfordringer i enkelte bomiljøer i Groruddalen.

- Ingen sitter på enkle løsninger på denne utfordringen, men vi vet at god, langsiktig koordinert planlegging og samhandling mellom kommunale og statlige myndigheter vil være en forutsetning for å styre mot en ønsket utvikling.

Dette tar både lang tid og koster mye penger. Det forpliktende samarbeide mellom staten og Oslo kommune må videreføres i minst 10 nye år, er de fire enige om.

Siste nytt i Nyheter

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

 
McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Tverrforbindelsen er i planen

Tverrforbindelsen er i planen

  • Oslopakke 3

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus forteller at tverrforbindelsen ligger som en del av prosjektet i konseptvalgutredningen til Romeriksbanen som blir ferdig før sommeren.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!